19.10.2023 Ajoneuvot Peräkärry sähköauton perässä? – Muista muutama tärkeä asia Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Peräkärryn vetämiseen sähköautolla liittyy muutamia tärkeitä asioista, jotka on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin kuormaa lähtee kiskomaan. Peräkärry löytyy Suomesta monesta taloudesta ja esimerkiksi syksyisin peräkärryjä vedetään pitkin maanteitä, kun mökkikauden päätteeksi tavaroita siirretään pois mökiltä. Sähköautolla peräkärryä kuljetettaessa kannattaa kärryä vedettäessä tarkistaa, mikä on auton suurin kokonaismassa – ja tarkistaa myös tämän suhteen ajokortin riittävyys yhdistelmän liikuttamiseen. Jos peräkärryn vetoon on tarpeita, sähköautoa hankkiessa kannattaa ensimmäisenä tarkistaa auton vetomassat sekä sen, miten vetokoukun asentaminen sähköautoon onnistuu. Ei kaikilla, mutta suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua. – Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo. Kun auton suurin kokonaismassa, sekä peräkärryn massa on selvitetty auton ja peräkärryn rekisteriotteesta, voi laskea, riittääkö oma ajokortti kyseisen massan kuljettamiseen. – Tämä on tärkeää erityisesti sähköautojen kohdalla, koska sähköauton massa jo itsessään on usein huomattavasti suurempi kuin samankokoisen polttomoottoriauton, Hiljander sanoo. B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogrammaa painavaa henkilö- tai pakettiautoa sekä siihen liitettyä, kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä. Peräkärryn kokonaismassa voi kuitenkin ylittää 750 kilon rajan, jos vetoauton ja peräkärryn kokonaismassa ei yhteensä ylitä 3 500 kiloa. – Jos mainitut painorajat ylittyvät, ajoneuvoyhdistelmän vetäminen vaatii BE-kortin. BE-kortti oikeuttaa kuljettamaan kokonaismassaltaan enimmillään 7 000 kiloa painavaa yhdistelmää. Vedettävän ajoneuvon kokonaispaino saa kuitenkin olla enimmillään 3 500 kiloa, Hiljander neuvoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kärryn vetäminen vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan Peräkärryä tai muuta ajoneuvoa, kuten esimerkiksi matkailuautoa sähköautolla vedettäessä täytyy muistaa, että vetämisellä on huomattava vaikutus auton toimintamatkaan. Painon lisäksi peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on suuri ja myös se lyhentää toimintamatkaa merkittävästi. Sähköauto sen sijaan on tehokas ja sellaisella vetää kärryä perässään helposti. – Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo. Tarkista rengaspaineet Rengaspaineet ja renkaiden kunto kannattaa tarkistaa ennen vedettävän ajoneuvon kanssa liikkeelle lähtemistä. Myös peräkärryn lastaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota. – Vajaapaineinen rengas voi räjähtää ajossa itsestään ilman ulkoista tekijää. Tällä tavalla räjähtäneen renkaan ajoneuvolle aiheuttamia vahinkoja ei korvata vakuutuksesta. Esimerkiksi asuntovaunun renkaan räjähtäminen voi aiheuttaa useamman tuhannen euron vahingon, Hiljander kertoo. Moottori on muutamia vuosia sitten tehnyt testin, jossa auton ja peräkärryn yhdistelmää kuormattiin eri tavoin ja katsottiin, kuinka se vaikuttaa auton väistökäyttäytymiseen. Dramaattiset videot voit katsoa täältä. Peräkärryn kuormaaminen vaatii myös huolellisuutta ja kuorman painorajoja on noudatettava. Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä myös erittäin vakavia vaaratilanteita, jos yhdistelmä lähtee kuljettajan käsistä. Kuorma täytyy myös kiinnittää niin, että se ei pääse liikkumaan millään tavalla kärryssä ajon aikana. Peräkärry tulee kuormata aina hieman etupainoiseksi. – Takapainoisesti kuormattu kärry nostaa auton takaosaa ylöspäin ja yhdistelmän hallinta voidaan menettää ajon aikana. Myös ylikuormaus voi aiheuttaa vakavia vahinkoja, Hiljander varoittaa. Lähde OP Ryhmä Lisää aiheesta Volkswagen testasi Suomessa, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista