19.10.2023

Peräkärry sähköauton perässä? – Muista muutama tärkeä asia

Peräkärryn vetämiseen sähköautolla liittyy muutamia tärkeitä asioista, jotka on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin kuormaa lähtee kiskomaan.

Peräkärry löytyy Suomesta monesta taloudesta ja esimerkiksi syksyisin peräkärryjä vedetään pitkin maanteitä, kun mökkikauden päätteeksi tavaroita siirretään pois mökiltä.

Sähköautolla peräkärryä kuljetettaessa kannattaa kärryä vedettäessä tarkistaa, mikä on auton suurin kokonaismassa – ja tarkistaa myös tämän suhteen ajokortin riittävyys yhdistelmän liikuttamiseen.

Jos peräkärryn vetoon on tarpeita, sähköautoa hankkiessa kannattaa ensimmäisenä tarkistaa auton vetomassat sekä sen, miten vetokoukun asentaminen sähköautoon onnistuu. Ei kaikilla, mutta suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua.

– Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo.

Kun auton suurin kokonaismassa, sekä peräkärryn massa on selvitetty auton ja peräkärryn rekisteriotteesta, voi laskea, riittääkö oma ajokortti kyseisen massan kuljettamiseen.

– Tämä on tärkeää erityisesti sähköautojen kohdalla, koska sähköauton massa jo itsessään on usein huomattavasti suurempi kuin samankokoisen polttomoottoriauton, Hiljander sanoo.

B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogrammaa painavaa henkilö- tai pakettiautoa sekä siihen liitettyä, kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä. Peräkärryn kokonaismassa voi kuitenkin ylittää 750 kilon rajan, jos vetoauton ja peräkärryn kokonaismassa ei yhteensä ylitä 3 500 kiloa.

– Jos mainitut painorajat ylittyvät, ajoneuvoyhdistelmän vetäminen‍ vaatii BE-kortin. BE-kortti oikeuttaa kuljettamaan kokonaismassaltaan enimmillään 7 000 kiloa painavaa yhdistelmää. Vedettävän ajoneuvon kokonaispaino saa kuitenkin olla enimmillään 3 500 kiloa, Hiljander neuvoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kärryn vetäminen vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan

Peräkärryä tai muuta ajoneuvoa, kuten esimerkiksi matkailuautoa sähköautolla vedettäessä täytyy muistaa, että vetämisellä on huomattava vaikutus auton toimintamatkaan. Painon lisäksi peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on suuri ja myös se lyhentää toimintamatkaa merkittävästi.

Sähköauto sen sijaan on tehokas ja sellaisella vetää kärryä perässään helposti.

– Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo.

Tarkista rengaspaineet

Rengaspaineet ja renkaiden kunto kannattaa tarkistaa ennen vedettävän ajoneuvon kanssa liikkeelle lähtemistä. Myös peräkärryn lastaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

– Vajaapaineinen rengas voi räjähtää ajossa itsestään ilman ulkoista tekijää. Tällä tavalla räjähtäneen renkaan ajoneuvolle aiheuttamia vahinkoja ei korvata vakuutuksesta. Esimerkiksi asuntovaunun renkaan räjähtäminen voi aiheuttaa useamman tuhannen euron vahingon, Hiljander kertoo.

Moottori on muutamia vuosia sitten tehnyt testin, jossa auton ja peräkärryn yhdistelmää kuormattiin eri tavoin ja katsottiin, kuinka se vaikuttaa auton väistökäyttäytymiseen. Dramaattiset videot voit katsoa täältä.

Peräkärryn kuormaaminen vaatii myös huolellisuutta ja kuorman painorajoja on noudatettava. Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä myös erittäin vakavia vaaratilanteita, jos yhdistelmä lähtee kuljettajan käsistä. Kuorma täytyy myös kiinnittää niin, että se ei pääse liikkumaan millään tavalla kärryssä ajon aikana. Peräkärry tulee kuormata aina hieman etupainoiseksi.

– Takapainoisesti kuormattu kärry nostaa auton takaosaa ylöspäin ja yhdistelmän hallinta voidaan menettää ajon aikana. Myös ylikuormaus voi aiheuttaa vakavia vahinkoja, Hiljander varoittaa.

Lähde OP Ryhmä

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia