19.10.2023 Ajoneuvot Peräkärry sähköauton perässä? – Muista muutama tärkeä asia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peräkärryn vetämiseen sähköautolla liittyy muutamia tärkeitä asioista, jotka on hyvä ottaa huomioon, ennen kuin kuormaa lähtee kiskomaan. Peräkärry löytyy Suomesta monesta taloudesta ja esimerkiksi syksyisin peräkärryjä vedetään pitkin maanteitä, kun mökkikauden päätteeksi tavaroita siirretään pois mökiltä.Sähköautolla peräkärryä kuljetettaessa kannattaa kärryä vedettäessä tarkistaa, mikä on auton suurin kokonaismassa – ja tarkistaa myös tämän suhteen ajokortin riittävyys yhdistelmän liikuttamiseen.Jos peräkärryn vetoon on tarpeita, sähköautoa hankkiessa kannattaa ensimmäisenä tarkistaa auton vetomassat sekä sen, miten vetokoukun asentaminen sähköautoon onnistuu. Ei kaikilla, mutta suurimmalla osalla sähköautoista voi vetää 750 kiloa painavaa jarrutonta perävaunua.– Ennen sähköauton hankkimista kannattaa selvittää voiko autolla vetää peräkärryä tai yleensäkään asentaa siihen vetokoukkua. Käytettynä ostettaessa autosta voi löytyä koukku, mutta se ei välttämättä tarkoita, että autolla voisi vetää peräkärryä tai muuta ajoneuvoa. Se on voitu asentaa vain esimerkiksi pyörätelinettä varten, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander sanoo.Kun auton suurin kokonaismassa, sekä peräkärryn massa on selvitetty auton ja peräkärryn rekisteriotteesta, voi laskea, riittääkö oma ajokortti kyseisen massan kuljettamiseen.– Tämä on tärkeää erityisesti sähköautojen kohdalla, koska sähköauton massa jo itsessään on usein huomattavasti suurempi kuin samankokoisen polttomoottoriauton, Hiljander sanoo.B-ajokortilla saa kuljettaa kokonaismassaltaan enintään 3 500 kilogrammaa painavaa henkilö- tai pakettiautoa sekä siihen liitettyä, kokonaismassaltaan enintään 750 kiloa painavaa peräkärryä. Peräkärryn kokonaismassa voi kuitenkin ylittää 750 kilon rajan, jos vetoauton ja peräkärryn kokonaismassa ei yhteensä ylitä 3 500 kiloa.– Jos mainitut painorajat ylittyvät, ajoneuvoyhdistelmän vetäminen vaatii BE-kortin. BE-kortti oikeuttaa kuljettamaan kokonaismassaltaan enimmillään 7 000 kiloa painavaa yhdistelmää. Vedettävän ajoneuvon kokonaispaino saa kuitenkin olla enimmillään 3 500 kiloa, Hiljander neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKärryn vetäminen vaikuttaa sähköauton toimintamatkaanPeräkärryä tai muuta ajoneuvoa, kuten esimerkiksi matkailuautoa sähköautolla vedettäessä täytyy muistaa, että vetämisellä on huomattava vaikutus auton toimintamatkaan. Painon lisäksi peräkärryn aiheuttama ilmanvastus on suuri ja myös se lyhentää toimintamatkaa merkittävästi.Sähköauto sen sijaan on tehokas ja sellaisella vetää kärryä perässään helposti.– Jos joutuu vetämään paljon painavaa kärryä, ei sähköauto kuitenkaan ole paras vaihtoehto. Raskaan ajoneuvon vetäminen kuormittaa akkua ja vähentää sen käyttöikää, Hiljander kertoo.Tarkista rengaspaineetRengaspaineet ja renkaiden kunto kannattaa tarkistaa ennen vedettävän ajoneuvon kanssa liikkeelle lähtemistä. Myös peräkärryn lastaamiseen kannattaa kiinnittää huomiota.– Vajaapaineinen rengas voi räjähtää ajossa itsestään ilman ulkoista tekijää. Tällä tavalla räjähtäneen renkaan ajoneuvolle aiheuttamia vahinkoja ei korvata vakuutuksesta. Esimerkiksi asuntovaunun renkaan räjähtäminen voi aiheuttaa useamman tuhannen euron vahingon, Hiljander kertoo.Moottori on muutamia vuosia sitten tehnyt testin, jossa auton ja peräkärryn yhdistelmää kuormattiin eri tavoin ja katsottiin, kuinka se vaikuttaa auton väistökäyttäytymiseen. Dramaattiset videot voit katsoa täältä.Peräkärryn kuormaaminen vaatii myös huolellisuutta ja kuorman painorajoja on noudatettava. Väärin lastattu perävaunu voi aiheuttaa liikenteessä myös erittäin vakavia vaaratilanteita, jos yhdistelmä lähtee kuljettajan käsistä. Kuorma täytyy myös kiinnittää niin, että se ei pääse liikkumaan millään tavalla kärryssä ajon aikana. Peräkärry tulee kuormata aina hieman etupainoiseksi.– Takapainoisesti kuormattu kärry nostaa auton takaosaa ylöspäin ja yhdistelmän hallinta voidaan menettää ajon aikana. Myös ylikuormaus voi aiheuttaa vakavia vahinkoja, Hiljander varoittaa.Lähde OP RyhmäLisää aiheestaVolkswagen testasi Suomessa, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle