29.7.2022 Ajoneuvot Volkswagen testasi Suomessa, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin Suomen maahantuoja testasi myös, kuinka eri ajonopeus vaikuttaa peräkärryä vetävän sähköauton toimintamatkaan. Volkswagenin Suomen maahantuoja otti selvää, kuinka paljon peräkärry vaikuttaa sähköauton toimintamatkaan.Testi tehtiin kahdella erilaisella Muuli 1400SX -peräkärryllä, joista toisessa oli aerodynaamisemmin muotoiltu Juncarin kuomu ja toisessa perinteisempi Jaxal Maxi -kuomu.Testiautoina toimivat Volkswagenin ID.4 Pro -sähköautot, jotka on varustettu 77 kilowattitunnin akuilla. Lisäksi nopeuden vaikutusta toimintamatkaan testattiin.– Peräkärryn vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan on usein puheenaiheena niin asiakkaillamme kuin sähköautoilua käsittelevillä sosiaalisen median kanavilla. Päätimme yhdessä K-Raudan sekä Juncar Oy:n kanssa tehdä käytännön testin, joka antaisi lisätietoa asiaan, toteaa Volkswagen-henkilöautojen tuotepäällikkö Toni Nieminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestin tekeminen ei ole ongelmatontaTestiolosuhteissa ilman peräkärryä ajaneen Volkswagen-shkäauton auton laskennallinen toimintamatka ajonopeudella 80 kilometriä tunnissa oli jopa jopa 579 kilometriä, 100 kilometrin tuntinopeudella 461 kilometriä. Testiautojen varusteissa oli pieniä eroja, mutta esimerkiksi rengas- ja vannekoot olivat kaikissa autoissa samat (20”) ja rengaspaineet oli asetettu valmistajan kuormatulle autolle määritelemiksi.– Valvottujen laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella keskenään vertailukelpoisten kulutustestien tekeminen ei ole aivan ongelmatonta. Liikenteen joukossa on useista muuttujista johtuen hankalaa saada vertailukelpoisia tietoja, mutta pyrimme testissä vakioimaan mahdollisimman monta tekijää, Nieminen sanoo.Testi suoritettiin aurinkoisena kesäpäivänä kesäkuussä. Ulkolämpötilan oli testipäivänä 19 astetta. Kahdella suoritetulla ajokerralla olosuhteet olivat varsin hyvät, tuuli oli tasainen noin 1 m/s ja tuulen suuntakin pysyi lähes samana. Testi suoritettiin ajamalla mukautuva vakionopeudensäädin päällä 4-tietä edestakaisin.Testiryhmä pyrki minimoimaan moottoritiellä muun liikenteen vaikutuksen testituloksiin. Kulutustestin matka oli 44 kilometriä, eli lähes kaksinkertainen viralliseen 23,25 kilometrin WLTP-mittaukseen nähden.Testissä toimintamatkoja verrattiin ilman peräkärryä ajaneen verrokkiauton laskennalliseen toimintamatkaan.Kuomulla merkitystäKun testissä ajettiin 80 kilometrin tuntinopeutta, Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 370 kilometriä, ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 403 kilometriä.Ajonopeuden nosto 100 kilometriin tunnissa vaikutti merkittävästi kulutuslukemiin ja sitä kautta laskennallisiin toimintamatkoihin. Sadan kilometrin tuntinopeudessa Jaxal-kuomulla auton toimintamatka oli 273 kilometriä ja aerodynaamisella Juncar-kuomulla 308 kilometriä.Nopeuden lisäksi peräkärryn kuomun aerodynamiikalla on merkitystä. Aerodynaaminen kuomu tarjosi testin perusteella noin 10 prosenttia pidemmän toimintamatkan. Täyssähköauto on erittäin energiatehokas kulkuneuvo, joten erilaiset muutokset, kuten ajonopeus, ilmastointi, märkä tien pinta, karkeampi asfaltti tai vastatuuli vaikuttavat sen kulutuslukemiin.Lähde: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen