26.6.2017 Ajoneuvot Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Maantiepien lisäksi pienpoistoaineet tehoavat hyvin myös muuhun hiilivetypohjaiseen likaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton kylkiin ja vanteisiin erityisesti tietyömailta tarttuva maantiepiki on lähes mahdoton poistettava ilman oikeita aineita. Sopivilla tuotteilla se kuitenkin liukenee lähes itsestään. Tietyömaat ovat sekä kiusaus että siunaus kesäiselle autoilijalle. Teiden paraneminen on toki hieno asia, mutta autonhoidon näkökulmasta ongelmana on auton kylkiin tarttuva tuore bitumi.Maalipinnalla piki tuntuu karheutena ja näkyy mustina pisteinä, joskus jopa mustina pitkinä viiruina. Tuoreena se saattaa lähteä jopa painepesurihuuhtelulla tai käsinpesun yhteydessä. Tällöin piki tarttuu erittäin ikävästi kiinni pesuvälineeseen, josta se on hankalaa saada irti.Maantiepiki esiintyy usein vain yksittäisenä pienenä täplänä siellä ja ehkä toisena toisaalla. Se erottuu helpommin vaalean värisistä autoista, mutta käytännössä sitä on kaikissa autoissa.Viimeistään hetken kuivuttuaan maantiepiki on lähes mahdotonta irrottaa maalipinnalta perinteisin menetelmin – ainakaan maalipintaa vahingoittamatta. Ongelmaan on kehitetty pienpoistoaineet, joita on hyvin saatavilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienpoistoaineella puhtaaksiValitettavasti pienpoistoaineiden sisältämät kemikaalit poistavat myös vahat pinnasta. Näin pienpoisto on suositeltavaa suorittaa vahauksen yhteydessä muutaman kerran vuodessa. Tasainen maalipinta näyttää paremmalta ja vaha, tai muu suojatuote, tarttuu siihen paremmin.Pienpoisto on yksi vaihe, joka kuuluu ennen vahausta tehtäviin pesurutiineihin. Tavallisesti ainakin vanteet ja kylkien alaosat ovat pienpoiston tarpeessa.Myös puhdistussavella (engl. clay) saa poistettua pien pinnasta. Kannattaa kuitenkin suosia kemiallista puhdistuskeinoa, tässä tapauksessa pienpoistoainetta, mekaanisen puhdistamisen sijaan. Kemiallinen puhdistaminen minimoi naarmuuntumisriskin ja sitä myöden syntyvän mikronaarmun määrän.Perinteisesti pienpoistoaineet ovat olleet ksyleenipohjaisia nesteitä. Kaupasta saa edullisesti raakaakin ksyleeniä, mutta ilman lisäaineita se on hankala huuhtoa pois pinnalta käytön jälkeen. Maalipinnalle jäädessään ksyleeni saattaa aiheuttaa pysyviä jälkiä.Siksi kannattaa suosia valmiita pienpoistoaineita tai saman tehtävän hoitavia hiilivetyliuottimia.Pienelle alueelleJos esimerkiksi juuri vahatulle pinnalle tarttuu pikitahra, se olisi hyvä poistaa mahdollisimman pian. Harva kuitenkaan haluaa aloittaa auton suojausrumbaa alusta. Tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu.Pienelle alueelle käytettävään pienpoistoon on kehitetty esimerkiksi Dodo Juice Tarmalade. Tahmainen geeli tarttuu haluttavaan kohteeseen ja sen voi jättää vaikuttamaan todella pitkäksi aikaa, vaikka vain nuppineulan pään kokoiselle alueelle. Huuhtelun jälkeen vaha on erittäin nopeaa sipaista käsitellylle alueelle eikä koko autoa tarvitse käydä uudestaan läpi.Uusia tuuliaNanolex Race Film Remover on mielenkiintoinen tuote pienpoistoon. Se ei ole varsinainen pienpoistoaine, mutta tehoaa siihenkin. Kyseessä on tehokas orgaanisen lian puhdistusaine, jota ei tarvitse huuhdella käytön jälkeen. Siten se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi autotallissa ja vaikkapa klassikkoautoille, joiden tiivisteitä ei haluta rasittaa painepesurilla.Nanolex Race Film Remover on pienpoiston uutuustuote, jota ei ole pakko huuhdella maalipinnalta käytön jälkeen. Huuhtelu on silti helpoin tapa poistaa irronnut lika pinnasta.Puhdistusteho pien suhteen ei ole vallankumouksellinen, ja itse asiassa Race Film Remover liuottaa pikeä hieman hitaammin kuin perinteiset pienpoistoaineet. Se kuitenkin myös kuivuu selvästi hitaammin, joka sallii käyttäjälle riittävästi aikaa koko auton läpikäymiseen kerralla.Parhaan puhdistustuloksen saavuttaa Race Film Removerillakin huuhtelemalla aineen käytön jälkeen painepesurilla, sillä näin varmistetaan lian poistuminen pinnasta huuhteluveden mukana. Nanolexin uutuus ei tee vahinkoa kuivumalla pintaan, sillä se vain haihtuu ilmaan ajan kanssa. Se onkin turvallinen kaikille auton ulkopuolisille pinnoille.Reseptin pohjana oli tarve kehittää Renaultin Formula1 -tallille aine, jolla he saavat radalla lentävän kumin irti pinnasta. Formula1 -autoja ei nimittäin pestä painepesurilla.Valmistunut tuote poistaa kumin lisäksi kaikkea orgaanista tai hiilipohjaista likaa, kuten esimerkiksi pikaliimaa, pihkaa, öljyä ja vaseliinia. Nyt Race Film Remover on myös kuluttajien saatavilla tarjoten edistysaskeleen puhdistusaineiden saralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikrokuituliinalla auttaenPienpoistoon kannattaa varata oma liina, sillä se likaantuu ajan saatossa. Mikrokuituliinaa voi kuitenkin pestä välillä esimerkiksi pesukoneessa.Nestemäiset pienpoistoaineet suihkutetaan mahdollisimman kuivalle maalipinnalle. Autoa tai vanteita ei ole tarpeen erikseen kuivata, mutta ei missään nimessä kastellakaan. Levitykseen paras väline on sumutinpullo, mutta vain laadukkaat kemikaalinkestävät sumutinpäät kestävät pidempää pienpoistoaineen suihkuttelua.Pienpoistoaine on kätevintä levittää sumuttamalla. Sumutinpään kannattaisi olla kemikaalinkestävä, sillä se joutuu koville vahvojen aineiden kanssa.Maalipinta olisi hyvä puhdistaa muusta irtoliasta ennen pienpoistoa, jotta aine pääsee vaikuttamaan pikeen eikä sen päällä olevaan likakerrokseen. Esipuhdistukseen käy esimerkiksi esipesu biohajoavalla liuotinpesuaineella sekä käsinpesu shampoolla tai biohajoavalla liuotinpesuaineella.Suihkutuksen, ja hetken vaikutusajan jälkeen, pienpoistoaineen puhdistustehoa voi avittaa mikrokuituliinalla. Liinaan kannattaa suihkaista pienpoistoainetta ja tämän jälkeen pyyhkiä kaikki käsiteltävät alueet. Lopuksi pinnat huuhdellaan painepesurilla. Nanolexin Race Film Removerin tapauksessa pinnat voidaan tarvittaessa pyyhkiä mikrokuituliinalla puhtaaksi ja kuivaksi ilman huuhtelua.Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa