18.11.2015 Ajoneuvot Pihi, pihimpi, Prius – Entistä taloudellisempi hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännen sukupolven Toyota Prius saavuttaa valmistajansa mukaan energiatehokkuudellaan uuden ennätystason. Neljännen sukupolven Toyota Priusksen EU-testisyklin mukainen yhdistetyn ajon polttoaineen kulutus on 3,0 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö on 70 g/km. Siinä uutuuden niin sanottu pihvi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alhaiset päästölukemat kertovat valmistajan mukaan onnistuneimmasta mallisukupolvien välisestä muutoksesta, jonka Toyota on tehnyt vuonna 1997 sarjatuotantoon tulleeseen Priukseen. Samanaikaisesti käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet ovat kohentuneet, ainakin valmistajan lausuman mukaan. Uudessa Priuksessa on siis täysin uusi hybridijärjestelmä, maailman parhaan termisen hyötysuhteen omaavaksi mainostettu bensiinimoottori, ensimmäinen TNGA (Toyota New Global Architecture) -ratkaisuun perustuva alustarakenne ja uraauurtava aerodynamiikka. Valmistajan mukaan nämä kaikki vaikuttavat ajodynamiikkaan sekä pakokaasupäästöjen ja kulutuslukemien pienentämiseen. Edistystä tehokkuudessa Polttoainekulutuksen pienentäminen ja päästölukemien madaltaminen ovat olleet aina osa päivityspähkäilyä Toyota Priuksen kehittyessä malliversiosta toiseen. Täysin uuden mallin kohdalla Toyota sitoutui omien sanojensa mukaan kokonaisvaltaiseen hybridijärjestelmän uudelleentoteutukseen ja aerodynamiikan ennakkoluulottomaan suunnitteluun viedäkseen mallille ominaisen tehokkuuden uusille tasoille. Sanat ovat runsaita, mutta ennen koeajoa ei muutakaan ole tarjolla. Lähtökohtana voinee kuitenkin pitää sitä, että tuorein malli on edeltäjäänsä parempi. Tuoreimman tulokkaan yhdistetyn ajon CO2-päästöt ovat malliversiosta riippuen alimmillaan 70 g/km tasolla, bensiinin kulutuksen painuessa arvoon 3,0 l/100 km. Edeltävässä mallissa vastaavat lukemat olivat 89 g/km ja 3,9 l/100 km. Näiden lukujen valossa uudistus on onnistunut. Hybridi uusiksi Hybridijärjestelmän muutokset ovat ratkaisevimmassa roolissa tulosten saavuttamiselle. Atkinson-syklillä toimiva 1,8 VVT-i -bensiinimoottori toimii kehitystyön tuloksena 40 % termisellä hyötysuhteella. Sitä Toyota luonnehtii "maailmanennätykselliseksi". Ilmoitettu luku kertoo, minkä määrän moottori pystyy muuntamaan polttoaineen energiasisällöstä liike-energiaksi. Esimerkiksi kitkan ja mekaanisten häviöiden pienentäminen johtaa siihen, että jokaisesta polttoainepisarasta saadaan suurempi energiamäärä hyötykäyttöön. Siitä ei voine löytää mitään moitittavaa. Uusi nikkelimetallihydridiakku (NiMH) on kompaktimman kokoinen ja energiatiheydeltään parempi. Se tarjoaa paremman suorituskyvyn ja helpomman sijoitettavuuden korirakenteeseen. Akku on nyt takaistuimen alla, joten tavaratilan toteutuksessa ei ole tarvinnut tehdä närää herättäviä kompromisseja. Myös voimansiirron, sähkömoottorin ja säätöyksikön komponentit on uudelleensuunniteltu tai hienosäädetty painon säästämiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Uuden Priuksen aerodynaamisuutta on myös kehitetty. Malli on matalampi, muotoilultaan terävämpi ja houkuttelevampi, mutta silti ilmanvastukseltaan onnistunut. Ilmanvastuskerroin (Cd) on pienentynyt lukemasta 0,25 arvoon 0,24. Sekä korimuotoilu että pohjarakenteiden toteutus auttavat ilmaa virtaamaan sulavasti Priuksen yli, ali ja sivuitse. Kelpaa myös kärryn eteen Priuksen uuden sukupolven edustaja kiihtyy 0-100 km/h 10,6 sekunnissa. Maantieajossa ohituskiihdytys 80–120 km/h tapahtuu 8,3 sekunnissa. Huippunopeus on valmistajan mukaan tasan 180 km/h. Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 90 kW (122 hv). Uusi voimansäätöyksikkö sallii järjestelmän hyödyntää enemmän sähkövoimaa, jolloin kiihdytykset tuntuvat luonnollisemmilta bensiinimoottorin kierrosnopeuden kasvaessa auton kiihtymisen myötä. Jokapäiväiseen käyttöön liittyvät ominaisuudet paranevat merkittävästi. Uusi malli on ensimmäinen Prius, jolla voi vetää perävaunua. Suurin sallittu vetomassa on 725 kg (jarruton / jarrullinen). Kehittynyt ajodynamiikka Toyota on oman lausumansa mukaan sitoutunut valmistamaan yhä paremmin ajettavia autoja. Sanahelinää, saattaisi joku väittää, mutta kukapa kissaa kehuisi, ellei kissa itse. Kehitys kehittyy ja autot kohentuvat, se on sanomattakin selvää. Priuksessa valmistajan hehkutus keskittyy hybridijärjestelmän toimintaan ja sen auton suorituskykyyn yhdistämiseen. Lupausten mukaan autoa on varsin mukava ajaa. Tällä osa-alueella valmistajan mukaan kehityksen kärjessä on tuore alustarakenne, joka otetaan ensimmäisenä käyttöön juuri tässä Toyota-mallissa. Rakenne on mahdollistanut Priukselle 2,5 cm matalamman painopisteen. Ajokäytöksen kannalta sillä on vaikutusta. Ominaisuuksia parantaa Toyotan mukaan myös jäykempi korirakenne. Edelliseen malliin verrattuna korijäykkyydessä on petrattu peräti 60 %. Tämä on saavutettu käyttämällä uudenlaisia hitsaus- ja kokoonpanotekniikoita sekä hyödyntämällä suurlujuusteräksiä. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta. Uuden Priuksen luvataan olevan on vakaa ajettava myös mutkateillä ja moottoritienopeuksilla. Parempi vastaavuus kaasunpainalluksiin, tarkka ohjaus ja tehokkaat jarrut parantavat myös osaltaan Priuksen dynaamista suorituskykyä ja johtavat yhä hauskempaa ajokokemukseen, valmistaja toteaa. Lähde ja kuva: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”