18.11.2015 Ajoneuvot Pihi, pihimpi, Prius – Entistä taloudellisempi hybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännen sukupolven Toyota Prius saavuttaa valmistajansa mukaan energiatehokkuudellaan uuden ennätystason. Neljännen sukupolven Toyota Priusksen EU-testisyklin mukainen yhdistetyn ajon polttoaineen kulutus on 3,0 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö on 70 g/km. Siinä uutuuden niin sanottu pihvi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alhaiset päästölukemat kertovat valmistajan mukaan onnistuneimmasta mallisukupolvien välisestä muutoksesta, jonka Toyota on tehnyt vuonna 1997 sarjatuotantoon tulleeseen Priukseen. Samanaikaisesti käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet ovat kohentuneet, ainakin valmistajan lausuman mukaan. Uudessa Priuksessa on siis täysin uusi hybridijärjestelmä, maailman parhaan termisen hyötysuhteen omaavaksi mainostettu bensiinimoottori, ensimmäinen TNGA (Toyota New Global Architecture) -ratkaisuun perustuva alustarakenne ja uraauurtava aerodynamiikka. Valmistajan mukaan nämä kaikki vaikuttavat ajodynamiikkaan sekä pakokaasupäästöjen ja kulutuslukemien pienentämiseen. Edistystä tehokkuudessa Polttoainekulutuksen pienentäminen ja päästölukemien madaltaminen ovat olleet aina osa päivityspähkäilyä Toyota Priuksen kehittyessä malliversiosta toiseen. Täysin uuden mallin kohdalla Toyota sitoutui omien sanojensa mukaan kokonaisvaltaiseen hybridijärjestelmän uudelleentoteutukseen ja aerodynamiikan ennakkoluulottomaan suunnitteluun viedäkseen mallille ominaisen tehokkuuden uusille tasoille. Sanat ovat runsaita, mutta ennen koeajoa ei muutakaan ole tarjolla. Lähtökohtana voinee kuitenkin pitää sitä, että tuorein malli on edeltäjäänsä parempi. Tuoreimman tulokkaan yhdistetyn ajon CO2-päästöt ovat malliversiosta riippuen alimmillaan 70 g/km tasolla, bensiinin kulutuksen painuessa arvoon 3,0 l/100 km. Edeltävässä mallissa vastaavat lukemat olivat 89 g/km ja 3,9 l/100 km. Näiden lukujen valossa uudistus on onnistunut. Hybridi uusiksi Hybridijärjestelmän muutokset ovat ratkaisevimmassa roolissa tulosten saavuttamiselle. Atkinson-syklillä toimiva 1,8 VVT-i -bensiinimoottori toimii kehitystyön tuloksena 40 % termisellä hyötysuhteella. Sitä Toyota luonnehtii "maailmanennätykselliseksi". Ilmoitettu luku kertoo, minkä määrän moottori pystyy muuntamaan polttoaineen energiasisällöstä liike-energiaksi. Esimerkiksi kitkan ja mekaanisten häviöiden pienentäminen johtaa siihen, että jokaisesta polttoainepisarasta saadaan suurempi energiamäärä hyötykäyttöön. Siitä ei voine löytää mitään moitittavaa. Uusi nikkelimetallihydridiakku (NiMH) on kompaktimman kokoinen ja energiatiheydeltään parempi. Se tarjoaa paremman suorituskyvyn ja helpomman sijoitettavuuden korirakenteeseen. Akku on nyt takaistuimen alla, joten tavaratilan toteutuksessa ei ole tarvinnut tehdä närää herättäviä kompromisseja. Myös voimansiirron, sähkömoottorin ja säätöyksikön komponentit on uudelleensuunniteltu tai hienosäädetty painon säästämiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Uuden Priuksen aerodynaamisuutta on myös kehitetty. Malli on matalampi, muotoilultaan terävämpi ja houkuttelevampi, mutta silti ilmanvastukseltaan onnistunut. Ilmanvastuskerroin (Cd) on pienentynyt lukemasta 0,25 arvoon 0,24. Sekä korimuotoilu että pohjarakenteiden toteutus auttavat ilmaa virtaamaan sulavasti Priuksen yli, ali ja sivuitse. Kelpaa myös kärryn eteen Priuksen uuden sukupolven edustaja kiihtyy 0-100 km/h 10,6 sekunnissa. Maantieajossa ohituskiihdytys 80–120 km/h tapahtuu 8,3 sekunnissa. Huippunopeus on valmistajan mukaan tasan 180 km/h. Hybridijärjestelmän kokonaisteho on 90 kW (122 hv). Uusi voimansäätöyksikkö sallii järjestelmän hyödyntää enemmän sähkövoimaa, jolloin kiihdytykset tuntuvat luonnollisemmilta bensiinimoottorin kierrosnopeuden kasvaessa auton kiihtymisen myötä. Jokapäiväiseen käyttöön liittyvät ominaisuudet paranevat merkittävästi. Uusi malli on ensimmäinen Prius, jolla voi vetää perävaunua. Suurin sallittu vetomassa on 725 kg (jarruton / jarrullinen). Kehittynyt ajodynamiikka Toyota on oman lausumansa mukaan sitoutunut valmistamaan yhä paremmin ajettavia autoja. Sanahelinää, saattaisi joku väittää, mutta kukapa kissaa kehuisi, ellei kissa itse. Kehitys kehittyy ja autot kohentuvat, se on sanomattakin selvää. Priuksessa valmistajan hehkutus keskittyy hybridijärjestelmän toimintaan ja sen auton suorituskykyyn yhdistämiseen. Lupausten mukaan autoa on varsin mukava ajaa. Tällä osa-alueella valmistajan mukaan kehityksen kärjessä on tuore alustarakenne, joka otetaan ensimmäisenä käyttöön juuri tässä Toyota-mallissa. Rakenne on mahdollistanut Priukselle 2,5 cm matalamman painopisteen. Ajokäytöksen kannalta sillä on vaikutusta. Ominaisuuksia parantaa Toyotan mukaan myös jäykempi korirakenne. Edelliseen malliin verrattuna korijäykkyydessä on petrattu peräti 60 %. Tämä on saavutettu käyttämällä uudenlaisia hitsaus- ja kokoonpanotekniikoita sekä hyödyntämällä suurlujuusteräksiä. Päällekkäisiin kolmiotukivarsiin perustuva uudentyyppinen takajousitus parantaa käsiteltävyyttä, ajovakautta ja matkustusmukavuutta. Uuden Priuksen luvataan olevan on vakaa ajettava myös mutkateillä ja moottoritienopeuksilla. Parempi vastaavuus kaasunpainalluksiin, tarkka ohjaus ja tehokkaat jarrut parantavat myös osaltaan Priuksen dynaamista suorituskykyä ja johtavat yhä hauskempaa ajokokemukseen, valmistaja toteaa. Lähde ja kuva: Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen