28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Piispa Yrjö Wallinmaa sai surmansa heinäkuussa 1943 Saariselällä, kun suomalainen postiauto ajoi venäläisten partisaanien väijytykseen. Neuvostosotilaiden partisaani-iskut herättivät pelkoa jatkosodan aikana itärajan tuntumassa siviilien keskuudessa – tai ainakin siltä osin, mitä suomalaiset osasivat partisaaneja pelätä. Sotasensuuri nimittäin rajoitti partisaani-iskuista uutisoimista. Partisaani-iskuja tehtiin jatkosodan aikana yhteensä 45 kertaa, joissa kuoli 181 siviiliä. Iskut kohdistuivat usein ajoneuvoja, kyliä tai yksittäisiä siviilihenkilöitä vastaan. Suomessa on kaksi ajoneuvosaattueisiin kohdistunutta partisaani-iskua, jotka muistetaan ylitse muiden, koska niissä sai surmansa tunnettuja merkkihenkilöitä.Heinäkuussa 1942 Kuusamon Murtovaarassa partisaanit hyökkäsivät Suomen Sotilaskotiliiton puheenjohtaja Toini Jännestä kuljettaneen autosaattueen kimppuun. Jännes ja neljä muuta autossa ollutta saivat iskussa surmansa.Toinen tunnettu partisaani-isku tapahtui lähes päivälleen vuotta myöhemmin, kun Inarin Laanilassa suomalainen postiauto jäi venäläisten partisaanien väijytykseen. Iskussa kuoli neljä autossa ollutta, joista yksi oli Oulun hiippakunnan piispa Yrjö Wallinmaa. Surmapaikan kartta kertoo tilanteen etenemisen. Partisaanit iskivät paikoilta numero yksi. Räjäytetty silta on merkitty karttaan numerolla kaksi. Kuolonuhrien löytöpaikat numerolla kolme ja haavoittuneet paikasta neljä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaanilan partisaani-iskuHeinäkuun 4. päivänä vuonna 1943 kello kolmelta yöllä piispa Wallinmaata ja parinkymmenen muun henkilön seuruetta kuljettanut postiauto oli saapunut Saariselän kohdalle. Matka oli alkanut edellispäivänä Rovaniemeltä ja matkan oli määrä päättyä Ivaloon. Ivaloon Wallinmaan vei työt, sillä hänen oli määrä vihkiä virkaansa Inarin uusi kirkkoherra.Postiauto oli juuri ajamassa kapealle puroa ylittävälle sillalle, kun sitä kohti alettiin ampua. Samassa myös edessä oleva silta räjähti, jättäen viimeistään auton mottiin. Autossa nukkumassa olleet matkustajat yrittivät ulos autosta, mutta epäonnekseen auton ovet olivat samalla puolella partisaanien kanssa.Piispa Wallinmaa ja pari muuta auton etuosassa ollutta ehtivät autosta ulos, mutta se ei ollut tilanteessa oikea valinta, sillä ulkona heitä oli helppo ampua, vaikka osa porukasta ehtikin postiauton alle piiloon. Wallinmaa ei päässyt auton alle ja hän kuoli auton luo heitettyyn käsikranaattiin.Uusi nelostie kulkee aivan vanhan tien ja entisöidyn sillan vierestä.Onnekas sattuma päättää tilanteenTässä vaiheessa kohtalo tuntui kääntyvän suomalaisten onneksi. Kesken partisaani-iskun paikalle ilmestyi nimittäin saksalaisarmeijan linjuri. Linjurin kuljettaja huomasi uhkaavan tilanteen ja ehti pysäyttää auton noin 200 metriä suomalaisen postiauton taakse.Välimatkaa valoisassa kesäyössä oli kuitenkin sen verran vähän, että partisaanit ottivat myös saksalaislinjurin tähtäimeensä. Linjuria ammuttiin, mutta uhrien onneksi yksi luoti aiheutti omituisen sattuman, jonka seurauksena saksalaislinjurin äänimerkki jumiutui päälle.Äänitorvi piti tarpeeksi suurta melua, mikä säikäytti partisaanit. Partisaanit todennäköisesti kuvittelivat paikalle sattuneen muitakin ajoneuvoja, mikä sai pienen ryhmän katoamaan välittömästi Lapin yöhön. Tämän jälkeen partisaaneista ei kuultu mitään, eikä heitä etsinnöistä huolimatta koskaan tavoitettu.Wallinmaan ohella iskussa kuoli auton kuljettaja ja kaksi naismatkustajaa. Lisäksi tilanteessa haavoittui lähteestä riippuen kahdeksan tai 11 matkustajaa, joista neljä vakavasti.Aluksi sotasensuurista johtuen Wallinmaan omaisille ilmoitettiin piispan kuolleen onnettomuudessa. Pian tapahtunut päätettiin kuitenkin uutisoida julkisuuteen, kiitos Wallinmaan merkittävän aseman. Päämaja ottikin iskun osaksi omaa propagandaansa ja Valtion tiedoituslaitoksen Mika Waltari vertasi Wallinmaan kohtaloa piispa Henrikin surmaan Köyliönjärven jäällä.Surmapaikka nykypäivänäSurmapaikalle pystytettiin muistokivi kesällä 1950 Oulun hiippakunnan seurakuntien toimesta. Muistokivessä on Wallinmaan nimen ohella kolmen muun iskussa kuolleen nimi. Muistokivi sijaitsee entisöidyn sillan ja vanhan tien vieressä penkan päällä.Paikka sijaitsee aivan nelostien varressa ja kaiken huipuksi hyvän levähdyspaikan vieressä, joten sinne on erittäin helppo saapua vaikka isommallakin autolla. Paikalta löytyy ulkokäymälä, opastetaulu ja lähistöllä on myös Savottakahvila sekä hotelli Laanihovi.Muistomerkki tunnetaan nykyään nimellä Piispankivi, joka ei välttämättä heti kerro kaikille muistomerkin perimmäistä ideaa. Ainakin me osuimme täysin vahingossa paikalle, emmekä osanneet ennalta yhdistää muistomerkkiä Wallinmaahan, vaikka kyseinen partisaani-isku olikin entuudestaan tuttu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Laivat Riika ja Visby – suositut erikoisristeilyt viedään käsistä 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti