27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko sähköautojen lähitulevaisuus sittenkin pienessä Volkswagen esitteli Shanghain autonäyttelyssä ID. ERA -konseptiauton, joka luottaa 300 kilometrin täyssähkötoimintamatkan lisäksi 700 kilometrin toimintamatkaan sähkögeneraattorina toimivan polttomoottorin ansiosta. Range extender, toimintamatkaa jatkava generaattori, ei ole mitenkään uusi idea, mutta viimeisen parin vuoden aikana ne ovat olleet harvinaisia.Nyt Volkswagen maalailee, että polttomoottorista saataisiin apua sähköauton toimintamatka-ahdistukseen Kiinassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Pääjohtaja Oliver Blume kommentoi peräti, että tällaiset sähköllä liikkuvat sarjahybridit pitäisi kirjata jo nyt sallituiksi Euroopan unionin kaavailemaan vuoden 2035 polttomoottorikieltoon. – Haluaisin pitää niitä [2035 jälkeen]. Luulen, että voimme oppia kiinalaisilta, miten pragmaattisesti he ajattelevat, Blume kommentoi viitaten siihen, että Kiina ei ole asettanut vielä takarajoja tai rajoitteita polttomoottoreiden myynnille. Kiinassa Geely, Chery, Leapmotor, Xpeng ja Changan ovat kehittelemässä omia sarjahybridejään. Leapmotor myy C10-sarjahybridiään myös Euroopassa. Volkswagen aikoo kehitellä Eurooppaa varten oman voimalinjan esiteltyään nyt Volkswagen-SAIC-yhteistoimintayrityksen kautta Kiinan markkinoiden näkemyksensä. Mazdan MX-30 R-EV yhdisti pieniakkuisen sähköauton wankel-kiertomäntämoottoriin erottuakseen markkinoilla. Yhdysvalloissa VW:n Scout-brändi on kehittelemässä tekniikkaa maastoajoneuvoihin. Muualla Genesis ja Stellantiksen Ram ovat esitelleet sarjahybridejä, jotka yhdistävät sähköajon pehmeyden ja hiljaisuuden sekä polttomoottorin toimintamatkan ja nopean tankattavuuden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEikö näiden aika ollut jo?Jatkuvasti kehittyvien täyssähköautojen ja upouuden akkutekniikan myötä toimintamatkat pyörivät helposti 500–700 kilometrin lukemissa isoille autoille ja kaupunkiautojen kohdalla 300 kilometriä riittää helposti viikon ajoihin. Range extenderit olivat hyvä idea esimerkiksi BMW i3:n kohdalla, jolloin yli vuosikymmenen takainen akkutekniikka ei riittänyt kovinkaan monen tarpeisiin – erityisesti yhdistettynä silloiseen latausverkostoon. Nyt latureita löytyy pääosin sieltä, mistä katuvalojakin. Latausnopeudet ja akkujen energiatiheys ovat aivan toisilla lukemilla kuin silloin. Nissan perustelee samaan tapaan toimivaa e-Power-teknologiaansa sillä, että pieni väliakku jättää enemmän resursseja muille ja rakenne tekee autosta yksinkertaisemman, pihimmän ja kevyemmän lataushybridiin verrattuna. Jos kotona on latausmahdollisuus, suosittelee yhtiö suoraan Ariya-täyssähköautoa.Sarjahybridissä saattaakin olla ideaa vielä näin 2020-luvulla, mutta on vaikea nähdä, että niille olisi aitoa tarvetta vielä pitkälle 2030-luvulle sillä tahdilla, millä sähköautot ovat kehittyneet vaikkapa viidessä vuodessa. Vai uskovatko autovalmistajat, että Kiinan syrjäseudut ja Euroopan heikoimmat sähköautomarkkinat ovat sittenkin 15 vuotta edelläkävijöitä jäljessä ja ne tarvitsevat toimintamatkarauhoittelua vielä tulevaisuudessakin? Yhdysvaltojen suhteen mikään ei ole enää ihme. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 13.4.2025 Ajatuksia autoista Pahentaako nimi autoa tai auto nimeä? – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous