6.5.2022

Porschen tuorein keräilyhelmi on aika eläimellinen – 911 Sport Classic ankanpyrstöllä ja koiranhampailla

Porsche 911 Sport Classic

Porsche 911:llä on varaa ammentaa menneisyydestään vaikka kokonaisilla klassikkosarjoilla. Sport Classic vie meidät peräti 1 250 kappaleen voimalla 60- ja 70-luvuille tehokkaimman manuaalivaihteisen 911:n hahmossa.

Kerää koko sarja. Se on mahdollista, jos on valoakin nopeampi tilaaja, jaksaa odottaa vielä kahta mallia saapuvaksi ja tietenkin omistaa paksun lompakon. Nyt esiteltävä 1 250 kappaletta valmistettava Sport Classic on siis järjestyksessään toinen 911:stä lanseerattavan erikoismallisarjan jäsen. Heritage Design -strategian mukaiseen sarjaan on odotettavissa vielä kaksi jäsentä lisää. Ennen Sport Classicia näimme toissa vuonna makean 911 Targa 4S Heritage Design Editionin.

Porsche 911 Sport Classic
Keräilysarjan kaksi ensimmäistä jäsentä, oikealla Targa Heritage Design Edition. Mallinimi Sport Classic on nähty itse asiassa jo aiemminkin, reilut 10 vuotta sitten, jonkin verran erilaisella toteutustavalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehokkain käsivaihteinen 911

Porsche on lähtenyt luomaan Sport Classicia 911 Turbon pohjalle, muokaten sitä kuitenkin myös tekniikaltaan aika perustavanlaatuisesti. Turbo on 5 senttiä leveämpi kuin pienempitehoiset mallit, ja niin on esikuvista ammentaen myös Sport Classic. Niin ikään moottori on Turbosta, tosin omana, 550 hevosvoiman tehoversionaan.

Takaveto ei sen sijaan ole lainkaan Turbosta, kuten ei myöskään PDK-kaksoiskytkinautomaatin korvaava 7-vaihteinen käsivalintainen laatikko. Vetotavalla ja vaihteistovalinnalla autosta tehdään tietysti autenttisempi ajatellen 992-mallin esi-isiä, joita erikoismallilla kunnioitetaan. Tuloksena on muun muassa tehokkain saatavilla oleva käsivaihteinen 911. Auto-blip -toiminto antaa alaspäin vaihdettaessa vähän ekstrakierroksia käyttöön mahdollisimman sulavan ajon takaamiseksi.

Ankanpyrstön paluu

Sport Classicin ehkä tunnusomaisinta antia ulkonäöllisesti on "ankanpyrstöksikin" kutsuttu ilmanohjain konepellin päällä. Sillä viitataan suoraan tasan 50 vuoden takaiseen 911 Carrera RS:ään. Sport Classicia löytyy myös "double bubblesta" eli keskilinjan kohdalta madalletusta kattolinjasta, uudesta Sport Gray Metallic -ulkoväristä, vanteista sekä totta kai raidoista ja muista tarroista.

"Riemukuplan" numerotarrat ovat irroitettavat, eikä harmaa ole ainoa värivaihtoehto.

Koiranhampaatkin tallella

Myöskään sisätila ei ole jäänyt huomiotta tribuuttimallin tyylittelyssä. Sport Classicin istuin- ja oviverhoilu on nimeltään Pepita, tunnetaan myös "koiranhampaina", englanniksi "houndstooth". Liikanimi tulee onneksi väristä ja muodosta, perstuntuma on keskimääräisiä koiran hampaita paremmalla tolalla. Kaksivärinen sisustus komppaa hyvin ulkoilmettä, ja löytyyhän sieltä sopivasti puusomistettakin. Tässähän alkaa olla Porschen ainekset kasassa.

Ei Porschea ilman kelloa. Asianmukainen Porsche Design 911 Sport Classic Chronograph on saatavilla autokaimansa pariksi. Hintaa on tällekin kellolle kertynyt, ei tosin ilmeisesti aivan yhtä paljon, kuin 270 tonnin autolle.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat