1.9.2020

Puolen vuoden koeajo: viikko ilman polttomoottoria syrjäseudulla, onnistuuko se?

Mercedes-Benz A 250 e Puolen vuoden koeajo

Pääsääntöisesti Mercedes-Benz A 250 e:mme arkikäyttö on tapahtunut tähän saakka kaupunkialueilla. Nyt vuorossa on elämää reilun 20 kilometrin päässä lähimmästä taajamasta ja julkisista latauspisteistä. Onko lataushybridistä hyötyä myös syrjäseuduilla?

Kevään aikana kasvaneen etätyömäärän ansiosta moni on voinut hoitaa töitä kaukaa varsinaisesta työpaikasta. Allekirjoittaneella tämä on tarkoittanut satunnaisia reilun viikon jaksoja kotiseudulla noin 500 kilometrin päässä pääkaupunkiseudusta. Paikkakunnalla on kaksi julkista sähköauton latauspistettä, joista kumpikaan ei ole pikalatausasema. Osittain tästä syystä täyssähköautoja paikkakunnalla näkee hyvin vähän, eikä lataushybridejäkään katukuvassa erota kovin usein.

Ihmisten puheissa kohtaa usein epäilyksiä sähköisten voimalinjojen luotettavuudesta, hyödyistä ja soveltuvuudesta maaseudulle. Puolen vuoden koeajomme myötä sähköistetyn voimalinjan testaaminen syrjäseudulla on siis luontevaa. Tavoitteena on haastemaisesti pärjätä viikon ajan niin, ettei polttomoottori käynnisty kertaakaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Polttomoottori pelastaa

Harmiksi haastemainen kokeilu tyrehtyy jo ensimmäisenä aamuna. Väliaikaiseen lataamiseen tarkoitettu, suko-pistokkeesta virtansa saava kotilatauslaite on mennyt yöllä vikatilaan. Syy on oletettavasti öisen syysmyrskyn aiheuttamassa sähkökatkoksessa, jonka jälkeen latauslaite ei ole alkanut toimimaan ennen pistokkeen uudelleenkytkentää.

Ennen vikatilaa sähköistä toimintamatkaa on kerennyt latautua alle kymmenen kilometrin edestä, joten polttomoottori täytyy ottaa käyttöön jo kauppamatkan puolessa välissä. Onneksi autossa kuitenkin on myös polttomoottori, täyssähköautolla virtaa olisi voinut joutua odottelemaan kotipihassa.

Kaupassa asioidessa Mercedes-Benz A250 e ehtii vastaanottaa virtaa varttitunnissa useamman kilometrin verran, mutta jälleen yli puolet paluumatkasta on ajettava polttomoottorin voimin. Haaste siis kariutuu pahemman kerran jo ensimmäisenä päivänä.

Pääsääntöisesti paikallispäästötöntä

Seuraavan viiden päivän aikana polttomoottoria ei tarvita lainkaan. Yhteensä parisataa kilometriä taittuu lähipäästöttömästi ainoastaan kotilatauksen turvin. Jos työmatka pysyy alle 60 kilometrissä, ei polttomoottoria juuri tarvitse arkena vaivata. Ja vaikka kilometrejä joutuisikin taittamaan bensiinin turvin, on A250 e:n sähköajon tuoma säästö joka tapauksessa huomattava.

Kuudentena päivänä ensimmäisen päivän turhamaisuus toistuu. Latauslaite on jälleen mennyt vikatilaan, eikä sähköinen toimintamatka riitä koko matkaan. Omakotitalossa asuvan latausauton omistajan kannattanee siis harkita kiinteän latauspisteen asentamista, josko sillä vikatilat harvenisivat. Auton mukana tullutta laitetta kun ei ole suunniteltu päivittäiseen käyttöön.

Reilun viikon kokemukset osoittavat, että etenkin pitkän toimintamatkan omaavat lataushybridit soveltuvat erinomaisesti myös syrjäseuduille. Vielä paremmin tietenkin, jos työpaikalta löytyy mahdollisuus auton lataamiseen. Täyssähköauton varaan heittäytyminen voi vaatia pientä seikkailumieltä, esimerkiksi sähkökatkosten ja toistaiseksi puutteellisen latausverkoston vuoksi. Lataushybridillä matka kuitenkin jatkuu niin kauan kuin polttoaineasemat ovat kunnossa, vaikka lataaminen ei onnistuisikaan.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat