21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing Teksti Antti Kautonen Kuva Stellantis Motorsport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallikouluja ja nousevia kykyjä varten räätälöity Peugeot 208 Racing on kuin 2020-luvun Peugeot 205 Rallye. Pieni valkoinen ranskalainen auto jossa on valkoiset vanteet, vihainen kuin herhiläinen. PSA-yhtymän, nykyisen Stellantiksen historiassa on jokunen malli, joita voi kuvailla näillä sanoilla. Tunnetuin on kenties Peugeot 205 Rallye, se 1.3-litrainen, sataheppainen, Webereillä. Perässä seuraavat Peugeot 106 Rallye, Citroen Visa Chrono ja Trophee, sekä Talbot Samba Rallye. Toistaiseksi viimeinen virallinen Rallye-malli on ollut hieman isokokoisempi ja harvinaisempi Peugeot 306 Rallye, joita Suomessa tuskin lienee montaa. Kaikki nämä riisutut ja perusväriset – joitakin sai muissakin väreissä kuin valkoisena – taskusportit on alun perin valmistettu ralliautojen aihioiksi, ja sellainen on myös Stellantis Motorsportin vastikään esittelemä Peugeot 208 Racing.Peugeot 208 Racingin rallihenkiset valkoiset vanteet miellyttävät varmasti vanneniiloja. Mikähän niille on varaosanumero?Toisin kuin ylempänä luetellut autot, 208 Racingia ei ole suunnattu tavallisille kuluttajille. Sen sijaan Rally4-malleista inspiraatiota saanut Racing on valmiiksi räätälöity rallikouluille, joko opetuskäyttöön tai kilvanajoon, esimerkiksi ranskalaisessa FR6 Trophy-luokassa. Kojelauta on pinnoitettu estämään heijastuksia ja ohjaamossa on valmiudet ralliauton lisälaitteistoa varten, Rally4-autojen mukaisesti. Myös turvakehikko sekä sammutusjärjestelmä vastaavat Rally4-vaatimuksia.Varsinaista GTI-mallia nykyisestä Peugeot 208:sta ei ole vielä esitelty, sillä malliston täyssähköiset versiot ovat ottaneet reipaskulkuisimpien mallien paikan. 208 Racingissa tuttu 1.2-litrainen, kolmisylinterinen Puretech-moottori on kutiteltu tuottamaan mukavat 148 hevosvoimaa, mikä kuljettaa tonnin painoista laitetta varmasti kevytkulkuisesti. Moottori on säädetty E85-polttoaineelle. Lyhytvälitteinen vaihteisto on kuusipykäläinen, ja sekä jarrut, jousitus että renkaat ovat siitä urheilullisemmasta osakasasta. Auto tulee vakiona Michelin Pilot Sport PS5-rengastuksella, juuri sellaisilla valkoisilla vanteilla ja mustilla keskiökapseleilla kuin Rallye-Peugeotit aikoinaan toimitettiin. Rengaskoko vain on vähän suurempi.Stellantis Motorsport on hinnoitellut 208 Racingin 38900 euroon. Toisaalta tuolla rahalla saa Ranskassa kaksi tavallista perusmallin 208:ta, mutta niissä on myös puolet Racingin tehoista. Tuo 39 tonnin hinta ei myöskään ole kauhean kaukana ihan tavallisen E-208:n hinnasta Ranskanmaalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2019 Ajoneuvot Peugeot palaa Le Mansiin – ranskalaismerkki mukaan Hyperautoluokkaan 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 12.11.2024 Liikennepolitiikka EU:n tiukat päästötavoitteet astuvat voimaan 2025 – Auto-Bonin toimitusjohtaja uskoo niiden iskevän ennennäkemättömästi polttomoottoriautoihin 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle