21.10.2024

Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing

Kuva Stellantis Motorsport

Rallikouluja ja nousevia kykyjä varten räätälöity Peugeot 208 Racing on kuin 2020-luvun Peugeot 205 Rallye.

Pieni valkoinen ranskalainen auto jossa on valkoiset vanteet, vihainen kuin herhiläinen. PSA-yhtymän, nykyisen Stellantiksen historiassa on jokunen malli, joita voi kuvailla näillä sanoilla. Tunnetuin on kenties Peugeot 205 Rallye, se 1.3-litrainen, sataheppainen, Webereillä. Perässä seuraavat Peugeot 106 Rallye, Citroen Visa Chrono ja Trophee, sekä Talbot Samba Rallye. Toistaiseksi viimeinen virallinen Rallye-malli on ollut hieman isokokoisempi ja harvinaisempi Peugeot 306 Rallye, joita Suomessa tuskin lienee montaa. Kaikki nämä riisutut ja perusväriset – joitakin sai muissakin väreissä kuin valkoisena – taskusportit on alun perin valmistettu ralliautojen aihioiksi, ja sellainen on myös Stellantis Motorsportin vastikään esittelemä Peugeot 208 Racing.

Peugeot 208 Racingin rallihenkiset valkoiset vanteet miellyttävät varmasti vanneniiloja. Mikähän niille on varaosanumero?

Toisin kuin ylempänä luetellut autot, 208 Racingia ei ole suunnattu tavallisille kuluttajille. Sen sijaan Rally4-malleista inspiraatiota saanut Racing on valmiiksi räätälöity rallikouluille, joko opetuskäyttöön tai kilvanajoon, esimerkiksi ranskalaisessa FR6 Trophy-luokassa. Kojelauta on pinnoitettu estämään heijastuksia ja ohjaamossa on valmiudet ralliauton lisälaitteistoa varten, Rally4-autojen mukaisesti. Myös turvakehikko sekä sammutusjärjestelmä vastaavat Rally4-vaatimuksia.

Varsinaista GTI-mallia nykyisestä Peugeot 208:sta ei ole vielä esitelty, sillä malliston täyssähköiset versiot ovat ottaneet reipaskulkuisimpien mallien paikan. 208 Racingissa tuttu 1.2-litrainen, kolmisylinterinen Puretech-moottori on kutiteltu tuottamaan mukavat 148 hevosvoimaa, mikä kuljettaa tonnin painoista laitetta varmasti kevytkulkuisesti. Moottori on säädetty E85-polttoaineelle. Lyhytvälitteinen vaihteisto on kuusipykäläinen, ja sekä jarrut, jousitus että renkaat ovat siitä urheilullisemmasta osakasasta. Auto tulee vakiona Michelin Pilot Sport PS5-rengastuksella, juuri sellaisilla valkoisilla vanteilla ja mustilla keskiökapseleilla kuin Rallye-Peugeotit aikoinaan toimitettiin. Rengaskoko vain on vähän suurempi.

Stellantis Motorsport on hinnoitellut 208 Racingin 38900 euroon. Toisaalta tuolla rahalla saa Ranskassa kaksi tavallista perusmallin 208:ta, mutta niissä on myös puolet Racingin tehoista. Tuo 39 tonnin hinta ei myöskään ole kauhean kaukana ihan tavallisen E-208:n hinnasta Ranskanmaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat