21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing Teksti Antti Kautonen Kuva Stellantis Motorsport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallikouluja ja nousevia kykyjä varten räätälöity Peugeot 208 Racing on kuin 2020-luvun Peugeot 205 Rallye. Pieni valkoinen ranskalainen auto jossa on valkoiset vanteet, vihainen kuin herhiläinen. PSA-yhtymän, nykyisen Stellantiksen historiassa on jokunen malli, joita voi kuvailla näillä sanoilla. Tunnetuin on kenties Peugeot 205 Rallye, se 1.3-litrainen, sataheppainen, Webereillä. Perässä seuraavat Peugeot 106 Rallye, Citroen Visa Chrono ja Trophee, sekä Talbot Samba Rallye. Toistaiseksi viimeinen virallinen Rallye-malli on ollut hieman isokokoisempi ja harvinaisempi Peugeot 306 Rallye, joita Suomessa tuskin lienee montaa. Kaikki nämä riisutut ja perusväriset – joitakin sai muissakin väreissä kuin valkoisena – taskusportit on alun perin valmistettu ralliautojen aihioiksi, ja sellainen on myös Stellantis Motorsportin vastikään esittelemä Peugeot 208 Racing.Peugeot 208 Racingin rallihenkiset valkoiset vanteet miellyttävät varmasti vanneniiloja. Mikähän niille on varaosanumero?Toisin kuin ylempänä luetellut autot, 208 Racingia ei ole suunnattu tavallisille kuluttajille. Sen sijaan Rally4-malleista inspiraatiota saanut Racing on valmiiksi räätälöity rallikouluille, joko opetuskäyttöön tai kilvanajoon, esimerkiksi ranskalaisessa FR6 Trophy-luokassa. Kojelauta on pinnoitettu estämään heijastuksia ja ohjaamossa on valmiudet ralliauton lisälaitteistoa varten, Rally4-autojen mukaisesti. Myös turvakehikko sekä sammutusjärjestelmä vastaavat Rally4-vaatimuksia.Varsinaista GTI-mallia nykyisestä Peugeot 208:sta ei ole vielä esitelty, sillä malliston täyssähköiset versiot ovat ottaneet reipaskulkuisimpien mallien paikan. 208 Racingissa tuttu 1.2-litrainen, kolmisylinterinen Puretech-moottori on kutiteltu tuottamaan mukavat 148 hevosvoimaa, mikä kuljettaa tonnin painoista laitetta varmasti kevytkulkuisesti. Moottori on säädetty E85-polttoaineelle. Lyhytvälitteinen vaihteisto on kuusipykäläinen, ja sekä jarrut, jousitus että renkaat ovat siitä urheilullisemmasta osakasasta. Auto tulee vakiona Michelin Pilot Sport PS5-rengastuksella, juuri sellaisilla valkoisilla vanteilla ja mustilla keskiökapseleilla kuin Rallye-Peugeotit aikoinaan toimitettiin. Rengaskoko vain on vähän suurempi.Stellantis Motorsport on hinnoitellut 208 Racingin 38900 euroon. Toisaalta tuolla rahalla saa Ranskassa kaksi tavallista perusmallin 208:ta, mutta niissä on myös puolet Racingin tehoista. Tuo 39 tonnin hinta ei myöskään ole kauhean kaukana ihan tavallisen E-208:n hinnasta Ranskanmaalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 19.11.2019 Ajoneuvot Peugeot palaa Le Mansiin – ranskalaismerkki mukaan Hyperautoluokkaan 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 7.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki 40 diesel-autojen maailmanennätystä yksipaikkaisella 404:llä 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 18.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Peugeot 605 ”Ipso” Rallye Raid 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?