11.9.2023 Liikenne Rankat sateet runtelevat tiestöä – elokuu toi vaurioita maanteille, joiden kunto muutoinkin huolettaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo 2,4 miljardiin euroon noussut tiestön korjausvelka saatava kuriin, tähdentää Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen. Elokuu oli teiden kunnolla kaikkea muuta kuin lempeä ajanjakso. Valtion tieverkostosta vastaava Väylävirasto kertoo, että poikkeuksellisen sateinen elokuu aiheutti monin paikoin vaurioita maanteillä. Sateisen loppukesän seuraukset näkyvät maantieverkolla ympäri maan.Ilmatieteen laitoksen mukaan esimerkiksi maan länsiosassa ja Lapissa satoi monin paikoin jopa kaksinkertainen määrä vettä tavanomaiseen elokuuhun nähden.Maanteiden hoidon johtava asiantuntija Otto Kärki Väylävirastosta tuo esiin, että runsaat sateet voivat vaurioittaa nopeasti päällysteitä ja tierakenteita, vaikka maanteiden kuivatukseen olisi satsattukin.– Esimerkiksi paikkauksia pystytään korjaamaan pysyvästi vasta, kun tiet ovat täysin kuivia, Kärki kertoo.Rikkoutuneet tienpinnat voivat tarkoittaa painumia, kuoppia, murtumia ja sortuneita reunoja, jotka koettelevat autoilijoiden hermoja, autojen kestokykyä ja ajettavuuden näkökulmasta myös liikenneturvallisuutta. Teiden rikkoutumiset tarkoittavat joskus myös matka-aikojen pidentymistä ja kiertoreittejä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySortumia Varsinais-SuomessaVähäliikenteisemmällä tieverkolla tulvavedet aiheuttivat osassa maata pahempiakin vaurioita: sortumia tai järveltä näyttäneitä kohtia tiellä oli ainakin Varsinais-Suomessa.– Teitä jouduttiin sulkemaan tai niiden liikennettä rajoittamaan turvallisuussyistä, ja kunnossapidon urakoitsijat ahersivat väyliä takaisin ajokuntoon parhaansa mukaan. Onneksi pahemmilta henkilövahingoilta vältyttiin teiden sortumisten yhteydessä, läntisen hankinta-alueen kunnossapitoyksikön päällikkö Katja Levola ELY-keskuksesta kertoo.Ilmastonmuutokseen varaudutaan”Rankkasateet, tulvat ja muut sään ääri-ilmiöt tulevat lisääntymään ilmastonmuutoksen edetessä, mikä haastaa teiden kunnossapitoa”, todetaan viraston tiedotteessa.Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ollaan varautumassa, mutta hankalassa tilanteessa, kuten maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta arvioi.– Tienpitäjälle tilanne on haasteellinen, kun otetaan huomioon myös nykyinen korjausvelka ja kohonneet kustannukset. Ilmastonmuutokseen sopeutumista vahvistavaa työtä ja toimenpiteitä on Suomessa ja Väylävirastossa kuitenkin tehty jo pitkään.Korjausvelka kasvanut jo 2,4 miljardiinSuomen tiestön korjausvelan suuruus on noussut jo 2,4 miljardiin euroon.Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on tuonut useaan otteeseen esiin, että Suomen tiestön kunnon ylläpitäminen vaatii valtiovallalta rahoitustason takaamista, jotta nykyisen tiestön turvallisesta ajettavuudesta voidaan pitää kiinni. Niemisen mukaan tiet ovat olleet liian helppo säästökohde, kuten Moottori kertoi aiemmassa artikkelissaan.– Sen seuraukset ovat nyt näkyvillä. Päällysteet ovat tien katto. Ja kun katto rupeaa vuotamaan käyvät ongelmat entistä suuremmiksi, korjaukset kalliimmiksi. Teiden pitäminen kunnossa on viisasta kansallisomaisuuden hoitoa.Maanrakennusalan kustannustason nousu näkyy suoraan myös korjausvelan vähentämiseen tarvittavien toimenpiteiden hinnoissa, arvioi Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman äskettäin Kehä III 3. vaiheen parantamisen avajaisissa. Wihlman toi esiin, että kun kustannustason muutos huomioidaan, on Suomen väylien korjausvelka jo yhteensä noin neljä miljardia euroa, josta tieverkolla 2,4 miljardia ja rataverkolla 1,5 miljardia.Valtion hallinnoimille päällystetyille maanteille on määritetty korjausluokka sen mukaan, millainen tien merkitys on. Turvallinen liikkuminen turvataan koko tieverkolla, mutta päällysteiden kunnostustöissä painopisteenä ovat vilkasliikenteiset päätiet. Vähäliikenteisempää tieverkkoa kunnostetaan mahdollisuuksien mukaan.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähde: Väylävirasto, Autoliittoa:10:{i:0;s:6:"144329";i:1;s:6:"133495";i:2;s:6:"137557";i:3;s:6:"138683";i:4;s:6:"141441";i:5;s:6:"136401";i:6;s:6:"132267";i:7;s:6:"128135";i:8;s:6:"131217";i:9;s:6:"143974";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle