24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet Teksti Miika Wuorela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Secto Rally Finland ajetaan tänäkin vuonna tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Pitkän linjan ralliammattilainen Marko Salminen esitteli kaikki rallin erikoiskokeet Moottorille. Reitin arvioi kilpailunumeron 37 Toyota GR Yaris Rally2:ssa kartanlukijana istuva, pitkän linjan ammattilainen Marko Salminen. Hän lukee nuotteja Toyotan nuorten japanilaiskuljettajien koulutusohjelmassa ajavalle Yuki Yamamotolle. Salminen, 45, on osallistunut Suomen MM-ralliin 12 kertaa aiemmin ja ollut osaltaan vauhdittamassa mm. Janni Hussin nousua rallin näköalapaikalle.Marko Salminen (oik.) on kartturoinut vuosien saatossa useita kotimaan ja kansainvälisen tason kuljettajia. Viime vuosina hän on prepannut myös Janni Hussia (vas.) lajin saloihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskiviikko 31.7. Seremoniallinen startti klo 19.00Maksuton koko perheen tapahtuma Jyväskylän satamassa ja Paviljongin alueella tarjoa monenlaista ohjelmaa, joka huipentuu seremonialliseen starttiin. 16.30 avajaisilta käynnistyy 16.55–17.15 Midnight Hawks -taitolento-osasto esiintyy 17.15–17.45 Artisti Robinin keikka 17.45–18.50 Suomalaiset olympialaiset, joissa MM-sarjan tähtikuljettajat mittelevät taitojaan suomalaisissa perinnelajeissa 18.50 MM-kuljettajat yhteiskuvassa 18.59 Jyväskylän kaupunginjohtaja Timo Koivisto julistaa Secto Rally Finland 2024:n avatuksi 19.00 Ensimmäinen auto lähtölavallaHarjun erikoiskoe avaa rallin torstai-iltana. Kuvassa Kalle Rovanperän tyylinäyte vuodelta 2023.Torstai 1.8.Testierikoiskoe, Ruuhimäki (4,12 km) klo 10.01Parhaat katselupaikat:0,4–1,5 km Hyppysuora, jonka jälkeen käännytään oikealle, pienemmälle tielle. Pitkä näkemäalue. Maalissa hyppysuora, sekä maalilinjan tuttu jättihyppyri. Erittäin hyvä katselualue. EK1 Harju (3,48 km) klo 19.05Marko Salminen: ”Tällä pätkällä ei ole uutta aiempiin vuosiin verrattuna, mutta Harju on hieno aloitus kisalle. Yleisöä on täällä pirusti. Itse erikoiskoe vaatii tarkkaa ajoa kapeissa paikoissa, mutta lujaa täytyy silti heti mennä. Ei kisaa kannata täällä pilata. Harju ei ole helpoin aloitus rallille”.Parhaat katselupaikat:Tuttu kiihdytys kohti ensimmäistä neulansilmämutkaa vasempaan, minkä jälkeen kiivetään Yliopistonkatua kohti yhtä legendaarista käännöstä hiekalle, Harjun lakea kohti. Takaosalla shikaaneita asvaltilla. Perjantai 2.8.EK2 Laukaa 1 (17,96 km) klo 8.13 / EK6 Laukaa 2 (17,96 km) klo 15.10Marko Salminen: ”Laukaa on nopea erikoiskoe, eikä tähän suuntaan ole muutamaan vuoteen ajettu. Lossimutkat ja Matti Rantasen ulosajopaikka (Minillä 2011) ovat sellaiset, jotka itselläni on mielessä tältä pätkältä. Lopussa ajetaan vielä uutta osuutta. Laukaa on kiva erikoiskoe, jolle mahtuu myös teknisempää osiota. Tämä tuntui tosi mukavalta viime vuonna”.Parhaat katselupaikat:0,1–0,3 km Alun loivat mutkat 2,5–3,2 km Kiristyvä mutka vasempaan sekä oikea-vasen-yhdistelmä 3,6–4,6 km Tarkka jarrutus ns. lossin mutkaan alamäkeen. Sen jälkeen kipuaminen ylämäkeen ja valtatien ylitys täydellä vauhdilla. 6,4–6,6 km Vauhdikas ysikymppi oikealle 12,0–12,4 km Tekninen ja tarkkuutta vaativa risteys pienemmälle tielle. Pitkä näkemäalue. 17,2 km Ysikymppioikea. Pitkä näkemäalue. Maalilinjalla vauhdikas oikea EK3 Saarikas 1 (15,93 km) klo 9.20 / EK7 Saarikas 2 (15,93 km) klo 16.17Marko Salminen: ”Tämä erikoiskoe on ensimmäistä kertaa reitillä, mutta tätä on ajettu kansallisissa ralleissa aiemmin. Mielenkiintoista, kun mukana on täysin uusi erikoiskoe. Täällä nähdään, miten nuotit osuvat paikkoihin. Videoita katsoessa kuljettaja miettii ajolinjaa. Eiköhän tästäkin saada kiinni muutaman katselukerran jälkeen. Se on hyvin kuskikohtaista kylläkin”.Parhaat katselupaikat:0,1–0,6 km Nopea vasenoikea heti lähtökiihdytyksen jälkeen. 0,9–1,2 km Vauhdikas vasen. 2,1–2,7 km Kaksi kovavauhtista mutkaa vasemmalle. Alamäki. 6,2 km Risteys vasemmalle. 7,5 km Vasen takaviisto ja kiihdytys ylämäkeen. 11,3 km Aukealla paikalla näyttävä vasen. Pitkä näkemäalue. 15,4–15,8 km Kaksi vauhdikasta s-mutkaa. EK4 Myhinpää 1 (15,51 km) klo 10.35 / EK8 Myhinpää 2 (15,51 km) klo 17.32Marko Salminen: ”Myhinpää on kunnioitusta herättävä erikoiskoe ja hieno pätkä kaiken kaikkiaan. Olen ollut tämän kartanlukijana neljästi aiemmin. Viime vuonna emme päässeet tätä ajamaan lainkaan. Tämä vaatii rohkeutta ja järkeä. Ajolinjaa on haettava tarkasti ja koetettava löytää viimeiset kymmenykset siten. Kanttia vaativa erikoiskoe”.Parhaat katselupaikat:0,9–2,5 km Hyppysuora ja todella kovavauhtinen vasen mäen harjanteella. 5,3 km Vasen alamäkeen. 6,7–7,3 km Saapuminen Myhinpään kylään. Shikaani vauhdikkaiden hyppyjen jälkeen. Hyvät mutkat kylän alueella. EK5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) klo 12.05 / EK9 Ruuhimäki 2 (7,76 km) klo 19.05Marko Salminen: ”Vuonna 2021 Ruuhimäki oli kisan viimeinen erikoiskoe ja ajoimme Teemu Asunmaan kanssa ulos alun pienellä tiellä. Kisa jäi silloin kesken. Hyppysuoran isoimpaan hyppyyn ei voi oikein ottaa pois, koska muutoin vauhtia jää uupumaan seuraavista hypyistä. Inssien kanssa on katsottu datasta, että hypyissä se pieni ero tehdään. Tärskyjä tulee, mutta parasta on olla rentona vaan niissäkin”.Parhaat katselupaikat:3,9–4,4 km Suora ja iso hyppy risteyksen kiihdyttämisen jälkeen. 5,2–6,5 km Mutka, jossa Harri Rovanperän voittotaistelu päättyi vuonna 2004. Kiihdytys kohti ikonista hyppysuoraa. Maalialueella pitkiä mutkia sekä lopun jättihyppyri. EK10 Harju 2 (2,01 km) klo 20.05Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLauantai 3.8.EK11 Västilä 1 (18,94 km) klo 9.05 / EK14 Västilä 2 (18,94 km) klo 15.35Marko Salminen: ”Olin Västilässä katsomassa junnuna ja viime vuonna ensimmäistä kertaa kisassa. Tosin, on täällä ajettu joskus Tampereen seudun SM-rallissa. Kyse on vaikeasta, mutta todella mukavasta erikoiskokeesta. Viime vuonna oli yllätys, että tie meni niin pahasti uralle. Loppua kohden erikoiskoe kapenee, mutta vauhti ei kuitenkaan hidastu”.Parhaat katselupaikat:Lähtö – 0,5 km Vauhdikkaat mutkat 11,5–12,0 km Tarkka jarrutus alamäkeen ja hitaat mutkat piha-alueella. Pitkä näkemäalue. 12,8–13,0 km Asvaltilla vauhdikas risteys vasemmalle. 14,3 km Tarkka risteys pienelle tielle. Maalissa kovavauhtinen hyppy. EK12 Päijälä 1 (20,19 km) klo 10.05 / EK15 Päijälä 2 (20,19 km) klo 16.35Marko Salminen: ”Lopussa ennen maalia käännytään pikkutielle, joka on kapea, ja jolla on kiviä. Päijälä on kovavauhtinen erikoiskoe, jolle mahtuu muutama iso loikka. ”Yrkkä” on oltava täällä kohdallaan, sillä nostelu näkyy heti kellossa”.Parhaat katselupaikat:0,2 km hyppy ja heti perään mutka oikealle. 5,3–6,1 km Vauhdikkaat mutkat kangasmaastossa. Pitkä näkemäalue. 7,9 km Jättihyppy ylämäkeen. 9,7–10,3 km Tarkka jarrutus alamäkeen. Silta ja kosken ylitys asvaltilla. EK13 Ouninpohja 1 (32,98 km) klo 11.05 / EK16 Ouninpohja 2 (32,98 km) klo 17.35Marko Salminen: ”Ouninpohjaa odottavat eniten niin kuljettajat kuin katsojatkin. Täällä on myös yksi virtuaalishikaani, jollaista en muista aiemmin Jyväskylässä kokeneeni. Ison tien alku on ihan unelmaa Mutasen risteykseen asti. Kartturilla on tekemistä, että saa sanat suustaan ajoissa. Kun tullaan kapealle Pitkäjärventielle, joku voi luulla, että menoa saa vähän rauhoittaa, mutta siellä ne erot vasta tehdäänkin. Jos Myhinpää herätti kunnioitusta, niin tämä tekee sen kymmenkertaisesti. Vauhti on mahdotonta, eikä nykykuljettajista monikaan ole ajanut Ouninpohjaa tässä muodossa. Niinpä on jännä nähdä, miten kukin tämän omaksuu”.Parhaat katselupaikat:0,2–1,2 km Nyppy ja vauhdikas oikea. Tarkkoja nyppyjen ylityksiä. 2,8–3,2 km Vauhdikas oikea, jota seuraa hyppy. 5,1–6,0 km Ounin talon ohitus ja kiihdytys kohti keltaisen talon tunnettua hyppyä. 11,2–11,6 km Vauhdikkaita mutkia. 12,1–12,8 km Hyppy alamäkeen ja saapuminen risteykseen vasemmalle (Mutasen risteys). 17,8–18,8 km Nopeita mutkia ja korkeuseroja. Pitkä näkemäalue. 19,9–20,7 km Nopea vasen hyppy ja vauhdikas osuus alamäessä. Harjun ohella suurin yleisöryntäys nähtäneen pitkästä aikaa ajettavalla Laajavuoren erikoiskokeella. Sunnuntai 4.8.EK17 Sahloinen – Moksi 1 (14,27 km) klo 8.55 / EK19 Sahloinen – Moksi 2 (14,27 km) klo 11.17Marko Salminen: ”Täällä mennään etenkin järvien välissä, erikoiskokeen alkupuolella todella kovaa. Sitä ennen on jännä kahden perättäisen risteyksen paikka, jossa vauhtia ei ole, mutta autot näkee pitkän ajan. Nyt kun sunnuntailta on jaossa eri pisteet, on tilanne se, että kaikki ajavat kovaa. Erot eivät tule olemaan suuria”.Parhaat katselupaikat:1,2–1,5 km Risteys vasempaan ja neulansilmä oikealle 4,5 km Etuviistoristeys oikealle. Kaunis järvenranta taustalla. 13,3–13,6 km Vauhdikas alamäki ja risteys vasemmalle. Pitkä näkemäalue. EK18 Laajavuori 1 (4,35 km) klo 10.05 / EK20 Laajavuori 2 (8,77 km) klo 13.15Marko Salminen: ”Aamulla tämä ajetaan kertaalleen ja Power Stagena, kisan lopuksi kaksi kierrosta. Viime kerralla tämä meni tosi pehmeäksi. Laajavuoressa on vielä virheille mahdollisuus, kun ajetaan tiukkoja mutkia alamäkeen”.Mutkat laskettelurinteessä ja neulansilmä vasemmalle, tutulle isolle tielle.Parhaat katselupaikat:1,5 km Katselualue laskettelurinteen päällä. 1,8 km Jarrutus alamäkeen ja pitkä, kiristyvä oikea kapealla osuudella. 2,5–2,8 km Kiristyvä vasen. 3,4–4,0 km Vauhdikas osuus alamäkeen. Lopussa pitkä vasen. Maali, Paviljonki klo 15.00Vuodesta 2018 alkaen Jyväskylässä on ollut kaksi kuljettajaa ylitse muiden. Ott Tänak (kuvassa) on juhlinut voittoa vuosina 2018, 2019 ja 2022. Elfyn Evans vuorostaan vuosina 2021 ja 2023. Secto Rally Finland 2024: Päiväkohtaiset matkat Torstai 1.8. (jakso 1) 3,48 km Perjantai 2.8. (jaksot 2 ja 3) 116,33 km Lauantai 3.8. (jaksot 4 ja 5) 144,22 km Sunnuntai 4.8. (jaksot 6 ja 7) 41,66 km EK-kilometrit yhteensä: 305,69 km Siirtymäosuuksia: 1066,87 km Koko reitti yhteensä: 1372,56 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 16.1.2025 Henkilö Nico Rosberg: ”Autourheilun tulevaisuus on sähkössä” 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 9.12.2024 Moottoriurheilu Genesis GMR-001 tulee edustamaan korealaisluksusta Le Mans -sarjassa 6.12.2024 Moottoriurheilu Red Bull Racing 20 vuotta – Jaguarin F1-seuraajalla on nyt jo kahdeksan kuljettajien maailmanmestaruutta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?