11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Teksti Benjamin Helander Kuva Renault Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksikon voittoa voi pitää historiallisena myös siltä kantilta, että Renault voitti jo kahdeksannen ECOTY-tittelinsä. Eurooppalainen raati yhteensä 23 maasta on saanut päätettyä järjestyksessään 62. Vuoden Auton Euroopassa. Uusin ECOTY-tittelin haltija julkistettiin Brysselin autonäyttelyssä. Julkistusta edelsi tammikuussa tapahtunut seitsemän finalistin julkistus. Voittajaksi 353 pisteellä nousi parivaljakko Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290. Ne voittivat kovassa finalistiseitsikossa Alfa Romeo Juniorin, Citroën ë-C3/C3:n, Cupra Terramarin, Dacia Dusterin, Hyundai Insterin ja Kia EV3:n. Näistä toiselle sijalle tuli Kia, kolmannelle puolestaan Citroën. Eroa ykkösen ja kakkosen välissä oli yli 60 pistettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplavoittajaVuoden 2025 ECOTY-titteli on Renaultille jo toinen peräkkäin, sillä viime vuonna voitto tuli Scénic E-Tech Electricille. Kahtena peräkkäisenä vuotena ECOTY on voitettu vain kerran aiemmin, kun Fiat Punto voitti tittelin vuonna 1995 ja Fiat Brava/Bravo vuonna 1996. Tämänvuotinen voitto oli kaikkiaan kahdeksas Renaultille, mikä tarkoittaa, että se on enää yhden päässä Fiatista, jolla voittoja on kaikista automerkeistä eniten. Tuplavoitto tämä oli myös siinä mielessä, että tittelin jakaa pikkuretrosähköauto Renault 5 E-Techin kanssa sen tulisemmaksi viritetty sisarmalli Alpine A290. Tällainen yhteen niputtaminen on hyvin harvinaista ECOTY:ssa. Edellisen ja tähän asti ainoan kerran niin on tehty vuonna 2012, kun Chevrolet Volt ja Opel Ampera veivät tittelin nimiinsä. Yhteenniputtaminen on tietysti mahdollista, jos eri nimillä markkinoitavat mallit ovat todellisuudessa sama auto. Ennen Scénic E-Tech Electriciä ja tuoretta voittajaparia Vuoden Auto Euroopassa -tittelin ovat Renaultille voittaneet Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio I (1991), Scenic (1997), Megane (2003) ja Clio III (2006). Alpinelle ECOTY-titteli on puolestaan ihka ensimmäinen, tosin aivan hiuksenhienolla erolla. Nimittäin kun vuonna 2019 Jaguar I-Pace voitti tittelin 250 pisteellä, Alpine A110 sai saman verran pisteitä, mutta koska I-Pace sai 18 ykkössijan ääntä A110:n 16 ykkössijan ääntä vastaan, A110 jäi ilman titteliä toiseksi pienimmällä mahdollisella erolla. Lähteet: Renault, ECOTY Lue lisää Kaikki artikkelit 15.10.2024 Ajoneuvot Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu 2.3.2024 Ajoneuvot Renault Scénic on Vuoden auto Euroopassa 2024 – vain harva mallinimi on pystynyt siihen kaksi kertaa 26.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Renault 5 E-Tech electric – ei retroa vaan modernia tulkintaa 15.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Renault Twizy – Sähköistä hauskuutta 16.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Austral E-Tech – hyviä ranskalaisia saa muualtakin kuin grilliltä 5.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Espace – tila-auton kokonaan uusi elämä 28.11.2023 Ajoneuvot Uusi Renault Master – Luokkansa aerodynaamisin on nyt viidenneksen taloudellisempi 1.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur E-tech – huikean tekninen crossover 11.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Full Hybrid – erittäin vakavasti otettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti