10.6.2020 Ajoneuvot Renault-Nissan-Mitsubishi: ”Paluuta ei ole, sillä siihen ei ole varaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault ja Nissan esittelivät uusia suunnitelmiaan kaksi viikkoa sitten. Jos uudistettu yhteistyökuvio ei ota tuulta alleen, joutuvat liittolaiset etsimään tukea jatkossa muualta. Renault, Nissan ja Mitsubishi hakevat parempaa tulevaisuutta yhdessä ja erikseen. Rautaisesti hallinneen Carlos Ghosnin jälkeen kolmikko etsii uutta kulta-aikaa uusilla ideoilla, joihin ei kuulu enää häämöttävä fuusio, vaan merkit saavat työskennellä itsenäisinä omilla vastuualueillaan. Renault-Nissan-Mitsubishi-allianssi puolestaan koittaa välttää päällekkäisyyksiä selkeämmällä järjestelyllä vetovastuun suhteen. Vastuualueita on jaettu maantieteen lisäksi markkinasegmenttien ja teknologioiden mukaan.Renault ja Nissan ovat myös uusineet melkoisen osan yhtiöiden johtoa, sillä Ghosnin jälkeiset toimitusjohtajatkin ovat jo saaneet lähteä. Nissanin Makoto Uchida koittaa saada japanilaisyhtiön kurssin käännettyä voimakkaiden kakkosjohtajien avulla. Renaultilla valmistaudutaan puolestaan Seatilta värvätyn Luca de Meon aikakauteen, hänen odotellessaan kilpailukarenssin päättymistä. Liittouman alkuperäiset jäsenet, Renault ja Nissan, ovat myös vielä rakentamassa kontakteja vasta muutama vuosi sitten mukaan liittyneeseen Mitsubishiiin.Uudistetun allianssin tarkoituksena on karistaa Ghosnin kilpailuvietin haamu, sillä libanonilaisjohtajan eetoksena oli valloittaa markkinoita volyymillä kannattavuudesta viis veisaten.– Nyt olemme kohdanneet todellisuuden; emme halua olla maailman huipulla. Me haluamme yhtiön, joka on kestävällä ja kannattavalla pohjalla, kommentoi Renaultin väliaikainen toimitusjohtaja Clotilde Delbos.Yleisen hiipuvan markkinatrendin ja Ghosnin tavoitteiden luoman ylikapasiteetin ratkaisuksi allianssi aikoo vähentää tuotantokapasiteettiaan yhteensä noin 20 prosentilla. Lisäksi kolmikko taistelee autoalaa yleisemminkin koettelevaa koronaviruskriisiä vastaan, joka on osoittanut, että ainoa tapa selviytyä on yhdistyä ja liittoutua.– Tämä on viimeinen nopanheitto. He ovat kokeilleet kaikkea. Jos tämä ei toimi, kolme jäsenyhtiötä eivät enää selviä omillaan, kommentoi merkkien liittouman johtoa lähellä oleva lähde Financial Timesille.– Ei ole paluuta. Ei ole paluuta entiseen, sillä meillä ei ole siihen varaa, kommentoi Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard.Tie nykytilanteeseen ei sekään ole ollut ruusuilla tanssimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain yksi yhteinen osaSähköautot Nissan Leaf ja Renault Zoe saattavat vaikuttaa pitkälti samasta puusta veistetyiltä, mutta vaikeiden välien takia ne jakavat vain yhden osan. Vuosikymmen sitten, kun autoja alun perin suunniteltiin, eläteltiin toivoa yhteistyöstä, mutta lopputuloksena oli vain työryhmien välistä riitelyä.– Yksikään katutaiteilija Pariisissa ei myönnä, että 'Mona Lisa' on parempi työ kuin oma maalaus. Sama tilanne insinöörien kanssa: yksikään insinööri ei myönnä, että toinen insinööri on parempi, kommentoi Nissanin operatiivinen johtaja Ashwani Gupta Financial Timesille.Renaultin hallituksen puheenjohtaja Senard komppaa Guptan näkemystä, sillä hänkin luonnehtii aiempia työnjakojärjestelyjä sotkuisiksi. Lopputuloksena oli ranskalaisjohtajan mukaan loputonta edestakaista pallottelua kokouksesta toiseen, ilman varsinaista päätöstä.– Se on lamauttanut yhtiön, Senard sivaltaa.Kannattavuus ennen myyntimääriä– Katsokaas, me olemme olleet täällä ennenkin ja saatamme olla täällä uudestaankin, pohtimassa, onko tämä allianssin viimeinen tilaisuus. Mutta tämä on vakavaa, me tiedämme, että meidän täytyy olla kannattavia, kommentoi eräs yhtiöiden hallituksen jäsen liittouman yhteistä suunnitelmaa työstettäessä.– Pääasiallinen tavoite on välttää tuplainvestointeja. Ei ole mitään taikaratkaisua sen lisäksi. Se ei takaa, että liittouma kasvaa ja kehittyy eteenpäin, kerrottiin FT:lle Nissanin johtajiston lähipiiristä.Kululeikkausten ja uuden vetovastuu-mallin lisäksi työntekijöiden täytyy ajatella asioista toisin, kuin rautaherra Ghosnin aikakaudella. Osana kulttuurimuutosta luovutaan kivuliaasti esimerkiksi palkkabonuksista, jotka liittyvät taloudellisiin merkkipaaluihin.– Täytyy muuttaa ajatusmaailma volyymistä lisäarvoon. Se on tärkeä muutos ympäri maailman, koskien myös jälleenmyyjiämme, Nissanin operatiivinen johtaja Gupta kommentoi.– Olen kyllästynyt näihin valheellisiin tavoitteisiin ja synergioihin, jotka tanssivat ilmassa osana näytöstä, eikä päivän päätteeksi kukaan ymmärrä missä ne ovat. Eivätkä ne johda mihinkään, koska prosessi ei ole oikea, kommentoi puolestaan Renaultin Senard.Koska yhtiöt siirtyvät uuteen "johtaja-seuraaja" -malliin useilla markkina-alueilla, tarkoittaa se soveliasta vetäytymistä kannattamattomilta markkina-alueilta ilman, että yhtiöt joutuvat neuvottelemaan kalliista täysvetäytymisestä valtioiden kanssa. Keskustelu jatkuu, toteutuuko vetovastuu-malli myös jälleenmyyjien ja muiden toimintojen osalta.Renaultilla ja Nissanilla on tasapainoiltavana myös kotimaidensa hallitusten intressit, sillä esimerkiksi Ranskan valtio ohjastaa, ettei Renault karsisi työpaikkoja varsinkaan Ranskasta. Myös ammattiliitot asettavat omat haasteensa.Aiemmin sisäpiirilähteet kertoivat, että jo yksin Nissanin Barcelonan alueen tehtaan sulkeminen maksaa yhtiölle 1,5 miljardia euroa, ja että summan saaminen takaisin säästöinä kestää seitsemän vuotta. Myös Nissanin Sunderlandin tehtaan hyödyntäminen Renaultin katumaastureiden valmistamisessa on toistaiseksi hyllyllä aran poliittisen ilmaston takia.Molemmat valmistajat ovat samaa mieltä yhteistyön järkieduista, mutta paluu neuvottelupöytään vaatii molempien osapuolien halukkuutta. Nähtäväksi jää, onko tiimalasissa tarpeeksi hiekkaa mykkäkoululle.Lähde: Financial Times Kuvat: Renault, Nissan Lue myös: Kohti valoa: Renault, Nissan ja Mitsubishi panostavat vastuun jakamiseen Barcelonan tehtaan sulkemisen hinta Nissanille: 1,5 miljardia euroa – saattaisi olla halvempaa jäädä Renault keskittää tuotekehityksen vain tärkeimpiin malleihin – syynä koronasäästöt Nissan aikoo pysyä Euroopassa – avainasemassa tietenkin Qashqai ja Juke Renault valmistautuu: tila-autot ja sedanit pois, crossoverit ja katumaasturit tilalle Aika Leafin jälkeen: Nissan Ariya esittäytyy kilpailijana VW ID.4:lle Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa