19.1.2025

Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla

Kuva Benjamin Helander

Renaultin henkilöautomalliston ilmailuteemasta ammentava huippumalli on nyt saapunut Suomeen.

Tällainen lopputulos on saatu aikaan yhdistämällä Talismanista, Lagunasta, 21:stä ja vanhemmistakin malleista tutun ajatuksen isokokoisesta perhe-Renaultista uuden sukupolven Espaceen, laittamalla mukaan tuntuva kourallinen Alpinen oppeja ja hyppysellinen ilmailuteemaa. Esimerkiksi näin voisi kuvailla Rafalea, Renaultin uutta lippulaivaa crossover-ajan automaailmassa.

Rafale tarkoittaa kirjaimellisesti tuulenpuuskaa, mutta auto on saanut nimensä vahvoilla ilmailuhistoriavaikutteilla 1930-luvun urheilulentokoneelta Renaultin moottorilla. Assosiaatiota ei voi välttää myöskään monitoimihävittäjä Dassault Rafaleen, jota Ranska tarjosi Suomelle Hornetin korvaajaksi.

Rafale on Renaultin toinen tarjokas alati suosiotaan kasvattavassa D-SUV-segmentissä yhdessä mainitun Espacen kanssa, mutta erottuu CMF-CD-alustan jakavasta tilavammasta sisarestaan kattolinjallaan sekä useilla muilla urheilullisuutta henkivillä aspekteillaan.

Etenkin huippumalli Atelier Alpine 301-hevosvoimaisella lataushybridinelivedolla tekee vaikutuksen ajo-ominaisuuksillaan. Renaultille jo pidemmältäkin ajalta ominainen nelipyöräohjaus toimii eri nopeusalueilla tarkoituksenmukaisesti, pienentäen pienillä nopeuksilla kääntöympyrän 10,4 metriin. Varsin nopeaksi välitetty ohjaus on toimiva ripeämmässä ajossa, säätyvä alusta ei sorru turhaan kovuuteen ja lataushybridivoimalinja toimii sulavasti.

Vaikka seitsenpaikkaisuutta, hyvin käytännöllistä tavaratilaa ja maksimaalista pääntilaa etsivien kannattaa edelleenkin kääntyä Renault-mallistossa sen Espacen puoleen, on 4,71 metriä pitkässä ja 1,86 metriä leveässä Rafalessa asiat kunnossa muun muassa takajalkatilojen ja tavaratilankin osalta. Viistokattoiseen crossover-tyyliin siirtymisessä ei siis ole täysin unohdettu Talismanin tai Lagunan perintöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahta erilaista hybridiä

Renault tarjoaa Rafalea kolmena eri versiona, joihin sisältyy kaksi eri voimalinjavaihtoehtoa, joista toinen on niin sanottu itselataava täyshybridi, ja toinen puolestaan ladattava hybridi. Versiot eivät ole turhan kaukana toisistaan, sillä halvimman ja kalleimman mallin alkaen-hintojen erotus on alle kymppitonnin.

Perusmalliston hinnat alkavat etuvetoisen, 200-hevosvoimaisen itselataavan hybridin E-Tech Full Hybrid 200 Technon 45 390 eurosta. Niin ikään muista Renaultin nykymalleista tuttu Esprit Alpine -varustetaso eli nimensä mukaisesti Alpine-henkinen versio tulee mukaan kuvioihin keskimmäisenä vaihtoehtona E-Tech Plug-in Hybrid 4x4 300 -voimalinjan myötä alkaen 52 390 eurolla. Jo kertaalleen mainittu Alpinen säätämä Atelier Alpine käsittää saman voimalinjan, mutta maksaa neljä tonnia enemmän. Rafalen huippumallin saa siis alkaen 56 390 eurolla.

Rafalea kokeillaan myydä myös työsuhdeautomarkkinoille tähdättyinä business-malleina. Tällöin jokaisen version hinnasta saadaan tasan 4 000 euroa pois. Business-mallina siis esimerkiksi Full Hybrid 200 Technon hinta on 41 390 euroa.

Rafalen myynti on hintojen myötä juuri käynnistynyt, ja asiakasautoja alkaa virtaamaan maahan kevään edetessä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat