1.12.2023

Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa

Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs.

Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.

Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.

Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.

Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä.  Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Himalayan 450

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc
Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17
Akseliväli: 1510 mm
Istuinkorkeus. 825/845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 196 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield

Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille

Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun

Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin

Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer

Royal Enfield Super Meteor 650

Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo

Royal-Enfield

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille

Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä

Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa?

Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat

Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle?

Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille

Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen

Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan

Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos

Škoda Fabia Combi

Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat