1.12.2023

Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa

Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs.

Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.

Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.

Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.

Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä.  Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Royal Enfield Himalayan 450

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc
Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min
Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min
Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17
Akseliväli: 1510 mm
Istuinkorkeus. 825/845 mm
Tankin tilavuus: 17 litraa
Paino tankattuna: 196 kg

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield

Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille

Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun

Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin

Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer

Royal Enfield Super Meteor 650

Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs

Royal Enfield Classic 350 koeajo

Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo

Royal-Enfield

Royal Enfield palaa Suomen markkinoille

Katumaasturivertailu

Video: näin syntyy Moottorin kuuden katumaasturin vertailu

BYD Sealion 7 – yleisön pyynnöstä jälleen yksi hyvin tehokas sähköcrossover

Citroën C5 Aircross siirtyy jo ensi vuonna uuteen sukupolveen, lupaa tämä konseptimalli

Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu

Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla

Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla

Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla

Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa

McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat