1.12.2023 Ajoneuvot Royal Enfield Himalayan 450 – Lähes tuplasti tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Royal Enfieldin seikkailupyörä Himalayan kasvaa niin moottoriltaan, kooltaan kuin ominaisuuksiltaankin luokkaa ylemmäs. Vuonna 2016 lanseerattu yksisylinterinen Himalayan merkitsi Royal Enfieldille kokonaan uutta suuntaa, kun retromalleistaan tuttu merkki haki uutta jalansijaa seikkailupyörien segmentistä. Eurooppalaisille markkinoille ilmajäähdytteinen, 24-hevosvoimainen ja yksisylinterinen Himalayan oli aavistuksen vaisu, mutta oman asiakaskuntansa se kyllä löysi. Nyt vuorossa on toisen sukupolven Himalayan, joka tarjoaakin selvästi enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä.Vaikka iskutilavuus on kasvanut vain 411:stä 452 kuutiosenttimetriin, on teholukema noussut suhteessa huomattavasti enemmän, 24:stä 40 hevosvoimaan. Selityksenä on ilmajäähdytteisen konstruktion korvaaminen nestejäähdytteisellä, jolloin sekä moottorin viritysastetta että maksimikierroslukua on voitu nostaa selvästi. Uusi Himalayan kolkutteleekin jo A2-korttiluokan suurimpia sallittuja teholukemia.Pelkän moottorin uudistuksesta ei ole kyse, vaan koko pyörä on suunniteltu uusiksi. Vanhasta on jäljellä vain nimi. Teräsputkirunko on suunniteltu nyt niin, että moottori toimii osana kantavaa rakennetta. Näin rungon painoa on samalla saatu kevyemmäksi. Jousitus tulee Showalta, ja joustomatkaa on molemmissa päissä 200 millimetriä. Maavaraa on mukavat 230 millimetriä. Edellä mainituista lukemista huolimatta istuinkorkeus on saatu pidettyä kohtuullisen matalana, istuimen asennosta riippuen 825 tai 845 millimetriä.Tankin kokoa on kasvatettu 12,5 litrasta 17 litraan, vaihteita on nyt viiden sijaan kuusi ja takarenkaan leveyttäkin on kasvatettu 20 millimetrillä. Jarrusatulat tulevat ByBreltä, samoin kuin esimerkiksi KTM:n pienimmissä malleissa. Ajomoodeja on kolme ja ABS-järjestelmä on kytkettävissä pois takapyörältä. Mittaristona on neljän tuuman TFT-värinäyttö navigoinnilla ja älypuhelinliitännällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Royal Enfield Himalayan 450 Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 452cc Teho: 29,4 kW (40 hv) / 8 000 r/min Vääntö: 40 Nm / 5 500 r/min Voimansiirto: märkä monilevykytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto Rengaskoot: 90/90-21 ja 140/80R17 Akseliväli: 1510 mm Istuinkorkeus. 825/845 mm Tankin tilavuus: 17 litraa Paino tankattuna: 196 kg Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Royal Enfield Lue lisää Kaikki artikkelit 28.1.2024 Ajoneuvot Royal Enfield Bullet 350 – 92-vuotiaana takaisin Euroopan markkinoille 21.12.2023 Ajoneuvot Haulikkoammuntaa Intiasta – Royal Enfield Shotgun 13.12.2023 Ajoneuvot Royal Enfield esitteli Himalaya-seikkailupyörästä sähkökäyttöisen prototyypin 4.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer 1.12.2022 Ajoneuvot Royal Enfield Super Meteor 650 – Luokkaa ylemmäs 24.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Classic 350 – klassinen, yksinkertainen ja helppo 2.4.2022 Ajoneuvot Royal Enfield palaa Suomen markkinoille 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa