24.4.2022 Ajoneuvot Sähkö-Lexusten vyöry alkaa tästä – RZ 450e on bZ4X iltapuvussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä RZ on vieläkin jännittävämpi kuin edullisemmat sisarensa, vaikka perusta on yhteneväinen. Moottori uutisoi hiljattain Toyota-konsenin massiivisista sähköistämissuunnitelmista. Lexus tulee olemaan keskeinen pelaaja kymmenien miljardien dollarien hankkeessa, joka jättää tilaa myös mäntämoottorille. RZ on Lexuksen toinen täyssähköinen malli UX:n sähköversion jälkeen, mutta aivan ensimmäinen alusta alkaen sähköiseksi tehty sellainen.Toyota esitteli ensimmäisen tuotantosähköautonsa, crossover bZ4X:n, vasta viime syksynä, ja se sai käytännössä täyssisaren Subaru Solterrasta. RZ puolestaan nostaa konseptin Lexuksen juuri-idean mukaisesti premium-tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUutta peltiäRZ jakaa sisartensa kanssa konsenin varta vasten sähköautoille kehitetyn e-TNGA -pohjarakenteen, joka on tässä tapauksessa saanut neliveto-osaamista Subarun puolelta. Sen sijaan koripaneeleitaan se ei Toyotan ja Subarun kanssa jaa, vaan Lexus on muokannut auton korin lookia oman L-finesse -tyylinsä mukaisesti. Onhan sisarmallien hahmo RZ:n kuorissa toki väkisinkin havaittavissa, mutta ulkonäöllisesti se erottuu niistä valitun linjan mukaisesti jännittävämpään suuntaan.Tästä origamista ei särmää puutu.Lisää tehoa ja aina nelivetoinenLexukseen satsaamalla saa myös voimapuolelle päivitystä sisariin verrattuna. Aina kaksimoottorisena ja siten nelivetoisena tarjottava RZ jakelee yhteenlaskettuna 230 kilowattia tehoa ja 435 newtonmetriä vääntöä. Etumoottori on lähes kaksi kertaa tehokkaampi, mikä tarkoittaa, että Lexus on yhdistänyt bZ4X:n etuvetoversion 150 kW:n sähkömoottorin 80 kW:n takamoottoriin. Toyotan ja Subarun nelivetoversiossa molemmat ovat 80-kilowattisia. Tehot puhuvat, ja RZ kiihtyy nollasta sataan 5,6 sekunnissa, yli 2 sekuntia ripeämpi kuin nelivetoinen bZ4X.Lexus esittelee RZ:n myötä myös uudenlaista nelivetotekniikkaa. Nimittäin heille, jotka ovat huolissaan sporttihenkisen Lexuksen etuvetopainotteisuudesta, helpotusta tuo Direct4. Järjestelmä kykenee säätämään vääntömomentin määrä ja sitä kautta jakaumaa moottorilta (Lexuksen kielellä e-Axlelta) toiselle millisekunneissa.One Motion Grip - löytyy tokiKokonaan sähköinen ohjausvälitys ylipäätään on vielä erittäin harvinainen ratkaisu koko automaailmassa, mutta Toyota on vienyt sen pari askelta pidemmälle. Jo bZ4X:n esittelyn yhteydessä tutuksi tullut One Motion Grip -ohjain on löytänyt tiensä myös RZ:aan. Käytännön tuntuma ufoajan ”yokesta” on edelleen hakusessa, mutta asia korjaantunee ennemmin tai myöhemmin. Pääpiirteissään ohjain välittää kuljettajan ohjausliikkeet sähköisesti pyörille, ilman mekaanista yhteyttä. Ohjain ei käänny kuin 75 astetta kumpaankin suuntaan, näin ollen ääriasennosta toiseen pyörät saa käännettyä 150 asteen ohjaimenheilautuksella. Toyotan mukaan tuntuma tiehen säilyy, ja eri ajotilojen välillä vaihtaminen on helpompaa. Ratkaisu tuo myös lisää jalkatilaa ja helpottaa autoon kulkemista, kun ohjaustanko ei ole siellä tiellä.Jos katsotaan yleisemmin sisätilaa, voidaan todeta, että bZ4X:n ehkä hieman askeettinen sisäilme on nostettu premium-tasolle. RZ:n sisätilan ilmeessä on sekä särmää että pehmeitä muotoja. Ohjaamon ilmiasusta voi kuitenkin päätellä, että painoa on haluttu säästää, eikä sähköauton hintaa ole koettu tarpeelliseksi päästää ylettömän korkeaksi. Toki on otettava huomioon, että edelliset huomiot on tehty ruudun tältä puolelta ilman näppituntumaa.Niin tuttu ja turvallinen ohjauspyörä, kansankielellä ratti, tullee löytymään lopulta suurimmasta osasta asiakkaille meneviä RZ:ia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä nimivalinta?Lexus ei lähtenyt hurjastelemaan ensimmäisen sähköautonsa nimivalinnan kanssa samalla tavalla kuin emomerkki teki oman versionsa kohdalla. Sähkömalliin on sovellettu Lexukselle täysin ominaista 2 - 3 ison kirjaimen yhdistelmää, joka on saanut parikseen sopivaksi katsotun kolmen numeron yhdistelmän ja sen perään käyttövoimasta (muusta kuin bensiinistä) kertovan pienen kirjaimen. Lexus ei suoraan avaa kahden ensimmäisen kirjaimen tarkoitusta tässä yhteydessä, mutta esimerkiksi RX:ssä se tulee sanoista "Radiant Crossover" eli "säteilevä crossover". Z on bZ4X:ssä ja sitä kautta Toyotan sähkövallankumouksessa koodikirjain sanalle "Zero", joka tulee tietenkin nollapäästöisyydestä. Tästä voi päätellä myös RZ 450e:n logiikkaa. Numeroyhdistelmä vastaa osapuilleen muiden vastaavantehoisten Lexusten numerointia, ja e on tietenkin "electric".Lähteet: Lexus, Carscoops Kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä