15.8.2023 Liikenne Sähköauto laivalla – palopäällikön mukaan riskit tunnistettu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Palopäällikkö Taisto Hakala: ”Ladattaviin laitteisiin ja akkuihin liittyvät tulipaloriskit ovat hallittavissa merikuljetuksissa, siinä kuin muutkin palovaaraa aiheuttavat aineet ja materiaalit.” Sähköautojen kuljettaminen laivoilla on herättänyt keskustelua. Keskusteluiden keskiössä on ollut autojen ja erityisesti sähköautojen mahdolliset paloturvallisuusriskit. Sähköautot ovat olleet keskusteluissa aiheena tavallisia polttomoottoriautoja enemmän, jonka selityksenä on se, että jos ne syystä tai toisesta syttyvät palamaan ja palo leviää auton akustoihin, on tällainen palotyyppi hankala haaste sammutettavaksi.Autot autokansilla ja mahdolliset palouhkat ovat varustamojen tarkassa seurannassa, kuten Moottori on kertonut aiemmista artikkeleissaan otsikoilla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin sekä Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPalopäällikkö: riskit tunnistettuPalopäällikkö Taisto Hakala Helsingin pelastuslaitokselta lupautui vastaamaan Moottoriin kysymyksiin sähköautojen kuljettamisesta merellä paloturvallisuuden näkökulmasta.Ovatko kyydissä olevat sähköautot paloturvallisuuden näkökulmasta uhka merikuljetusten turvallisuudelle?– Ladattavien laitteiden voimakas lisääntyminen on yleisellä tasolla tuonut meille uuden paloturvallisuusriskin, jolla on tiettyjä ominaispiirteitä, jotka poikkeavat perinteisistä tulipaloihin liittyvistä riskeistä.Hakalan mukaan muutos on tunnistettu merenkulun kattojärjestöissä ja varustamoissa, joissa on ryhdytty tekemään aiheesta tutkimuksia uusien määräysten ja suositusten laatimiseksi.– Näin ollen sanoisin, että toimiala on tunnistanut riskin ja ryhtynyt toimenpiteisiin sen hallinnan kehittämiseksi ladattavien laitteiden ja akkujen lisääntyessä merirahtina.Ladattaviin laitteisiin ja akkuihin liittyvät tulipaloriskit ovat Hakalan mukaan hallittavissa merikuljetuksissa, siinä kuin muutkin palovaaraa aiheuttavat aineet ja materiaalit.Korkea kuumuus riskitekijäHakala tähdentää, että mikä tahansa tulipalo laivalla on aina erittäin vaarallinen, koska apu tulee hitaammin ja rajoitetummin kuin mantereella. Siksi tulipalojen ehkäisyyn ja torjuntaan panostetaan merenkulun säädöksissä ja laivahenkilöstön osaamisessa.Mikä on sähköautojen merikuljetusten keskeisin uhkatekijä?– Akkupalojen aiheuttama riski muihin tyypillisiin tulipaloihin on niiden aiheuttama korkea kuumuus, palon pitkäaikaisuus ja uudelleen syttymisen mahdollisuus sekä palosta syntyvät myrkylliset kaasut.Tämäntyyppisten palojen ehkäisy edellyttää Hakalan mukaan alusten rakenteiden lämpökuormituksen kestävyyttä, rahdin osastointimahdollisuuksia, riittävää ja pitkäaikaista sammutusvesikapasiteettia sekä savunpoistojärjestelmää myrkyllisten kaasujen poistamiseksi.Akkupalojen tyypillinen mahdollistaja on akun vioittuminen.– Auton akkujen kunnon varmistaminen lastauksessa ja kuljetuksen aikana on keskeinen menettely palovaaran ehkäisemiseksi, Hakala painottaa.Hän listaa myös muita turvallisuutta kohentavia ja ennaltaehkäiseviä tekijöitä, joita ovat kuljetukseen otettujen akkujen turvallinen määrä, rakenteiden palon kestävyys, kuljetustilojen osastointi sekä automaattisten paloilmoituslaitteiden ja sammutusjärjestelmien määrittely akkupaloihin soveltuvaksi.Merkitystä on myös savun- ja sammutusveden poistojärjestelmien toimivuudella ja tehokkuudella.Henkilökunta koulutettavaPalopäällikön näkökulmasta keskeistä on myös laivahenkilöstön osaaminen ja sammutustoimien jatkuva harjoittelu.Ovatko laivayhtiöt ja merenkulkuala riittävästi varautunut uhkiin?– Merenkulun kansainväliset kattojärjestöt ja varustamot ovat ryhtyneet toimiin akkupalojen ennaltaehkäisyn ja torjunnan osalta. Akkukäyttöisten laitteiden määrä on kuitenkin kehittynyt hyvin nopeasti ja sen kautta myös merirahdissa, joten globaalisti ajatellen kehittämistyötä riittää vielä tehtäväksi, Hakala arvioi nykytilaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsingin satamien tilanne hyväTaisto Hakala arvioi, että ”hätätilanteiden esiintyvyyteen nähden” tilanne Helsingin satamissa on hyvä ja turvallinen.– Merellä esiintyvien hätätilanteiden hoitamisesta vastaa Suomen merialueilla Rajavartiolaitos. Helsingin pelastuslaitos harjoittelee pääkaupungin alueilla olevissa satamissa säännöllisesti.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto, Benjamin Helander Lähde: Helsingin pelastuslaitosa:2:{i:0;s:6:"130456";i:1;s:6:"142579";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti