17.2.2023 Liikenne Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa on herättänyt keskustelua liittyen niiden mahdollisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Aihe on varustamojen tarkassa seurannassa – myös merimatkan aikaista latausta pohditaan. Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa on herättänyt keskustelua Suomessakin sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja, asiasta on aiemmin uutisoinut Ilta-Sanomat.Kysyimme Suomen satamista liikennöivien varustamojen näkökantoja aiheeseen: sähköautojen kyytiin otto on tarkassa seurannassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinnlines: emme ole kieltämässäFinnlinesilta kerrotaan, että merenkulkualalla on käynnissä tässäkin suhteessa käytäntöjen yhdenmukaistaminenViestintäpäällikkö Heidi Österberg taustoittaa, että EMSA (European Maritime Safety Agency) on päivittänyt omat toimintaohjeensa sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla.– Näihin ohjeistuksiin perustuvat myös omatkin ohjeistuksemme.– Emme ole kieltämässä sähköautojen kuljettamista, Österberg kertoo.Tallink Silja: emme kiellä toistaiseksiTallink Silja on odottavaisella kannalla sähköautojen kyyditsemisen suhteen.– Toistaiseksi emme ole kieltämässä. Sen sijaan vaurioituneiden sähköautojen kuljettaminen on meillä kiellettyä, viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.Hän kertoo, että yhtiön asiantuntijat käyvät jatkuvaa keskustelua varustamoalan kanssa aiheesta.– Toistaiseksi ei ole tullut mitään uusia määräyksiä tai ohjeita sähköautojen laivoilla kuljettamiseen liittyen.– Olemme tunnistaneet sähköautoihin liittyviä riskejä ja selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Valitettavasti edelleenkään ei ole saatavilla kaikkea tietoa tai prosesseja esimerkiksi sähköautojen paloturvallisuuteen liittyen. Meidän laivoillamme ei ole ollut tapauksia, joissa olisi jouduttu sammuttamaan sähköautopaloa.Nöjd kertoo, kuinka yhtiön aluksilla toimittaisiin hätätilanteessa.– Sähköautopalon sammutus etenisi niin, että ensin käynnistettäisiin autokannen sprinklerijärjestelmä, jonka jälkeen auton alle työnnettäisiin erikoislaite, johon kytketään paloletku. Tämä järjestelmä on ikään kuin suutinjärjestelmä, joka työntää paljon vettä auton alle ja viilentää samalla akkuja.Nöjdin mukaan tavoitteena on ”hukuttaa” auto vedellä.– Merivesi ei onneksi lopu merellä kesken. Näin palo saadaan sammutettua tai pidettyä hallinnassa.Viking Line: ei kolariautoja kyytiinViking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoo, että varustamo on käsitellyt sähköautojen kuljettamista ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita jo usean vuoden ajan. Yhtiö on päivittänyt turvallisuusjärjestelmänsä EMSAn ohjeiden mukaisesti.– Seuraamme jatkuvasti sähköautojen ja markkinoiden tarjoamien sammutusaineiden kehitystä. Olemme myös tehneet riskianalyysejä kuljetuksiin liittyen ja ryhtyneet riskejä vähentäviin toimenpiteisiin, Lindberg kertoo.Hän tähdentää, että ennaltaehkäisyssä on ensiarvoisen tärkeää, ettei kolarivaurioituneita autoja kuljeteta.– Tästä syystä meillä on useita tarkastuspisteitä lähtöselvityksestä lastaukseen tämän ehkäisemiseksi. Sähköautot myös varataan meillä omalla nimikkeellä, jolloin autokantta lastaava henkilökunta tietää ennalta montako sähköautoa on tulossa.Lindberg myös taustoittaa, että sähköautojen osuus kaikista laivoilla kuljetetuista henkilöautoista on kasvanut sähköautokannan kasvun myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEckerö Line: ok, jos auto on kunnossaTurvallisuusjohtaja Bo-Gustav Donning Eckerö Linelta kertoo, että varustamolle sähköauto kyydissä ovat ok, kunhan autot ovat vahingoittumattomia.– Vaurioituneita sähköautoja ei saa kuljettaa.Entä onnistuuko auton lataus?Kuljetuskäytöntöihin liittyy myös se, että varustamoilla on pohdittavana, voisiko sähköautoja ladata autokansilla merimatkan aikana.Bo-Gustav Donning Eckerö Linelta kertoo, ettei autojen lataus matkan aikana ole mahdollista.Tallink Siljan Marika Nöjd kertoo, ettei sähköautoja ole mahdollista ladata yhtiön aluksilla matkan aikana.Sama linjaus on Finnlinesilla: laivamatkan aikana autoja ei ole mahdollista ladata.Viking Linella sen sijaan on pohdittu vakavasti latauksen mahdollistamista.Dani Lindberg kertoo, että latausmahdollisuuksia tarkastellaan Turku–Tukholma -reitillä liikennöivillä Viking Gracella ja Viking Glorylla.– Viking Glorylla on jo sähköautolatausvalmiudet, mutta emme ole vielä ottaneet niitä käyttöön. Lataus matkan aikana saattaa jopa olla positiivinen turvallisuustekijä, koska silloin voi olla mahdollista seurata akkujen tilaa ja latausta reaaliajassa ja saada varoituksia ennalta, jos ladattavan auton akut käyttäytyvät epätavallisesti, Lindberg toteaa.Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: Varustamot Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”