13.7.2021

Sähköautossa lähes 500 hv ja iso akku – Ford Mustang Mach-E GT 81 116 euroa

Ford Mustang Mach-E GT

Sähkösuvin tehokkain, isolla akulla varustettu, lippulaiva Ford Mustang Mach-E GT sai heti hinnat ja on nyt tilattavissa.

Poniautolta nimeensä vaikutteita lainaava sähköinen SUV on saanut sporttisuuteen tähtäävän vihaisimman versionsa. Lähes 500-hevosvoimainen Ford Mustang Mach-E GT sai heti hinnat ja on tilattavissa Euroopassa.

Ensimmäisten autojen luvaataan saapuvan Eurooppaan vielä tämän vuoden aikana. Myynti aloitetaan kattavasti varustellulla Launch Edition -mallilla.

Ford Mustang Mach-E GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Mustang Mach-E GT Launch Edition

Ford Mustang Mach-E GT -mallissa on siihen erityisesti säädetty jousitus ja jarrut sekä uusi rajoitteita riisuva Untamed Plus -ajotila. Mallin 487 hevosvoiman teho ja 860 Nm vääntö nostavat sen malliston tehokkaimmaksi. Mach-E GT kiihtyy 100 km/h nopeuteen 3,7 sekunnissa.

Sen erottaa puskureista, spoilereista sekä ostajan valinnan mukaan mahdollisesti muutamasta uudesta erikoisväristä. MagneRide-jousitus , Ford Performance -istuimet ja 20-tuumaiset vanteet kuuluvat kaikki vakiovarustukseen.

Ensimmäisten tuotantokuukausien aikana valmistetaan vain erikoisvarusteltua ja -hinnoiteltua Mustang Mach-E GT Launch Edition -mallia, jonka hintaan sisältyvät lisäksi Dark Matter Grey väri ja lasikatto. Lisähinnasta myös Launch Editioniin on saatavana vain Mustang Mach-E GT -malliin tarjolla olevat sävyt (Grabber Blue ja Cyber Orange). Launch Edition -malli aloittaa hinnaston nyt 81 115,98 eurosta.

Ford Mustang Mach-E GT sai hinnat

Nelivetoa kahdella moottorilla

Kaksi moottoria, 487 hevosvoimaa, 860 newtonmetriä vääntöä, nelivetojärjestelmä, säätyvä MagneRide-jousitus ja Brembon jarrujärjestelmä antavat ajettavuudelle hyviä raaka-aineita. Lisäksi Mustang Mach‑E GT -mallin voimansiirto on säädetty muuta mallistoa takapainotteisemmaksi. Myös renkaat on speksattu juuri tätä mallia varten.

Uusi Untamed Plus -ajotila on suunniteltu ratakäyttöä varten. Se terävöittää ohjausta ja kaasuvastetta, jäykentää jousitusta ja tuuttaa  auton sisätiloihin lisää teennäistä ääntä – ehkä olennaisempaa on sen muutokset ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmän toimintaan rata-ajoa silmällä pitäen. Valmistajan tiedotteen mukaan pitoakin säädellään jännittävän ajokokemuksen aikaansaamiseksi – mitä se sitten tarkoittaakaan.

– Mustang Mach-E GT osoittaa täyssähköisen voimansiirron todellisen potentiaalin, sanoo Ford Europen ajoneuvodynamiikan osastopäällikkö Geert van Noyen.

Mustang Mach-E GT:ssä on vakiona 98 kWh akku, josta on käytettävissä 88 kWh. Näin auton toimintamatka on WLTP-mittaustavan mukaan jopa 500 kilometriä. Ladattaessa 150 kilowatin tehoisella pikalatausasemalla, autoon saa teoriassa ladattua lähes 100 kilometriä lisää toimintamatkaa noin 10 minuutissa, ja lataaminen 10 prosentin varaustilasta 80 prosentin tasolle kestää noin 45 minuuttia.

Ford Mustang Mach-E GT interior

Äärimmäisen houkutteleva ulkonäkö

Ohjaamossa on muista Mustang Mach-E -malleista tuttu 15,5-tuumainen kosketusnäyttö, jonka avulla hallinnoidaan Fordin tuoreimman sukupolven SYNC-tietoviihdejärjestelmää. Se oppii tuntemaan kuljettajan tavat ja tekee niiden perusteella ehdotuksia.

Ford Performance -urheiluistuimet on suunniteltu tukemaan kuljettajaa ja ne on verhoiltu, ohjauspyörän tavoin, pehmeällä keinonahalla. Mukavuusominaisuuksista mainitaan takaluukun handsfree-toiminto, jonka ansiosta 402-litraisen tavaratilan saa auki kätevästi koskematta.

Mustang Mach-E GT -mallissa on vakiona muun muassa kaistavahdilla varustettu aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistanpitoavustin kuolleen kulman varoittimella, Fordin aktiivinen pysäköintiavustin 2.0 sekä törmäyksenestoavustin hätäjarrutustoiminnolla.

Kuvat ja lähde: Ford

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat