3.3.2022 Liikenne Sähkötaksien määrä kasvaa kuukausi kuukaudelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taksiala kaipaa liikenteen solmukohtiin pikalatureita ja kritisoi voimakkaasti eduskunnan päätöstä jättää taksit sähköautojen hankintatuen ulkopuolelle. Käyttövoimamurros muokkaa verkalleen myös taksiliikennettä. Sähkötakseina oli kesäkuun lopussa 2021 oli käytössä 64 sähkötaksia, joista kolme oli seitsenpaikkaisia Nissanin NV-200-malleja, muut olivat viisipaikkaisia autoja. Sittemmin sähkötaksien määrä on kasvanut.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan taksiliikennekäytössä oli viime vuoden lopussa yhteensä 14 203 ajoneuvoa, joista täyssähköisiä autoja kuitenkin vielä varsin vähän eli 297 yksilöä.Nyttemmin on lisääntynyt myös seitsenpaikkaisten sähköisten taksiajoneuvojen määrä. Taksiliiton tekninen asiantuntija Ville Jaakola kertoo liiton tehneen viime marraskuussa sähköautoihin liittyvän kyselyn jäsenistölle. Sen mukaan vasta 2,4 prosentilla vastaajista (1 295) on taksina täyssähköauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköisiä taksiautojaIstumapaikkoja 5 tai vähemmän Henkilöauto 241 Pakettiauto 4Istumapaikkoja yli 5Henkilöauto 52Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto TraficomSähkötakseja eniten UudellamaallaJaakola kertoo kyselyn tuoneen esille alueellisia eroja. Uudellamaalla toimivista yrittäjistä 3,5 prosentilla oli kyselyn mukaan täyssähköauto, muualla Suomessa toimivista kahdella prosentilla.– Selkeämmin alueelliset erot näkyvät sähkötaksin hankinta-aikeissa: Uudellamaalla toimivista yrittäjistä 41,4 prosenttia kertoo harkitsevansa täyssähköauton hankkimista, muualla Suomessa vastaava luku on 23,5 prosenttia, Jaakola kertoo.Latausmahdollisuudet pohdituttavatTaksiyrittäjiä mietityttää käyttövoiman mahdollisessa vaihdossa se, kuinka kätevästi taksin akusto olisi työvuoron aikana tai niiden väleissä ladattavissa.Jaakolan mukaan useat vastaajat totesivat kyselyssä, että latausinfra ei ole riittävän kattava sähkötaksin hankintaan. Taksiliiton mukaan taksiliikenteen siirtyminen vähäpäästöiseen kalustoon tulisi tehdä houkuttelevaksi myös latauspisteiden osalta. Siinä liitto haastaa kunnat mukaan, sillä paljolti pienyrittäjistä koostuvan taksialan resurssit eivät siihen yksin riitä. Olennaista myös olisi, että ammattiliikenteelle varattaisiin riittävästi latausmahdollisuuksia, erityisesti nopeita latureita.Useat kyselyyn vastaajat pitivät sähköautojen hintaa vielä liian korkeana, kun taas toiset perustelivat sähköauton harkintaa muun muassa käyttökustannusten edullisuudella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiksei Finavia järjestä latausta?Taksiliiton mukaan sähkötaksien tarvitsema latausinfra olisi helppo järjestää keskeisille taksiasemille.Liiton näkemyksen mukaan on erikoista, ettei Finavia ole saanut järjestettyä latauspisteitä Helsinki-Vantaan lentoaseman keräilyalueelle, vaikka he kilpailutuksessa edellyttivät tarjoajilta sähköautoja!Finavian kilpailutuksen jälkeen sähkötaksit ovat saaneet jonossa etuoikeuksia Helsinki-Vantaan lentoasemalla.Taksiliitto otti aiemmassa lausunnossaan esiin latausratkaisujen tärkeyden. ”Sähkökäyttöisten ajoneuvojen määrän kasvaessa suuritehoisten latauspisteiden määrän kasvu ei ole pysynyt kehityksen mukana. Tämä tarkoittaa julkisille latausasemille ruuhkia, joita ei voi pitää etenkään ammattiliikenteen kannalta optimaalisena. Mahdollisuus nopeaan välilataukseen työvuoron aikana korostuu siis erityisesti taksiliikenteessä.”Lausunto liittyy luonnokseen valtioneuvoston asetukseksi sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025. Taksiala kritisoi hankintatuen perusteitaTaksiliitto kritisoi voimakkaasti eduskunnan päätöstä jättää taksiala sähköautojen hankintatuen ulkopuolelle. Liiton mukaan tuen takseille on oltava vähintään samalla tasolla kuin muun ammattiliikenteen tuki.– Kun hankintatukeen on varattu vähäinen määrä euroja, oikea kohdentaminen on entistä tärkeämpää. Taksiliikenteen ulos rajaaminen on tyrmistyttävää. Haluamme olla mukana päästövähennyksissä, kunhan siihen annetaan mahdollisuus, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson on kummeksunut tuolloista päätöstä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Taksiliitto, Luonnos valtioneuvoston asetukseksi sähköisen liikenteen, biokaasun ja uusiutuvan vedyn liikennekäytön infrastruktuurituesta vuosina 2022–2025 Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Uutinen Mercedes-Benz -perhe kasvaa lähivuosina – kärkenä 750 km:n sähkö-CLA 5.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Volvo ES90 – viisi metriä skandinaavista Premiumia 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle