28.6.2019 Liikenne Sakko 1 km/h ylinopeudesta vai ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden tieliikennelain säännös ylinopeussakkojen määräämisestä herättää kiivasta keskustelua jo vuosi ennen kuin laki edes on tulossa voimaan. Autoliitto moittii poliisin toimintaa asiassa. Uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi sakottaa jo 1 km/h ylinopeudesta, vielä nyt poliisilla on käytössä puuttumiskynnys, jonka mukaan autoilijaa sakotetaan yli 7 km/h ylinopeuksista. Muutos kuulostaa rajulta ja liikenteen sujuvuuteen nähden vieraalta.Vuoden kuluttua kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki kuumentaa keskustelua jo nyt varsinkin sakotusrajoista ja puuttumiskynnyksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisi kiihdyttää keskusteluaPoliisi itse on aiheuttanut hämmennystä keskustelunavauksilla, jotka ovat omiaan lisäämään autoilijoiden epätietoisuutta. Viimeisin keskustelumyrsky syntyi, kun Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein kommentoi tulevaa lakimuutosta Twitterissä.– Lakiesitys muuttui viime metreillä ja vain 100 euron virhemaksu jäi jäljelle 1–10 km/h ylinopeudesta, hän kommentoi asiaa Twitterissä.Keskustelun ryöpsähdettyä Pasterstein oikoi julkaisustaan tehtyjä tulkintoja mm. Ilta-Sanomien jutussa. Hän tarkensi, että sakottaminen on uuden lain mukaan mahdollista jo 1 km/h ylinopeudesta, mutta poliisin harkittavissa on, annetaanko sakko heti 1 km/h ylinopeuden kohdalla vai määritelläänkö joku puuttumiskynnys.Autoliitto kritisoi tuomiovallan siirtoaAutoliitto pitää uuteen tieliikennelakiin kirjattua ylinopeussakotuksen linjausta huonona.– Rangaistuksen määrän mittaaminen ei perinteisesti suomalaisessa oikeusjärjestelmässä kuulu toimeenpanovaltaa käyttävälle poliisille, vaan tuomiovaltaa käyttää tuomioistuin. On erikoista, että uudessa tieliikennelaissa edelleen tuomiovaltaa annetaan ylinopeusseuraamusten osalta poliisille, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kummastelee.– Rangaistusta määrättäessä pitää arvioida, mikä on kohtuullista, millaisia turvallisuusvaikutuksia sillä on, miten se vaikuttaa yleiseen lainkuuliaisuuteen jne. Kyse on paljon sakottamista laajemmasta asiasta, ja tämä arviointi kuuluu lainsäätäjälle ja tuomioistuimelle, ei poliisille.– Uuteen tieliikennelakiin olisi pitänyt kirjata huomautusmenettely pienistä ylinopeuksista nykyiseen tapaan, eikä jättää asiaa poliisin arvioitavaksi. Esityksestämme huolimatta näin ei kuitenkaan tehty, Nieminen toteaa. Eräiden poliisien julkisuudessa esillä ollut into ja halu käyttää tätä tuomiovaltaa osoittaa, ettei asia ole nyt kunnossa. Outoa keskustelussa on se, ettei poliisihallitus ole ottanut sen vastuulle kuuluvaa asiaa hoitaakseen, vaan on jättänyt sen yksittäisten virkamiesten julkisuudessa reposteltavaksi.Poliisilla tavoite alentaa puuttumiskynnystä?Ilta-Sanomien haastattelussa Pasterstein ennustaa, että puuttumiskynnystä tullaan laskemaan, mutta 1 km/h ylinopeuksista sakkoa ei jatkossakaan määrättäisi. Poliisihallituksen ohjetta asiasta ei vielä ole, mutta Pasterstein ennakoi puutumiskynnyksen asettuvan 4–6 km/h ylinopeuksiin.Moottori uutisoi hallitusesityksessä mainitusta 1 km/h sakotuksesta alun perin vuonna 2017. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa