6.9.2016 Liikenne Sakotuskynnys laskee – Poliisi puuttuu ylinopeuksiin herkemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lokakuussa jo 7 km/h ylinopeus poikii rikesakon. Sakotuskynnys muuttuu valtakunnallisesti. Poliisin antaman tiedotteen mukaan taustalla on liikenneturvallisuuden kohentaminen. Sakotuskynys on kuukauden kuluttua nykyistä alempi. Poliisihallituksen 6.9. julkaiseman tiedotteen mukaan poliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta aiemman 8 km/h sijaan.Muutos ei ole numeroiden valossa suuri, sillä sakotuskynnys laskee vain 1 km/h. Käytännössä muutos tarkoittaa Liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen mukaan kuitenkin sitä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähetetään kuljettajille rikesakkoina, joten aivan vähäisenä muutosta ei voi pitää.Sakotuskynnyksen laskemisen vaikutusta liikenneturvallisuuteen voidaan tässä vaiheessa vain ennustaa. Sakkoina valtion kassaan päätyvä rahamäärä kuitenkin kasvaa. Poliisi ei ota kantaa väitteeseen tietoisesta kassan lihottamisesta valtion hyväksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnko sakotuskynnys turvallisuuden mitta?– Poliisin tavoitteena on vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, jotta keskinopeudet laskevat, onnettomuudet vähenevät ja niiden seuraukset lievenevät. Prosentin muutos keskinopeudessa muuttaa loukkaantuneiden määrää kahdella prosentilla ja kuolleiden määrää neljällä prosentilla, poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen sanoo.Kaikki asiantuntijat eivät allekirjoita muutoksen taustalla olevia perusteluja. Kriittisimmät näkevät sakotusrajan laskun lähinnä rahankeruuna liikenneturvallisuuden nimissä. Liikenneturvallisuus on tunnetusti monen tekijän summa, joista ajonopeus on vain yksi.Syystä tai toisesta pieniinkin ylinopeuksiin puuttuminen sakkorangaistuksilla vaikuttaa olevan tällä hetkellä Suomessa ensisijainen liikenneturvallisuustyökalu.Jatkossa eurooppalaista keskitasoaValtioneuvoston periaatepäätöksen mukaan kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä liikenteessä pyritään puolittamaan vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteesta ollaan Poliisiihallituksen julkaiseman tiedotteen mukaan edelleen varsin kaukana.– Poliisin valvonta vaikuttaa tutkitusti ajokäyttäytymisen. Tienkäyttäjät pyrkivät noudattamaan säännöksiä sen mukaan miten he olettavat viranomaisten niihin puuttuvan.Holopaisen mukaan puuttumiskynnys ylinopeuksiin on jatkossa eurooppalaista keskitasoa.– Sekä matalampia että korkeampia kynnyksiä löytyy. Esimerkiksi Ruotsissa rajana on 6 km/h,Ylinopeuteen syyllistyvä kuljettaja saa jatkossa rikesakon, jos ajonopeus ylittää sallitun 7–20 kilometriä tunnissa. Kovemmasta ylinopeudesta määrätään päiväsakkoja. Niiden suuruuteen vaikuttavat kuljettajan henkilökohtaiset tulot.Rikesakkojen summia tarkastettiin vuosi sitten. Silloin päädyttiin tuplauslinjalle, eli jokseenkin kaikkien rikesakkojen summia korotettiin kaksinkertaiseksi. Pienin rikesakko on nyt 20 euroa ja suurin 200 euroa.Rikesakot kartuttavat valtion kassaa vuonna 2016 noin 40 miljoonalla eurolla, mikäli ennustettu kertymä toteutuu. Sakotuskynnystä laskemalla tuloja kertynee ensi vuonna selvästi enemmän.Valvontaa keskitetään riskipaikkoihinAlhaisemman puuttumiskynnyksen lisäksi valvontaa tullaan poliisin mukaan suuntamaan ensisijaisesti riskipaikkoihin kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen sekä paikkoihin, joissa liikenneonnettomuuksia on tapahtunut.Koetun kiinnijäämisriskin säilyttämisen vuoksi nopeusvalvontaa suoritetaan myös muilla tie- ja katuosuuksilla, poliisi tiedottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huomautus vai sakko? Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Kuitenkin esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti. Kirjallisia ja suullisia huomautuksia ei kirjata poliisiasiain tietojärjestelmään, mutta automaattisen liikennevalvonnan toimisto-ohjelma tallentaa myös huomautukset. Huomautuksia ei kuitenkaan huomioida kuljettajan ajo-oikeuteen vaikuttavana asiana. Huonoissa olosuhteissa on joskus syytä puuttua myös alle nopeusrajoitusten mukaisiin ajonopeuksiin. Seuraamusmenettelyssä noudatetaan poliisin sakkokäsikirjan ohjeita. Lähde: Poliisi Kuva: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla