18.10.2023

Saksa on… nasta maa – myös omatoimisille automatkailijoille

Saksan valtteja ovat kiehtovat kaupungit, monipuolinen luonto ja toimiva tieverkosto – mutta ympäristötarran unohdus tietää sadan euron maksua. Katso Moottorin kokoamat 10 Saksan hienointa ajoreittiä.

Saksa on erinomainen maa, vaikka eräs keihäänheittäjä toisin taannoin manasikin. Ja aivan erinomainen maa Saksa on omatoimisille automatkailijoille.

Tieverkosto on kattava ja pääosin hyväkuntoinen, maalla on tarjota monipuolisesti kiinnostava kattaus erilaisia matkailualueita ja kaupunkeja sekä vehreitä luontokohteita, kiehtovia museoita ja muita nähtävyyksiä, eikä ruokatarjontakaan jätä matkailijaa nälkäiseksi.

Moottori on kirjoittanut Saksasta matkailumaana useasti, artikkelit löytyvät muun muassa täältä.

Berliinin tuomiokirkko on vaikuttava näky. Taustalla Alexanderplatzin kuuluisa tv-torni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hampurista Moselille

Esimerkkeinä suosituista matkailukohteista käyvät muun muassa Hampurin Miniatur Wunderland sekä Europa-Park Rustissa. Kaupungeista Berliini ja München ovat ohittamattomia, mutta myös Dresden kauniine rakennuksineen on vierailemisen arvoinen paikka. Münchenissa taasen sijaitsee kiehtova luonnontieteen ja tekniikan alan museo.

Ja kuten Moottori aiemmin kirjoitti, Baden-Badenissa kylvetään! 

Baijerin alueen ylpeyksiä on Neuschwansteinin näyttävä linna. Moselin jokivarsi on viinimatkailijoiden täyttymys monine mahdollisuuksineen.

Moni matkailee Saksaa ristiin rastiin nimenomaan matkailuautolla, jonka monista mahdollisuuksia Moottori on kertonut aiemminkin.

Autoista ja autoilla

Moottori on koonnut kaikille autolla matkailevilla Saksan 10 hienointa ajoreittiä.

Autoista kiinnostuneillekin on paljon nähtävää. Zwickaussa sijaitseva August Horch -museo kertoo alueen autoteollisuudesta ja Ladenburgissa voi vierailla tehtaalla, jossa valmistettiin Benz-autoja, jotka myöhemmin opittiin tuntemaan Mercedes-Benzeinä. Münchenin olympiapuiston kupeessa sijaitseva BMW:n museo on tehty arkkitehtuurin ja brändikokemuksen ehdoilla.

Kölnin Motorworldissa on varattu tila hieman kaupungin ulkopuolella Kerpenissä varttuneelle ”oman kylän pojalle.”

Luonnoltaan monipuolinen maa

Pohjoisosa on alavaa maata, josta isoa osaa käytetään maatalouteen. Pohjanmeren rannikko on tasaista matalikkoa. Itämeren rannikolla on muutamia kalliojyrkänteitä. Rügen pohjoisessa on Saksan suurin saari. Keski-Saksassa on keskikorkeaa vuoristoa.

Tästä hieman etelämpänä ovat Eifelin ja Hunsrückin harjanteet, jotka kohoavat Reinin laaksosta. Idässä ovat Vogelsbergin vuoret ja Thüringenin metsät. Aivan maan eteläosassa on enimmäkseen mäkiä ja tiheitä metsiä vuorten rinteillä. Böömin metsäalue ulottuu Tšekin rajalle asti. Lounaassa sijaitsee Ranskan rajan suuntaan kuuluisa Schwarzwald (musta metsä). Itävallan rajalle ulottuvat Baijerin Alpit ovat Saksan korkein vuoristo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saksasta rivakasti muualle

Saksassa autolla matkailevalla on lukuisia ja vaivattomia mahdollisuuksia poiketa myös muissa maissa: Saksalla on enemmän naapurimaita kuin millään muulla Euroopan maalla!

Saksan rajanaapureita ovat Tanska, Puola, Tšekki, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Luxemburg, Belgia ja Alankomaat. Maalla on merenrantaakin 2 389 kilometrin verran.

Saksan tärkeimpiä ja suurimpia jokia ovat Rein, Tonava ja Elbe.

Ympäristövyöhykkeet kyselyttävät

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että eniten suomalaisia matkailijoita mietityttävät Saksan ympäristövyöhykkeet ja niihin liittyvät käytännöt.

Ympäristötarran voi ostaa Autoliitosta tai joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esimerkiksi TÜV, Dekra, GTÜ). Tarran hinta on normaalisti 22,70 euroa, Autoliiton jäsenille 17,30 euroa.

Lisätietoja automatkailusta Euroopassa saa Autoliiton kotisivuilta.

Matkaparkitkin mietityttävät

Matkailupäällikön mukaan kysytty aihe on myös matkaparkeissa eli Stellplatzeissa yöpyminen.

– Matkailuajoneuvojen vessat voi tyhjentää yleensä leirintäaluealueilla ja Stellplatzeilla eli matkaparkeissa. Stellplatzit eivät ole pelkkiä pysäköintipaikkoja, vaan niillä on usein myös erilaisia palveluja saatavana, kuten vesiliittymä, jätevesien tyhjennys, sähköliitäntä, WC, suihku, vartiointi... , Suokonautio-Hynninen kertoo.

– Joillain paikoilla ei peritä rahaa lainkaan, vaan yöpymisen ehtona on se, että yöpyjä käyttää alueen omistajan tarjoamia palveluita, siis vaikkapa syö ravintolassa, käy huvipuistossa tai ostaa viinitilalta viiniä.

Suokonautio-Hynninen kertoo, että Saksan Autoliitto ADAC:n Stellplatzführer-opaskirjassa on lueteltu yli 6 100 yöpymispaikkaa Saksassa ja muissa Euroopan maissa. Paikat on tarkoitettu enimmäkseen matkailuautoille, mutta jotkut kohteet sallivat myös matkailuvaunut.

ADAC:n opas on saatavilla myös maksullisena älypuhelinsovelluksena.

– Matkailuvaunua ei saa jättää pysäköitynä julkiselle pysäköintipaikalle tai kadulle yli kahdeksi viikoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ympäristötarran unohdus maksaa

Saksassa on vuonna 2023 yhteensä 52 ympäristövyöhykettä. Saksassa ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone).

Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä verkossa (myös englanniksi) löytyy täältä.

Rangaistus ilman päästötarraa kielletyille vyöhykkeille ajamisesta tai alueilla pysäköimisestä on 100 euroa.

Saksassa ei saa ajaa nastarenkailla

Saksassa ei ole lakisääteistä yleistä aikaan sidottua talvirengaspakkoa, vaan kyseessä on tilannekohtainen käyttöpakko. Tieliikenneasetus määrää, että talviolosuhteissa saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on asianmukaiset talvirenkaat. Asetus koskee muita moottoriajoneuvoja paitsi moottoripyöriä.

Perävaunuja asetus ei koske, mutta ADAC suosittelee turvallisuussyistä talvirenkaita myös perävaunuihin. Talviolosuhteista on asetuksen mukaan kyse, jos tiellä on kuurapeite, lunta, sohjoa, mustaa jäätä tai jääpeite.

Suokonautio-Hynninen muistuttaa, että asetus ei tarkoita yleistä talvirengaspakkoa.

– Mutta jos autoilija tavataan kesärenkailla lumiselta tai jäiseltä tieltä, seurauksena on 60 euron sakko ja 1 rangaistuspiste. Jos kesärengasautoilija vaarantaa muita liikenteessä olijoita, seurauksena on 100 euron sakko ja yksi rangaistuspiste.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ADAC

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat