18.10.2023 Automatkailu Saksa on… nasta maa – myös omatoimisille automatkailijoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan valtteja ovat kiehtovat kaupungit, monipuolinen luonto ja toimiva tieverkosto – mutta ympäristötarran unohdus tietää sadan euron maksua. Katso Moottorin kokoamat 10 Saksan hienointa ajoreittiä. Saksa on erinomainen maa, vaikka eräs keihäänheittäjä toisin taannoin manasikin. Ja aivan erinomainen maa Saksa on omatoimisille automatkailijoille.Tieverkosto on kattava ja pääosin hyväkuntoinen, maalla on tarjota monipuolisesti kiinnostava kattaus erilaisia matkailualueita ja kaupunkeja sekä vehreitä luontokohteita, kiehtovia museoita ja muita nähtävyyksiä, eikä ruokatarjontakaan jätä matkailijaa nälkäiseksi.Moottori on kirjoittanut Saksasta matkailumaana useasti, artikkelit löytyvät muun muassa täältä.Berliinin tuomiokirkko on vaikuttava näky. Taustalla Alexanderplatzin kuuluisa tv-torni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHampurista MoselilleEsimerkkeinä suosituista matkailukohteista käyvät muun muassa Hampurin Miniatur Wunderland sekä Europa-Park Rustissa. Kaupungeista Berliini ja München ovat ohittamattomia, mutta myös Dresden kauniine rakennuksineen on vierailemisen arvoinen paikka. Münchenissa taasen sijaitsee kiehtova luonnontieteen ja tekniikan alan museo.Ja kuten Moottori aiemmin kirjoitti, Baden-Badenissa kylvetään! Baijerin alueen ylpeyksiä on Neuschwansteinin näyttävä linna. Moselin jokivarsi on viinimatkailijoiden täyttymys monine mahdollisuuksineen.Moni matkailee Saksaa ristiin rastiin nimenomaan matkailuautolla, jonka monista mahdollisuuksia Moottori on kertonut aiemminkin.Autoista ja autoillaMoottori on koonnut kaikille autolla matkailevilla Saksan 10 hienointa ajoreittiä.Autoista kiinnostuneillekin on paljon nähtävää. Zwickaussa sijaitseva August Horch -museo kertoo alueen autoteollisuudesta ja Ladenburgissa voi vierailla tehtaalla, jossa valmistettiin Benz-autoja, jotka myöhemmin opittiin tuntemaan Mercedes-Benzeinä. Münchenin olympiapuiston kupeessa sijaitseva BMW:n museo on tehty arkkitehtuurin ja brändikokemuksen ehdoilla.Kölnin Motorworldissa on varattu tila hieman kaupungin ulkopuolella Kerpenissä varttuneelle ”oman kylän pojalle.”Luonnoltaan monipuolinen maaPohjoisosa on alavaa maata, josta isoa osaa käytetään maatalouteen. Pohjanmeren rannikko on tasaista matalikkoa. Itämeren rannikolla on muutamia kalliojyrkänteitä. Rügen pohjoisessa on Saksan suurin saari. Keski-Saksassa on keskikorkeaa vuoristoa.Tästä hieman etelämpänä ovat Eifelin ja Hunsrückin harjanteet, jotka kohoavat Reinin laaksosta. Idässä ovat Vogelsbergin vuoret ja Thüringenin metsät. Aivan maan eteläosassa on enimmäkseen mäkiä ja tiheitä metsiä vuorten rinteillä. Böömin metsäalue ulottuu Tšekin rajalle asti. Lounaassa sijaitsee Ranskan rajan suuntaan kuuluisa Schwarzwald (musta metsä). Itävallan rajalle ulottuvat Baijerin Alpit ovat Saksan korkein vuoristo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaksasta rivakasti muualleSaksassa autolla matkailevalla on lukuisia ja vaivattomia mahdollisuuksia poiketa myös muissa maissa: Saksalla on enemmän naapurimaita kuin millään muulla Euroopan maalla!Saksan rajanaapureita ovat Tanska, Puola, Tšekki, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Luxemburg, Belgia ja Alankomaat. Maalla on merenrantaakin 2 389 kilometrin verran.Saksan tärkeimpiä ja suurimpia jokia ovat Rein, Tonava ja Elbe.Ympäristövyöhykkeet kyselyttävätAutoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että eniten suomalaisia matkailijoita mietityttävät Saksan ympäristövyöhykkeet ja niihin liittyvät käytännöt.Ympäristötarran voi ostaa Autoliitosta tai joistain Saksan rekisteröintitoimistosta tai katsastustoimipaikoilta (esimerkiksi TÜV, Dekra, GTÜ). Tarran hinta on normaalisti 22,70 euroa, Autoliiton jäsenille 17,30 euroa.Lisätietoja automatkailusta Euroopassa saa Autoliiton kotisivuilta.Matkaparkitkin mietityttävätMatkailupäällikön mukaan kysytty aihe on myös matkaparkeissa eli Stellplatzeissa yöpyminen.– Matkailuajoneuvojen vessat voi tyhjentää yleensä leirintäaluealueilla ja Stellplatzeilla eli matkaparkeissa. Stellplatzit eivät ole pelkkiä pysäköintipaikkoja, vaan niillä on usein myös erilaisia palveluja saatavana, kuten vesiliittymä, jätevesien tyhjennys, sähköliitäntä, WC, suihku, vartiointi... , Suokonautio-Hynninen kertoo.– Joillain paikoilla ei peritä rahaa lainkaan, vaan yöpymisen ehtona on se, että yöpyjä käyttää alueen omistajan tarjoamia palveluita, siis vaikkapa syö ravintolassa, käy huvipuistossa tai ostaa viinitilalta viiniä.Suokonautio-Hynninen kertoo, että Saksan Autoliitto ADAC:n Stellplatzführer-opaskirjassa on lueteltu yli 6 100 yöpymispaikkaa Saksassa ja muissa Euroopan maissa. Paikat on tarkoitettu enimmäkseen matkailuautoille, mutta jotkut kohteet sallivat myös matkailuvaunut.ADAC:n opas on saatavilla myös maksullisena älypuhelinsovelluksena.– Matkailuvaunua ei saa jättää pysäköitynä julkiselle pysäköintipaikalle tai kadulle yli kahdeksi viikoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ympäristötarran unohdus maksaa Saksassa on vuonna 2023 yhteensä 52 ympäristövyöhykettä. Saksassa ympäristövyöhykkeen alkaminen viitoitetaan ajokiellon liikennemerkillä. Jos auto on niin vanha, ettei se saa lainkaan tarraa, sillä on ajokielto tietyille kaduille, jotka ovat kaupunkien itsensä määrittelemiä ympäristönsuojeluvyöhykkeitä (Umwelt Zone). Lisätietoa siitä, mitkä kaupungit noudattavat asetusta sekä karttoja kaupunkien ympäristövyöhykkeistä verkossa (myös englanniksi) löytyy täältä. Rangaistus ilman päästötarraa kielletyille vyöhykkeille ajamisesta tai alueilla pysäköimisestä on 100 euroa. Saksassa ei saa ajaa nastarenkaillaSaksassa ei ole lakisääteistä yleistä aikaan sidottua talvirengaspakkoa, vaan kyseessä on tilannekohtainen käyttöpakko. Tieliikenneasetus määrää, että talviolosuhteissa saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on asianmukaiset talvirenkaat. Asetus koskee muita moottoriajoneuvoja paitsi moottoripyöriä.Perävaunuja asetus ei koske, mutta ADAC suosittelee turvallisuussyistä talvirenkaita myös perävaunuihin. Talviolosuhteista on asetuksen mukaan kyse, jos tiellä on kuurapeite, lunta, sohjoa, mustaa jäätä tai jääpeite.Suokonautio-Hynninen muistuttaa, että asetus ei tarkoita yleistä talvirengaspakkoa.– Mutta jos autoilija tavataan kesärenkailla lumiselta tai jäiseltä tieltä, seurauksena on 60 euron sakko ja 1 rangaistuspiste. Jos kesärengasautoilija vaarantaa muita liikenteessä olijoita, seurauksena on 100 euron sakko ja yksi rangaistuspiste.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ADACLisää aiheestaMatka: Saksan Mainau – Bodenjärven helmi Matka: Koti selässä Saksaan Saksa: helpot tiet, Elvis, Alvar Aalto ja Autostadt Matka: Sipulipiirakkaa ja sameaa viiniä Rüdesheimissa Matka: Berliini ja Teufelsberg – kun suttauksesta tulee taidetta Aikakoneella keskiajalle – Goslar keskellä Saksaa Berliinin vihatuin monumentti? Erfurt: yllättävä helmi Saksan kaupunkien joukossa BMW:n museo: väljästi autoja, kaunis katsella Remagen: silta, joka auttoi liittoutuneet Reinin yli Päivän kuva: kaupunki, jonka tunnetuin maamerkki ei itse koskaan käynyt siellä Königssee: jos Alpeilta pitäisi tallentaa yksi sielunmaisema Upea Königstein kohoaa peräti 240 metriä Elbe-joen yläpuolella Berchtesgaden: Hitlerin oma kesämökkimaisema Motorworld Köln: Michael Schumacherin yksityiskokoelma Baden-Baden: kaupungin nimen mukaisesti nyt kylvetään Eisenachin automuseo: BMW:n tuho ja Warren uho Vaikka pienoisrautatie ei kiinnostaisikaan, Miniatur Wunderland Hampurissa on silti vierailun arvoinen ihmemaa! Mercedeksen museo Stuttgartissa: tyylin ja tilan ehdoilla historiaa korostaen Saksa: 10 hienointa ajoreittiä Sinisen nunnan salaisuus ja muut Moselin arvoitukset Melomassa Saksan Venetsiassa – Spreewaldin kanavaverkosto imee mukaansaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?