12.2.2023 Matkailu Saksa: 10 hienointa ajoreittiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksa on paska maa, on Seppo Rädyn tunnetuksi tekemä tokaisu. Kehtaamme kuitenkin väittää, että nämä reitit ajettuaan myös Seppo olisi toista mieltä. Saksa on jonkin verran Suomea isompi, eli etäisyydet ovat pitkiä. Saksaan mahtuu kuitenkin monenlaisia maisemia: pohjoisessa on hienoja rantoja, entisen DDR:n alueelta löytyy rosoisuutta, lännessä on jokia ja linnoja, etelässä kohoavat jo Alpit. Ja liikkuminen on tarpeen tullen nopeaa, kiitos Saksan kattavan moottoritieverkoston. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1. Reinin ja Moselin jokilaaksot Olemme matkailleet jo linnasta linnaan Reinin vartta seuraten Koblenzista Bingen am Rheiniin. Kokonaisuudessaan Reinin vartta seuraava turistireitti vie kuitenkin Kölnistä aina Mainziin asti. Me suosittelemme vielä lisäämään matkan varrelle toisen hienon jokireitin eli Moselin, jota voi seurata Koblenzista aina Luxemburgiin asti. Sama linnateema jatkuu sielläkin. Matkalla on myös viehättäviä pikkukaupunkeja, ja jyrkkiä rinteitä koristavat viinitilat ovat nekin näyttäviä. Myös yksi Saksan vanhimpia kaupunkeja eli roomalaisten perustama Trier on visiitin arvoinen. Monessa kohtaa joen vartta seuraa myös tie joen molemmilla puolin, jolloin menomatkalla voi ajaa joen toista puolta, ja palatessa seurata sitten toista rantaa. 2. Saksan alppitie Eteläistä Saksaa lähestyttäessä horisonttiin nousevat vähitellen vuoret. Vaikka Alpeista puhuttaessa monet nostavat esiin vain Itävallan ja Sveitsin, hienoja alppiteitä löytyy myös niiden naapurimaista. Saksan alppitie vie yli 450 kilometrin matkan pittoreskejä teitä seuraten Bodenjärveltä lähelle Itävallan Salzburgia ja on yksi Saksan rakastetuimpia tiestöjä motoristien sekä autoilusta nauttivien keskuudessa. Tästä johtuen etenkin kuumimpaan turistiaikaan majoitukset kannattaa varata hyvissä ajoissa etukäteen. Ja kun perillä ollaan jo lähellä Itävaltaa, ehkä matkaa kannattaa jatkaa myös yhdelle Euroopan hienoimmista vuoristoteistä eli Grossglocknerille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 3. Etsin autiota hiekkarantaa Pohjois-Saksassa Itämeren rannalla on paljon hienoja rantakaupunkeja ja luonnollisesti myös hiekkarantoja. Matkan varrella voi syödä hyvin, majoitusta on tarjolla laidasta laitaan omatoimimatkaajille sopivista Bed & Breakfast tyyppisistä Zimmer Frei -majoituksista aina kaikki palvelut tarjoaviin kylpylähotelleihin. Meidän suosituksenamme on ajaa Travemündestä niin lähellä merenrantaa seuraten kuin mahdollista aina Heringsdorfiin asti. Matkaa kertyy lähemmäs 500 kilometriä, jos kiertää matkan varrella vielä upean Rügenin saaren ympäri. Siellä voi ihastella myös Adolf Hitlerin ideaa kansallisesta Proraan rakennetusta lomakohteesta: 4,5 kilometriä pitkän rakennusryppään oli tarkoitus tarjota 20 000 vuodepaikkaa lomailijoille mutta toimia myös sotilassairaalana tarpeen niin vaatiessa. Toinen natsi-Saksan historiaa peilaava kohde on Peenemünde, jossa kehiteltiin Saksan raketteja. Ja loppupäässä Usedomin saarella odottava Heeringsdorf on sekin hieno ja erittäin suosittu rantakohde, jossa voi puolestaan ihastella hienoja vanhoja huviloita. 4. Kalaruoan ystäville Myös Pohjois-Saksan toinen rantareitti eli Pohjanmeren rantaa seuraava ja etenkin meren antimia mielellään lautasellaan katseleville suunniteltu Fischgenuss-reitti on sekin kokemisen arvoinen. Tämä nautiskelijoiden reitti soveltuu myös erittäin hyvin myös karavaanareille, sillä monet kohteista kokee parhaiten polkupyörän selässä. Yhteensä reitti vie 370 kilometriä Bremerhavenista Elbejoen rantoja seuraten sekä Hampurin kalatorien että Glückstadtiin eli matjessillin (nuori eli kutematon silli) syntymäpaikan kautta aina St. Peter-Ordingiin asti. Hollantilaisten mielestä matjessilli on toki heidän keksintönsä. Tätä tukee myös se, että nimi juontaa juurensa hollanista eli maatjesharingista, joka tarkoittaa kirjaimellisesti neitsytsilliä. 5. Romantiikan ystäville Keskisemmästä Saksasta kohti etelää matkustettaessa matkan varrelle löytyy Saksan historiaa hyvin avaava romanttinen tie. Tuo reitti vie Würzburgista lähelle Itävallan rajaa Füsseniin. Matkan varrelle mahtuu lukuisia keskiaikaisia kaupunkeja ja linnoja. Huipennus löytyy tietenkin reitin loppuosasta eli silmien eteen avautuu satumainen Neuschwansteinin linna. Historiaa voi matkan aikana opiskella niin Würzburgin noitavainojen, Baldernin linnan kattavan asekokoelman kuin myös Augsburgin kaupungin teollistumisen ja nousukauden kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 6. Viisasten juoman tie Saksan viinitie sopii hyvin kulinaristeille, joskin viinitilojen välissä leppoisasti polveileva tie lepuuttaa kyllä kaikkien hermoja. Koska tie on vajaat 100 kilometriä pitkä, sen ajaa helposti läpi päivässä. Ei kuitenkaan kannata hoppuilla, sillä maisteltavaa riittää useammalle päivälle. Karavaanareita varten alueella on mukavia leirintäalueita, jonne voi perustaa leirin, ja tutustua sitten lähialueisiin polkupyörän avulla. Ja jos halutaan kokea ison juhlan tunnelmaa, alueen ison tapahtuma on syksyisin pidettävä Weinlese-festivaali. 7. Kuohuvan juoman tie Saksalaiset tunnetaan oluen ystävinä, joten ei ole ihme, että myös kyseille juomalle on rakennettu sitä juhlistava Bier und Burgen -reitti. Linnojen ihailu ja maittava syötävä kuuluvat myös tämän reitin tarjontaan. Hieman Leipzigin länsipuolelta Bad Frankenhausenista alkava reitti vie aina Baijeriin ja Passauhun asti. Matkaa humalantuoksuiselle elämykselle tätä valtatietä B85 seuraten kertyy hieman vajaat 500 kilometriä. Samalla avautuu lukuisissa panimoissa käydessä se, miten eri oluet eroavat toisistaan. Maistelu kuuluu tietysti ohjelmaan, ja kun majapaikka on panimon yhteydessä, lasiin ei tarvitse sylkeä. 8. Satuilijoiden tie Muistatteko vielä Grimmin veljekset, nuo iloiset velikullat, jotka keräsivät talteen vanhoja satuja kirjoihin painettavaksi? Toki he olivat paljon muutakin kuin satusetiä, sillä herrojen vaikutus Saksan kielioppiin ei ole ihan pieni. Näin veljeksille on luonnollisesti myös oma 275 kilometriä pitkä satureittinsä. Matka alkaaa veljesten syntymäkaupungista eli lähellä Frankfurtia sijaitsevasta Hanausta ja vie aina Bremenin lähelle Buxtehudeen. Tunnelmia voi hakea tästä linkistä aukeavasta promovideosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 9. Hopeatie Itäisessä Saksassa Zwickausta Dresdeniin vievä ja 275 kilometriä pitkä hopeareitti johdattelee meidän tämän jalometallin louhimisen saloihin. Matkan varrella on mahdollista tutustua yli 30 vanhaan hopeakaivokseen, ja samalla aukeaa hopean merkitys keskiajalla. Kaikki kimaltava ei todellakaan ole kultaa. 10. Ne viehättävät puukujat Kaikki Saksassa ajaneet tietävät, miten pienempien teiden varsilla on usein puita, ja parhaimmillaan nämä puukujat ovat henkeäsalpaavia – puhutaan pikemminkin puutunneleista. Ei ole siis mikään ihme, että tämänkin teeman ympärille on rakennettu oma reitistö. Ja kyseessä on melkoinen megaprojekti, sillä koko Deutsche Alleenstrasse -reitin läpi ajamalla kilometrejä kertyy yhteensä peräti 2800. Toki reitti on pilkottu myös pienempiin palasiin eli 10 osaan. Sivustolta on helppo poimia itselleen ne kaikista parhaiten sopivat palat. Ja parhaimmillaan reiteillä mennään todella pienille teille, jonne ei muuten vahingossakaan eksyisi. Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja kohteet Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku