4.12.2019 Liikenne Saksassa yli 10 miljoonaa huonokuntoista autoa – ja autojen keski-ikä nousee rajusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,5 vuoteen. Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,5 vuoteen tänä vuonna, kun vielä vuonna 2010 keski-ikä oli 8,1 vuotta. Vuoden 2019 alussa noin 40 prosenttia Saksan 47,1 miljoonan henkilöauton kannasta on yli 10 vuotta vanhoja.Mielenkiintoista on, että vuonna 1960 henkilöautojen keski-ikä oli vain 3,7 vuotta ja vuonna 2000 6,9 vuotta. Autot ovat Saksan liikenteessä entistä pitkäikäisempiä. Vuonna 1965 henkilöauton keskimääräinen romutusikä oli 8 vuotta, mutta 50 vuotta myöhemmin, vuonna 2015 romutusikä oli noussut 18 vuoteen – siis yli kaksinkertaistunut!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsastuksissa tulee hylkyjäSaksassa henkilöautojen ikääntyminen ja puutteet auton hoidossa näkyvät korkeina hylkäysmäärinä. TÜV-määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti nousi 21,5 prosenttiin. Lisäksi 0,1 prosenttia autoista laitettiin heti ajokieltoon. Edellisessä raportissa hylkäysprosentti oli 21,2. Hylkäysmäärät kasvavat merkittävästi autojen ikääntyessä: 2–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 5,8 prosenttia, mutta 8–9-vuotiaista 22,5 ja 10–11-vuotiaista 28,2 prosenttia.Hylkäystilastojen mukaan reilu viidennes (21,5 prosenttia) Saksan 47,1 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa. Se merkitsee yli 10,1 miljoonaa huonokuntoista henkilöautoa Saksan rekisterissä ja liikenteessä. Lue lisää TÜV-katsastustilastosta täältä. Laatuerot näkyvät nuorimmissaAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun ohella lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa, kuormitus sekä erot eri mallien ajomäärissä.Kalliita urheilu- ja edustusautoja huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.Huolloista tinkiminen kostautuuEtenkin lama-aikoina osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteiskäyttöautojen kunnossa suuria erojaMyös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auto kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla retuperällä.Ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja, kun kukaan ei oikein tunne vastuuta yhteiskäyttöauton kunnosta.Määräaikaiskatsastus on liikenneturvallisuustyötäMääräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Joka kolmas automatkan keskeytyminen johtuu akkuongelmasta, paljastuu saksalaisen autoilijajärjestö ADACin kattavasta tiepalveluraportista. Akku- ja sähkölaiteviat muodostavat yli puolet auton tielle jättävistä teknisistä vioista.Teksti: Timo Turkula Lähteet: TÜV-katsastusraportti 2020, ADAC Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle