4.12.2019 Liikenne Saksassa yli 10 miljoonaa huonokuntoista autoa – ja autojen keski-ikä nousee rajusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,5 vuoteen. Henkilöautojen keski-ikä Saksassa on noussut nopeasti 9,5 vuoteen tänä vuonna, kun vielä vuonna 2010 keski-ikä oli 8,1 vuotta. Vuoden 2019 alussa noin 40 prosenttia Saksan 47,1 miljoonan henkilöauton kannasta on yli 10 vuotta vanhoja.Mielenkiintoista on, että vuonna 1960 henkilöautojen keski-ikä oli vain 3,7 vuotta ja vuonna 2000 6,9 vuotta. Autot ovat Saksan liikenteessä entistä pitkäikäisempiä. Vuonna 1965 henkilöauton keskimääräinen romutusikä oli 8 vuotta, mutta 50 vuotta myöhemmin, vuonna 2015 romutusikä oli noussut 18 vuoteen – siis yli kaksinkertaistunut!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsastuksissa tulee hylkyjäSaksassa henkilöautojen ikääntyminen ja puutteet auton hoidossa näkyvät korkeina hylkäysmäärinä. TÜV-määräaikaiskatsastusten hylkäysprosentti nousi 21,5 prosenttiin. Lisäksi 0,1 prosenttia autoista laitettiin heti ajokieltoon. Edellisessä raportissa hylkäysprosentti oli 21,2. Hylkäysmäärät kasvavat merkittävästi autojen ikääntyessä: 2–3-vuotiaista hylätään keskimäärin vain 5,8 prosenttia, mutta 8–9-vuotiaista 22,5 ja 10–11-vuotiaista 28,2 prosenttia.Hylkäystilastojen mukaan reilu viidennes (21,5 prosenttia) Saksan 47,1 miljoonasta henkilöautosta on heikossa kunnossa. Se merkitsee yli 10,1 miljoonaa huonokuntoista henkilöautoa Saksan rekisterissä ja liikenteessä. Lue lisää TÜV-katsastustilastosta täältä. Laatuerot näkyvät nuorimmissaAutomallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat automallin laadun ohella lisäksi käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa, kuormitus sekä erot eri mallien ajomäärissä.Kalliita urheilu- ja edustusautoja huolletaan ja puunataan huolellisemmin kuin halpoja pikkuautoja.Huolloista tinkiminen kostautuuEtenkin lama-aikoina osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle ja haittaa ympäristölle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteiskäyttöautojen kunnossa suuria erojaMyös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auto kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla retuperällä.Ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja, kun kukaan ei oikein tunne vastuuta yhteiskäyttöauton kunnosta.Määräaikaiskatsastus on liikenneturvallisuustyötäMääräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.Katsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Joka kolmas automatkan keskeytyminen johtuu akkuongelmasta, paljastuu saksalaisen autoilijajärjestö ADACin kattavasta tiepalveluraportista. Akku- ja sähkölaiteviat muodostavat yli puolet auton tielle jättävistä teknisistä vioista.Teksti: Timo Turkula Lähteet: TÜV-katsastusraportti 2020, ADAC Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?