26.11.2022

Se on 555 hevosvoiman Batmobile-encore, se on BMW 3.0 CSL:n paluu

BMW M:n 50. juhlavuoden loppuhuipennus on aitoa tavaraa. Kaikkien aikojen tehokkaimman baijerilaisen rivikuutosen lisäksi luvassa on muun muassa manuaalivaihteisto ja Batmobile-siipi. Harvinaislaatuisuutta kuvaa 50 kappaleeseen jäävä valmistusmäärä.

BMW on juhlinut entisen Motorsport- eli nykyisen M-divisioonansa 50-vuotista taivalta suureellisesti mutta näyttävästi. Tuotekuvastossa on juhla-aikana nähtykin kaikenlaista, ensimmäisestä M-moottoripyörästä suuren hälyn saattelemana parrasvaloihin puskeneeseen BMW XM -supermaasturiin. Jälkimmäinen ei kuitenkaan jäänyt loppuhuipennukseksi, vaan BMW:llä oli vielä yksi CSL hihassa.

Jos XM oli ensimmäinen pelkästään BMW M:n tuote sitten 70-luvun M1:n, onko 3.0 CSL sitten toinen?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkkanäköinen kunnianosoitus

Aiemmin tänä vuonna nähty M4 CSL oli vähintäänkin pohjustus 3.0 CSL:lle. Juhlamallin ajatusta ovat eri tavoillaan heijastelleet myös Z4 GTLM vuonna 2015 sekä erityisen vahvasti 3.0 CSL Hommage R Concept samalta vuodelta. Vaikka vuoden 2022 täysin katulaillinen 3.0 CSL perustuukin syvällä sisimmässään M4 Coupé'n, on esimerkiksi sen kori melko lailla täysin yksilöllistä designia.

3.0 CSL:ssä on 2020-lukulaisesti laser-ajovalot, mutta huomiovalot ovat 1970-lukulaisesti keltaiset. Maskin kanssa ei ole tässäkään säästelty, täytyyhän rivikuutosen saada ilmaa, mutta XM:n jättimunuaiset tai M4:n majavanhampaat on jätetty suosiolla keulalta pois.

3.0 CSL on täyskaima ja suora kunnianosoitus tasan 50 vuoden takaiselle 3.0 CSL:lle. Voitokas BMW E9-sarjaan perustunut kilpaversio luotiin European Touring Car Championship- eli ETCC -sääntöjen mukaiseksi. Tunnusomainen värikuosi sekä perän rohkeat aerodynamiikkasarjat koko perän levyisine takasiipineen nostattivat kuusinkertaisen Group 2 -voittaja-auton sekä tarkoituksenmukaisesti koko BMW-brändin mainetta lempinimellä "Batmobile". Kaikki tämä, mukaan lukien 3-litrainen rivikuutonen, ovat edelleen mukana juonessa. Samalla 3.0 CSL kertoo jotain moottoritekniikan kehityksestä viimeisen 50 vuoden aikana.

CSL:ssä kirjain L tulee saksan kevyttä tarkoittavasta sanasta leicht. 3.0 CSL ei ehkä ulkoisesti näytä kaikkein kevyimmältä superautolta, mutta "Batmobilen" hiilikuituvahvistetusta muovista käsin tehdyt korisarjat ainakin liimaavat autoa kurveissa asfalttiin kiinni. Erikoisvanteet ovat edessä 20- ja takana 21-tuumaiset.

Enemmän kuin tuplat

Esikuvansa tavoin myös vuoden 2022 3.0 CSL on tiiviisti kosketuksissa BMW:n rata-autotiimiin. Tarkemmin sanottuna M4 Comptetitionin 3,0-litraista suorakuutosta on näytetty BMW:n DTM -tiimille. Siellä moottoriin on muun muassa saatu 3D-tulostettu venttiilikoppa, ultrakevyt kampiakseli sekä uudelleensuunnitellut voitelu- ja jäähdytysjärjestelmät.

3.0 CSL tuottaa M4 Competitioniin verrattuna 50 hevosvoimaa lisää tehoa, ja onkin kaikista BMW:n koskaan katukäyttöön valmistamista rivikuutosista tehokkain. 555 hevosvoiman lukemat tarkoittavat myös, että vuoden 2022 mallissa on melko lailla tasan 350 hevosvoimaa enemmän kuin esikuvan 3 153-kuutioisessa yksikössä. Lisäys on noin 170 prosenttia. Siinä on havahduttavasti suuntaa moottoritekniikan kehitykselle vuoden 1972 jälkeen.

Myös voimansiirron kanssa BMW:llä on ollut kunnioitettavaa pelisilmää. Takaveto ja puhtaasti käsivalintainen kuusipykäläinen vaihteisto lienevät parasta lääkettä sille porukalle, jota XM -katumaasturi lähinnä järkytti.

Siinä on vaihdekepin nuppi, jollaisia ei enää tehdä.

Ongelmiakin kuitenkin on, eikä vain hinta. Jos M4 CSL:ää valmistetaan 1 000 kappaletta, jäädään 3.0 CSL:n kohdalla juhlavuoden osoittamaan 50:een kappaleeseen. Hintaa emme tiedä, mutta näppituntumalla 3.0 CSL:stä voi pyytää melkein mitä vain. Kaikki kappaleet valmistetaan vain kolmen kuukauden aikana, joten iso joukko faneja tulee jäämään rannalle. Onneksi kuitenkin XM tulee jäämään luoksemme.

Lähteet: BMW, Car and Driver Kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat