7.11.2023

SEMA Show 2023: Lexuksen selviytymispakkaukset valmiina vaikka maailman katolle

Kuva Lexus
Lexus toi vuoden 2022 SEMA Show'hun vähän spesiaalimman näkemyksen GX:stä.

Lexus puki SEMA Show'ta varten perusleirikamppeisiin kaksi GX:ää, nimittäin uuden ja vanhan sekä lisäksi lippulaivamaasturinsa LX:n. Noilla tohtisi lähteä koittamaan onneaan vaikka sitten maailman pahamaineisimmille vuoriseuduille, reteästi Lexuksella.

Viimeistä viedään, sillä vuoden 2023 SEMA Show'hun osallistuneet autonvalmistajat on nyt yhtä vaille esitelty. Ennen Lexusta näimme kuinka sekalaisen seurakunnan ajoneuvoja Nissan, Infiniti, Ford, Hyundai ja Toyota päätyivät tänä vuonna Vegasin messukeskukseen viemään.

Lexuksen SEMA-kokoelma ei tänä vuonna poikennut sisällöllisesti juurikaan edellisestä. SEMA:ssa on kyse erikoisvarusteista, ja niitä Lexus tulee esitelleeksi näillä näyttävillä raskaan sarjan luksusmaastureilla oikein olan takaa.

Lexuksen omasta puolestaan varustelemien maastureiden lisäksi merkin näyttelyosastolla nähtiin myös muutamia hienoimpia asiakkaiden rakentamia seikkailuajoneuvoja Lexuksen maastureiden pohjalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

GX 460 Premium AAP Build

Tämän Associated Accessory Product (AAP) -rakennelman pohjana toimii vuosimallin 2022 GX 460, siis väistyvän polven GX, joka on siis muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta sama auto, kuin meillä vielä hetken aikaa myynnissä oleva Toyota Land Cruiser J150. Moottorina vuoden 2022 GX:ssä on 4,6-litrainen, vapaastihengittävä V8, joka tarjoilee 300 hevosvoimaa.

GX 460 Premium AAP verhoutuu näyttävään mattakeltaiseen väriin eli jäätikölle pysäköitynä auton pitäisi näkyä suunnilleen avaruusasemalle asti. Etenemiskyvystä huolehtivat viime kädessä 34-tuumaiset Toyo Open Country A/T -maastorenkaat.

Eineksille ja pitkäaikaisemmillekin pakasteille autossa on jääkaappipakastin sekä kunnon virtalähde. Ruoanlaittoa ja ruokailua varten integroituna on muutakin välineistöä, ja tähtitaivaan alle voi käydä pitkäkseen riippumattoon.

GX 550 Overtrail+ AAP Build

Tässä kohtaa GX on ehditty päivittää vuosimalliin 2024, ja uuteen sukupolveen ensi kertaa sitten vuoden 2009. Kuten muistamme, uuden polven GX:n Toyota-perusta tulee olemaan odotettuakin odotetumpi Land Cruiser J250. Uutta GX:ää vauhdittaa 3,4-litrainen, 350 hevosvoiman ahdettu V6.

GX 550 Overtrail+ on verhottu väriyhdistelmään Earth ja Black. Yhdistelmä on yleisesti tuttu uuden GX:n mainoskuvista. Alla pyörivät toki tässäkin tapauksessa perusversioita ilmavammat maastorenkaat, mutta GX 550 Overtrail+:n pääasiallinen tarkoitus on esitellä välineistöä. Mukana tuleekin muun muassa kompressori renkaiden täyttöä ja maaston mukaan myös tyhjennystä varten. Kaikkien varustelaatikoiden lomassa on tilaa 15 litralle varapolttoainetta.

LX 600 Premium AAP Build

Päivitetäänpä vielä lippulaivamaasturiin, ja näin saamme leppoisan viikonloppukulkineen kunnon luksusaksenteilla. Kuten mikään tämän artikkelin autoista Lexuksen nimellä, myöskään LX ei ole saatavilla Länsi-Euroopassa. Vastaavassa puutteessa elämme myös mallin perustan, Toyota Land Cruiser J300:n, kohdalla.

Auton ulkokuoressa nähdään tyylikäs Aquamarine -ulkoväri, jota täydennetään LX:n lisävarusteisiin kuuluvalla ulkonäköpaketilla, joka muuttaa esimerkiksi maskin, peilien kuvut ja ovenkahvat mustiksi. Alla pyörivät Toyon 33-tuumaiset maastorenkaat 18-tuumaisten vanteiden ympärillä.

Lukuisille elektronisille maastoajoavustimille kättä pidempää tuovat LX 600 Premium Buildissa kattotelineen aurinkovarjo sekä takapuskurilla sijaitseva retkikeittiö. Ja jos kahluusyvyys uhkaa kaikesta huolimatta Multi-Terrain Monitorilla huveta, voi katolta löytyvästä vesiurheiluvälineestä olla kenties apua.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat