5.11.2025

SEMA Show 2025: Toyotalta seikkailullinen vetyavolava, bZ jättimäisellä takasiivellä, Land Cruiser FJ60 -restomod ja muuta hauskaa

Kuva Toyota

Myös Camry ja Corolla Cross saivat lajityypilliset SEMA-käsittelynsä.

Jälleen on se aika vuodesta, kun isot ja vakavasti otettavat autonvalmistajat saavat luvan kanssa pistää ranttaliksi. Yhdysvaltain Las Vegasissa on siis alkanut vuotuinen SEMA Show eli Special Equipment Manufacturer Associationin oma show. Tässä show'ssa esillä ovat ajoneuvojen erikoisvarusteet, joten itse autonvalmistajille tapahtuma on periaatteessa yksi iso leikkikenttä.

Moottori on ottanut perinteekseen poimia esimerkkejä tapahtuman tarjonnasta nimenomaan meidän kaikkien tuntemien autonvalmistajien näkökulmasta. Tänä vuonna ensimmäisenä vuorossa saa olla Toyota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten olisi 550-hevosvoimainen polttokennoavolava?

Toyota Tacoma H2-Overlander Concept edustaa Toyotan SEMA-kattauksessa vetypolttoainetta, joka on yksi Toyotan "multi-pathway solutioniksi" kutsumansa käyttövoimastrategian osa.

SEMA:ssa Toyota esittelee myös täyssähkökonseptin, kaksi hybridikonseptia ja polttomoottorikonseptin, jotka niin ikään kuuluvat strategiaan.

Tacoma H2-Overlanderissa on useita hyvin mielenkiintoisia piirteitä.

Toyotan USA:n tuotekehityskeskuksessa luodussa konseptissa on toisen polven Miraista lainattu polttokennojärjestelmä sekä kolme vetysäiliötä, yhteiskapasiteetiltaan kuusi kiloa. Lisäksi autossa on Miraita tuntuvasti isompi 24 kilowattitunnin ajoakku, johon polttokenno syöttää virtaa, jolla taas pyöritetään pyöriä.

Tämän niin kutsutun puskuriakun suurta kokoa selittää se, että konseptissa on peräti 550-hevosvoimainen, kahden sähkömoottorin muodostama nelivetojärjestelmä.

Toyotan pohjoisamerikkalaiseen Tacoma-avolavaan perustuva H2-Overlander -konsepti on tarkoitettu seikkailuajoneuvoksi. Sen alustassa on useita maastokykyä parantavia muokkauksia, ja siinä on myös täysi retkeilyvarustus.

Mikä sitten on hienoin yksityiskohta tässä retkeilyvarustuksessa? Hienointa on varmasti se, että auton ainoasta "pakokaasusta" eli vesihöyrystä tehdään sen pakojärjestelmässä juomavettä retkeilijöiden nautittavaksi.

Tällaisena et ole bZ:aa ennen nähnyt

Toyotan ensimmäinen sähköauto meikäläisille markkinoille on tietenkin bZ4X, mutta Pohjois-Amerikan markkinoilla auton kenties hieman erikoinen nimi lyhennettiin hiljattain pelkäksi bZ:ksi. Näin ollen myös SEMA-konsepti kantaa nimeä bZ Time Attack Concept.

Tämä tuotantomalliin perustuva, mutta siitä ilmeisen paljon muokattu konsepti on tehty paitsi rata-ajoon kelloa vastaan, myös mäkikilpailuihin ja nimenomaan mäkeä ylös. Autoon on tehty voimakkaita aero-muokkauksia, kruununa valtaisa takasiipi. Myöskään auton alustaa ei ole jätetty rauhaan, ja muun muassa jarrut ovat peräisin rata-autosarjoista, joissa Toyota edustaa. Asianmukaiset turvavarusteet käsittävät turvakaaret sekä kilpaistuimet.

Toyotan Add Lab on toteuttanut Time Attack Conceptin 3D-tulostetut osat.

Voimalinja tässä konseptissa perustuu tuotantomalliseen, nelivetoiseen bZ:aan. Tehomäärää on kuitenkin moottorinohjausyksikköä päivittämällä nostettu 400 hevosvoiman yli.

Land Cruiser FJ60 Tundran modernilla kaksoisahdetulla V6:lla

Restomodit ovat vanhoja autoja, joita on entisöinnin eli restauroinnin yhteydessä lähdetty modifioimaan. Nykyään tämä tarkoittaa usein sitä, että vanhan auton vähemmän ympäristöystävällinen polttomoottori vaihdetaan sähkömoottoriin.

Toyotan toisen tämänvuotisen SEMA-konseptin tapauksessa vanhaa isoa moottoria ei ole vaihdettu sähkömoottoriin, vaan moderneimpaan mahdolliseen isoon moottoriin. Toyotan mukaan tämä alleviivaa sen sitoutumista yhden sijaan useisiin eri käyttövoimaratkaisuihin. Näin 40 vuoden takaisesta, vuosimallin 1985 Land Cruiser FJ60:sta syntyi SEMA-konsepti nimeltä Toyota Turbo Trail Cruiser.

Toyotan mukaan tämän restomodin tarkoitus ei ole ollut muokata auton ulkonäköä, vaan pitää se mahdollisimman alkuperäisenä. Auton alustaa on ainoastaan nostettu noin neljällä senttimetrillä, ja alle on asennettu isommat 35 tuuman renkaat. Lisäksi autoon on laitettu modernit JBL:n kaiuttimet.

Varsinainen homma oli kuitenkin vaihtaa FJ60:n alkuperäinen rivi-6-moottori Toyotan uusimpaan V6-voimanlähteeseen, Tundra-avolavastakin tuttuun 3,4-litraiseen I-Forceen, joka on kaksoisahdettu.

Kaikki tarvittavat muokkaukset moottorin vaihtoa varten on tehty moottoritilaan eli vain tulipelti on ollut rajana. Myöskään moottorin kiinnityspisteitä ei ole vaihdettu eikä auton rakenteeseen ole muutoinkaan puututtu. Sen sijaan tarvittavat muutokset on tehty moderniin moottoriin, jossa muun muassa kiinnityspisteet ja öljypohja on täytynyt suunnitella uudelleen FJ60:ta varten. Moottori on yhdistetty FJ60:n alkuperäiseen 5-vaihteiseen manuaalivaihteistoon.

I-Force suurin piirtein tuplaa Land Cruiser FJ60:n voimavarat sen alkuperäiseen rivi-6:een nähden 400 hevosvoiman tehollaan ja 650 newtonmetrin vääntömomentillaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Camry ja Corolla Cross vauhdissa

Luotettavana ja laadukkaana mutta vähemmän räjähtävänä yleisesti tunnettu Toyota Camry on jo vuosikausia löytänyt itsensä NASCAR-radoilta, ja myös Camrysta tehty tämänvuotinen SEMA-konsepti on varsin urheilullinen.

Camry GT-S -konsepti perustuu paikalliseen Camry XSE AWD Hybridiin, eikä sen 240-hevosvoimaista voimalinjaa ole lähdetty muokkaamaan ollenkaan. Tämän konseptin tarkoitus onkin olla ikään kuin tuotantokelpoinen, ja näyttää, millaisilla muokkauksilla Camryn saisi näyttämään ja tuntumaan mahdollisimman urheilulliselta. Tyylillisten seikkojen lisäksi Toyotan paikallinen tiimi on madaltanut auton alustaa uusilla, adaptiivisilla iskunvaimentimilla noin neljällä senttimetrillä ja tuonut siihen isot, 6- ja 8-mäntäiset jarrut.

Toyotan mallistossa Corolla Cross on kovasta nimestään huolimatta ehkä hieman jäänyt malliston sisäisessä kilpailussa muiden jalkoihin, kenties harmaampana tapauksena. Tämänvuotinen Corolla Crossista tehty SEMA-konsepti haluaa tätä mainetta karistaa.

Corolla Cross Nasu Editionissa on laitettu Toyotan paikallisen Service Parts and Accessories Developmentin eli SPAD-tiimin osaaminen peliin. Nelivetohybridiin perustuvan konseptin nimi ei ole suinkaan peräisin Nalle Puhista, vaan Nasu-vuorelta Japanissa. Tällä teemalla autosta on tehty seikkailuhenkinen erilaisilla alustamuokkauksilla sekä seikkailuhenkisillä lisävarusteilla. Lisäksi liukuva ulkoväri lisää tämän konseptin näyttävyyttä.

Lähde: Toyota

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat