29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Teksti Benjamin Helander Kuva Smart Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä #5, jonka akseleiden väliin mahtuisi kokonainen Fortwo, on myös räjähtävän tehokas. Mercedes-Benzin ja kiinalaisen Geelyn kokonaan uudelleen keksimä Smart on julkistanut kolmannen mallinsa. #1 ja #3 saavat nyt seuraa #5:stä, ja numeroiden mukana kasvaa jatkuvasti myös mallien koko. #5:n kohdalla liikumme jo D-SUV -segmentissä. Hyvät naiset ja herrat, tämä Smart kilpailee siis samoista asiakkaista esimerkiksi Mercedes-Benz GLC:n ja BMW X3:n kanssa, ollen toki aina täyssähköinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuperlatiivien Smart#5 on todellakin aivan ennennäkemätön luku Smart-brändin reilun 25 vuoden mittaisessa historiassa. Piti Smartin irtautumista käytännössä ainutlaatuisen omaperäisestä alkuperäisideastaan tänne tupaten täysille sähköcrossovermarkkinoille hyvänä tai vähemmän hyvänä ajatuksena, kummankin mielipiteen omaavana on tunnustettava, että #5 on konteksti huomioiden täysin superlatiivinen. Se on siis pisin, levein, korkein, painavin, tehokkain ja kallein sarjatuotantoinen Smart. Hashtag Viisi rakentuu Ykkösen ja Kolmosen tavoin Geelyn SEA2 -pohjarakenteelle, jonka myötä se on tunnetusti sukua myös muun muassa Volvo EX30:lle. 4,705 metrin kokonaispituutensa, 1,920 metrin leveytensä ja 1,705 metrin korkeutensa myötä #5 on kuitenkin merkittävästi mainittuja sisariaan suurikokoisempi. 2,9 metrin akseliväli on jopa hieman pidempi kuin Mercedes-Benz GLC:ssä. Kuten jo aiemmin todettua, toistaiseksi viimeiseksi jäänyt Smart Fortwo -sukupolvi mahtuisi kokonaisuudessaan #5:n akselivälin sisälle, ja ylikin jäisi parikymmentä senttiä. Samaten Fortwo'n akseliväli mahtuisi #5:n kokonaisleveyteen.Isot ulkomitat tarkoittavat myös isoja sisätiloja, ja esimerkiksi takaistuimet kaatamalla tavaratilan voi venyttää reiluun 1 500 litraan. Olemukseltaan Smart #5 on maskuliinisempi ja kulmikkaampi kuin pienemmät sisarensa, joskin korissa on piireitä, jotka säilyttävät bränditunnistettavuuden. Maastoajoulottuvuutta on haluttu korostaa entisestään Summit Edition -malliversiossa, joka tuo tuotantoon konseptiversiossa nähdyt kattotelineen, katon lisävalonauhan sekä sähköisen vetokoukun.Lisää maastokelpoisuudesta tai vähintäänkin siihen pyrkimisestä kertovat hiekka-, lumi-, muta- ja kivikkoajotilat, joita ei todellakaan yleensä katumaastureista löydy. Jopa 100 kilowattitunnin akustoPieniä eivät ole luvut myöskään voimalinjapuolella, joskin voimalinjat tarkentuvat vasta myöhemmin. Kuitenkin, kuten jo aiemmassa jutussa kävi ilmi, Kiinan patenttivirasto ehti vuotaa kaikenlaisia tietoja uutuudesta ennen sen ensiesittelyä. Vuodon perusteella #5:stä voi odottaa jopa yli 600-hevosvoimaista nelivetoversiota huippumallina.Joka tapauksessa suurin akkukoko tulee olemaan 100 kilowattitunnin vahvuinen eli sen(kin) puolesta liikumme jo isojen sähköautojen maailmassa. 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa muun muassa melkoiset lataustehot. Smart lupailee 10:stä 70:ään prosenttiin olevan mahdollista päästä 15 minuutissa. Tarkat WLTP-lukemat saadaan vasta lähempänä auton ensi vuonna tapahtuvaa Euroopan-markkinalanseerausta, mutta tässä vaiheessa uskalletaan puhua 550 kilometrin toimintamatkasta.Smart #5:n sisätilat ovat hyvin teknologiakeskeiset, suorastaan nörttimäiset. Ensinnäkin näyttöruutuja kojelaudalta löytyy lähes tulkoon coast-to-coast. Yhden katumaasturin ohjaamoon on saatu mahdutettua 25,6-tuumainen lisätyn todellisuuden heijastusnäyttö, 10,3-tuumainen täysvärinen Ultra HD -tason LCD -mittaristo sekä kaksi 13-tuumaista Amoled 2.5K -näyttöä. Smart #5:n nörttimäisyydet eivät tähän lopu. Auton generatiivinen tekoälypohjainen ääniohjaus tarjoaa mahdollisuuden hallita tietoviihdejärjestelmää pelkästään puheella, mahdollistaen tarkkojen vastausten saamisen lähes mihin tahansa kysymykseen. Smart haluaa kertoa meille myös, että "älykkäiden avatareiden avulla kuljettaja voi ohjata keskeisiä toimintoja, kuten puheluita, viestejä, musiikkia, mediaa, ilmastointia, navigointia, henkilökohtaisia asetuksia ja auton hallintaa, sekä kaikkia internet-toimintoja."Smartin mukaan "uusi leijona-avatar, Leo, opastaa käyttäjiä hallintalaitteiden käytössä." Tämän perusteella Leolle voi tosiaan olla käyttöä esiliinana, kun #5:n järjestelmien kanssa tekee ensi kertaa tuttavuutta. Lähde: Smart Lue lisää Kaikki artikkelit 16.8.2024 Ajoneuvot Smart #5:n esiinmarssi lähestyy – Smartien kasvunopeus näyttää karanneen käsistä lopullisesti 17.1.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja 12.1.2024 Ajoneuvot Smart julkisti kauas puusta pudonneiden sähköcrossoveriensa hinnat – molempien mallien alkaen-hinnat 40 tonnin paikkeilla 29.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa 17.11.2023 Ajoneuvot Uusi isompi Smart tulee myyntiin Suomessa 4.9.2023 Ajoneuvot Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto 19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? 16.11.2022 Ajoneuvot Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia 15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä