16.8.2024

Smart #5:n esiinmarssi lähestyy – Smartien kasvunopeus näyttää karanneen käsistä lopullisesti

Kuva Smart

Tuleva Smart #5 saa aiemmin pöyristelemämme Smart-crossoverit näyttämään pieniltä ja siroilta.

Kuten otsikoinnistakin saattaa käydä ilmi, Smartin uutta suuntaa kiinalaisen Geelyn ja Mercedes-Benzin yhteistyöllä on edelleenkin mahdotonta olla vertaamatta Smartin historiaan äärimmäisen pienikokoisia ja ketteriä kaupunkiautoja tekevänä eurooppalaisena autonvalmistajana.

Entisessä elämässään Smartit olivat premiumautoja, jotka saattoi suurkaupungeissa parkkeerata poikittain taskuun. Ne olivat kuin Mersuja, jotka kääntyivät käytännössä paikallaan. Oikeastaan kellään autonvalmistajalla ei ollut tarjota vastaavaa kokonaisuutta. Ilmeisesti linja ei kuitenkaan ollut kannattava, sillä nykyisessä elämässään Smarteilla ei ole selkeää erottumisvalttia sähköcrossoverien massassa.

Asiaa entisestään vahvistavaa uutta, jättikokoista Smart #5:tä voi siitäkin huolimatta odottaa mielenkiinnolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW X3 ja kumppanit, pitäkää varanne

Smart #5:n kohdalla puhumme todellakin jo D-SUV -segmentistä eli muun muassa Mercedes-Benz GLC:n ja BMW X3:n edustamasta suositusta katumaasturiluokasta. Etukäteen julkaistujen havainnekuvien perusteella Smart #5 tulee kuitenkin olemaan näitä kulmikkaampi ilmestys.

Tämän tulevan D-SUV -segmentin Smartin tekniikasta ja mitoista tiedetään jotain jo etukäteen, vain virallisen maailmanensi-illan vielä puuttuessa. Autosta tulee muun muassa 4,7 metriä pitkä, ja akseliväliltään 2,9 metrinen. Tämä tarkoittaa, että kolmas ja viimeiseksi jäänyt Smart Fortwo mahtuisi kokonaan #5:n akseleiden väliin ja ylimääräistäkin jäisi vielä yli 20 senttiä! Vastaavasti Fortwon akseliväli mahtuisi #5:n 1,92 metrin kokonaisleveyteen ja edelleen jäisi senttejä yli.

Smart #5:n tiedetään tulevan tarjolle kaksi- ja nelivetoisena, suoraan Geelyltä tulevan tekniikan mahdollistaessa 800 voltin sähköarkkitehtuurin. Ennakkotietojen mukaan nelivetoversio olisi lähes 650-hevosvoimainen.

Mainitut ennakkotiedot ovat jo laajahkoja. Vähintään osasyy siihen on, että Kiinan patentti- ja rekisterihallituksen seula on päästänyt – kuten jokseenkin usein käy – lävitseen Smart #5:n patenttikuvat ennen aikojaan.

Kovinkaan kauaa kaikkien aikojen suurimman Smartin ensiesittelyä ei enää tarvitse odottaa, sillä sen on määrä tapahtua Australian Brisbanessa keskiviikkona 28. elokuuta. Sitä odotellessa voimme viihdyttää itseämme muistelemalla vuotta 2006 eli edellistä kertaa, kun Mercedes-Benz Unimog ja Smart löysivät toisensa:

Lähteet: Smart, Carscoops

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat