6.4.2016 Matkailu Šolta ja sen sisaret – saarihyppelyä kroatialaisittain Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dalmatian rannikolla lomaileva jättää paljon näkemättä, jos ei vieraile saarella tai kahdella. Jokaisella niistä on oma luonteensa. Merimatka Šoltalle kestää tunnin verran. Laivamatkalla voi ostaa virvokkeita ja pientä särvintä, muttei enempää. Perillä odottaa 1 200 asukkaan harvaanasuttu saari, jossa on kahdeksan kylää, joista merkittävin on viidensadan asukkaan Grohote.Saarella voi käydä koulua kahdeksan ensimmäistä luokkaa, koulussa on tätä nykyä vain 70 oppilasta. Seuraavat luokat käydäkseen on noustava varhain, jotta ehtii aamuseitsemäksi Splitin laivaan. Paikallisten huolena on saarelaisten keski-iän nousu.Pääelinkeinot Šoltalla ovat maanviljelys ja matkailu – ja mikäli ennusmerkkeihin on uskominen, vie matkailu voiton.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuonnonmukaista turismiaLuonnonkaunis saari on onnekseen hieman eristyksissä, ja siten välttynyt massaturismilta. Saarelaiset vannovat pienimuotoisen ja luontoa vahingoittamattoman aktiivilomailun kuten maastopyöräilyn, vaeltamisen ja sukeltaminen nimiin. Myös alkutuotantoon kuten viininviljelyyn tutustuva ruoka- ja kulttuurimatkailu on toivottua.– En usko, että turistisoitumisesta ja hotellikeskittymistä on suurta huolta, sillä Kroatiassa riittää puhetta, mutta teot ottavat oman aikansa, oppaamme Zorana Kaštelanac nauraa.Vain aito isänmaanystävä on samassa lauseessa pisteliäs mutta ymmärtäväinen maanmiestensä touhuja kuvatessaan.Hetken luo grappa ja oliivitahnaIstumme sanavalmiin naisen kotitalon ja -tilan alakerran pienessä vierailutilassa.Lasi grappaa on herätellyt makunystyrät, joten on aika maistella erinomaista kotitekoista oliivi-tapenadea. Zorana Kaštelanac kertoo tahnareseptin olevan niin salainen, ettei äiti ole paljastanut sitä kaikkineen vielä hänellekään.Pöydällä on vihreitä ja mustia oliiveja, tuoreita leipäviipaleita, oliiviöljyä ja suolaisia anjovis-viipaleita. Kyytipoikana on kuumaan päivään sopiva kevyt rose-viini, dobrićić, joka ei jätä ikimuistoista makumuistoa, mutta ajaa asiansa.Kokonaisuus ratkaisee: nälkä, lämpö, isäntäperheen välittömyys, käsimerkein jatkettu englanti ja taustalla soivat haikeat slaavilaissävelet sen tekevät. Olo on kodikas, aika on seisahtunut, voiko matkalla muuta toivoa?Puhtaat vedetVesi on kristallinkirkasta on vain sanonta, mutta Maslinican satamassa totta. Kalastajaveneiden ankkuriköysiä voi seurata aina pohjaan asti. Paikallisten mukaan näkyvyys voi olla useita kymmeniä metrejä.Kaikkialla Dalmatian rannikolla asiat eivät ole yhtä hyvin, kuin aavan meren huuhtomilla saarirannoilla. Oppaan mukaan Kroatian uimarannoista valtaosa on saanut EU:n sinisen lipun puhtaiden uimavesiensä ansiosta. Ja tuo lippu on ansaittava aina uimakausi kerrallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi loistohotelliPurjehdus Šoltalta on suosittua, ainakin jos katselee purjeveneiden armadaa odottamassa vieri vieressä vuokraajiaan Rogacin satamassa, joka vilkastuu aina Splitin-laivan tullen.Massaturismista ei ole suurta huolta, onhan saarella vain yksi hotelli, joka on sitäkin tasokkaampi. Vanhaan linnoitukseen remontoitu Le Mirador Kempinski on neljän valtavan, kolmikerroksisen huoneiston sekä kahden tavallisen kokoisen hotellihuoneen ylellinen elämys.Ilmapiiri on hienostunut ja yksityisyyttä varjeleva. Huoneita kiertäessä vakuuttuu, että täällä viihtyisi vaativampikin asiakas, mutta ihan tyhjätaskuilla ei ole asiaa kauniin sataman kupeessa odottavaan vierastaloon: huoneetkin maksavat 200–350 euroa yöltä sesongin mukaan, huoneistot pitkälti toistatuhatta euroa.Šoltaa tukikohtanaan pitävä selviää huomattavasti edullisemmin, jos kelpuuttaa petipaikaksi yksityisten vuokraaman pienen huoneen/huoneistoja, jotka maksavat tyypillisesti kahdelta hengeltä 40–50 euroa yöltä.Viimeinen hunajamiesGoran TvrdicGoran Tvrdic on mehiläisten innokas puolestapuhuja – ja viimeinen mehiläishoitaja Šoltalla.Aiemmin saarella toimi peräti 600 mehiläishoitajaa, mutta nyt hunajaa tuottavia tiloja on enää käytännössä yksi, jos ei lasketa lukuun muutamia omaan käyttöön hunajaa kerääviä saarelaisia.Terveellisiä vaikutuksiaTvrdic puhuu vakuuttavasti, paljon ja käsillä. Hän on niin järkähtämättömän vakuuttunut mehiläisten elintärkeästä asemasta ekosysteemissä ja myös Olintio-hunajan monipuolisista terveysvaikutuksista, että epäileväinenkin kuulija vakuuttuu.Tvrdic suosittelee hunajaa käytettäväksi aamuin illoin, vaikka vain sellaisenaan.Teenjuojille mehiläismies antaa terveysvinkin.– Anna teen jäähtyä alle 40-asteiseksi ennen hunajan sekoittamista, sillä kuumemmassa hunaja toki maistuu, mutta menettää terveysvaikutuksensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHunajakilo vaatii ahkerointiaTvrdicillä on 150 pesää, joten palveluksessa on yhtä monta kuningatarta ja työläisiä kymmenin miljoonin.Mies on ylpeä mehiläistensä ahkeruudesta. Yhden hunakilon vuoksi 20 000 mehiläisen pitää käydä imemässä mettä kahdessa miljoonassa kukassa ja lentää 50 000 kilometriä.www.agroturizam-kastelanac.comwww.tvrdichoney.com Vaivatonta ja edullista saarihyppelyä Kroatialla on 5 835 kilometriä merenrantaa ja 1 185 saarta, joista aivan valtaosa on asumattomia. Tiheimmät laivayhteydet saarille on Splitistä, josta pääsee esimerkiksi Šoltan, Hvarin, Bracin ja Korculan saarille. Satamien lipputoimistoista voi kysellä päivän mittaisia valmisretkiä saarille. Yhdensuuntainen merimatka esimerkiksi Šoltalle Spilistä Jadrolinijan aluksella maksaa 28 kunaa (4 euroa), autosta peritään 130 kunaa (18,30 euroa) Brac Saaren se jokin on kenties Kroatian kuuluin Zlatni rat -ranta, jonka hiekkasärkkä muuttaa muotoaan vedenvirtausten mukaan. Brac on Adrianmeren saarista kolmanneksi suurin. Saarelta louhittua valkeaa kiveä on muun muassa Washingtonin Valkoisessa talossa ja Wienin oopperatalossa. Hvar Hvarin rannoilla voi ihailla merta ja paistatella päivää, metsäiset sisäosat tarjoavat patikointimaastoja. Korcula Kauempana mantereesta sijaitsevalle Korculalle käyntiin kannattaa varata koko päivä. Marco Polon uskotaan syntyneen saarella. Selvitä perustiedot ennen matkaa! Omatoimiseikkailija selvittää perustiedot jo ennen matkaa. Ne löytyvät nettisivuilta, joiden sisältö on valtaosiltaan tarjolla myös englanniksi ja saksaksi. Kroatian autoliitto (tietyöt, kartat, neuvonta): www.hak.hr Kroatian matkailutoimisto: www.croatia.hr Dalmatian alueen matkailutoimisto: www.dalmatia.hr Laivayhtiö: www.jadrolinija.hr Bensiiniasemat: www.ina.hr, www.omw.hr, www.tifon.hr Kunat euroiksi: www.hnb.hr Säätila: www.dhmz.hr Splitin lentokenttä: www.split-airport.hr Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava 7.3.2025 Matkailu Espanja viehättää: yli 600 000 suomalaista matkaili maassa viime vuonna 4.3.2025 Laivat Tallink Siljalle uusi Riian risteily kesäksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle