3.6.2017 Ajoneuvot Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoidon viimeisimpiin uutuuksiin kuuluvat suojatuotteet, jotka sumutetaan auton pinnalle ja huuhdellaan pois. Autonhoito on perinteisesti vaatinut aikaa. Auton ehkä ehtii pestä, mutta vahaamiseen liikenee harvoin aikaa. Ongelmaan on kehitetty nopeasti toimivia tuotteita, mutta tähän asti nekin ovat vaatineet maalipinnan kuivaamista tai ainakin levittämistä.Hiljaittain markkinoille on saapunut uusia spray & rinse –tuotteiksi kutsuttuja suojia, joissa riittää nimen lupaama suihkutus ja huuhtelu. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi Bouncer´s Bead Juice, CarPro Hydr02, Gyeon WetCoat ja WetCoat Essence sekä Nanolex WashCoat.Helppoudeltaan nämä ovat kuin harjapesujen ”kuumavahat”, mutta tuotteiden suojat kestävät jopa kuukausia yhdellä käsittelyllä.Nanolex WashCoat on spray & rinse tyyppinen tuote, joka suojaa maalipinnan pelkällä levityksellä ja huuhtelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjeita käyttöönEsimerkkiohjeet ovat kirjoitettu Nanolex WashCoatille. Muita tuotteita käytettäessä kannattaakin tarkistaa tuotekohtaiset ohjeet. Pieniä eroja ohjeistuksen suhteen saattaa olla, sillä esimerkiksi CarPro vaatii huuhtelun painepesurilla.WashCoat laimennetaan sumutinpulloon. Ensimmäisellä käyttökerralla suositeltu käytettävän aineen määrä on 50–100 millilitraa ja myöhemmin riittää 20–50 millilitraa. Varsinaista laimennussuhdetta ei ole ilmoitettu, mutta valmistaja ohjeistaa käyttämään 500–1000 millilitraa vettä. Laimennussuhteella ei ole suuremmin väliä, kunhan aineen saa levitettyä tasaisesti kaikkialle maalipinnalle.WashCoat laimennetaan esimerkiksi sumutinpulloon. Ensimmäisellä kerralla 50-100 ml ja myöhemmin 20-50 ml ainetta yhdistettynä reiluun puoleen litraan vettä on hyvä määrä koko auton sumuttamiseen sumutinpullolla.Kertakäytön kustannus WashCoatille on ostetusta pakkauskoosta ja käytetyn aineen määrästä riippuen välillä 1–9 euroa. Ostamalla 500 millilitran pakkauksen ja käyttämällä ensimmäisellä kerralla 50 millilitraa, muodostuu ensimmäisen levityksen kustannukseksi 3,50 euroa.Tuotteen voi laimentaa oman maun mukaan sumutin-, paineruisku- tai pesuainevaahdottimen pulloon. Näistä sumutin- ja pesuainevaahdotinpulloon riittää noin 5 desilitraa nestettä, mutta paineruiskupulloon kannattaa lisätä yli litra vettä. Omaan käyttöön sopiva määrä löytyy helposti kokeilemalla.Auton maalipinnan tulee olla märkä ennen spray & rinse tuotteen sumuttamista pinnalle.Suihkutetaan pinnalleAuton pinnan tulee olla kauttaaltaan kostea ennen levityksen aloittamista. WashCoat reagoi veden kanssa muodostaen maalipinnalle suojan – vaikutuksen näkee välittömästi veden pisaroitumisena. Tuote käy kaikille pinnoille maalipinnan, muovit, kumit, lasit ja metallit mukaan lukien.Veden käytös muuttuu, kun Nanolex WashCoatin sumuttaa pinnalle.Aineen saa antaa vaikuttaa pinnalla levityksen ajan, mutta se ei saa päästä kuivumaan. Levityksen jälkeen pinta huuhdellaan huolellisesti.Painepesuri helpottaa huuhtelua, mutta ei suinkaan ole välttämätön WashCoatin tapauksessa. Mikäli pintaan vaikuttaisi jäävän jälkiä ilman painepesuria huuhdellessa, niin pyyhkäisy kostealla pesuvälineellä riittää tavallisesti irrottamaan jäljet.Nanolexin WashCoatia ei saa kuitenkaan säilyttää veteen valmiiksi laimennettuna, sillä se reagoi juuri veden kanssa. Tästä syystä laimennus on tehtävä vasta juuri ennen käyttöä.Ei pakko kuivataTodellisen spray & rinse -tuotteen ominaisuuksiin kuuluu, että sen levittämiseen riittää sumuttaminen ja poistamiseen riittää huuhtelu. Näin ollen pintaa ei edes tarvitse kuivata suojaamisen jälkeen.Pisaroina pinnalle kuivuva vesi jättää kuitenkin ikävät jäljet erityisesti tummaan maalipintaan. Ongelma korostuu aurinkoisella kelillä, jolloin pisara toimii pahimmassa tapauksessa suurennuslasin tavoin ja riskinä on pysyvän jäljen palaminen lakkapintaan. Tästä syystä kuivaaminen on suositeltavaa aina autonpesun jälkeen.Veden voi valuttaa huolellisen huuhtelun jälkeen käsitellyltä pinnalta pois ilman painetta, jolloin kuivattavaa jää mahdollisimman vähän.Kuivaamistakin helpottaa merkittävästi hyvin suojattu pinta, sillä tällöin pintajännitys auttaa vettä valumaan nopeammin. Kuivaamisen voikin aloittaa esimerkiksi avoimella vesiletkun päällä ilman painetta vettä valuttamalla ylhäältä alaspäin.Vesi valuu suurimmaksi osaksi itse pois, jättäen lähes kuivan pinnan jälkeensä. Kuivaus on suositeltavaa viimeistellä mikrokuituisella kuivausliinalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein yhtä helposti Auto Finessellä tai KorrekillaKorrek Pro TFC ei ole kestopinnoite, vaikka sitä sellaisena markkinoidaan. Kyseessä on kuitenkin erittäin nopea ja helppo tapa suojata auton maalipinta muutamaksi kuukaudeksi.Esimerkiksi Auto Finesse Aqua Coat ja kotimainen Korrek Pro TFC kuuluvat ryhmään, joille pelkkä sumutus ja huuhtelu ei riitä. Aqua Coat ja TFC vaativat hieromisen pintaan esimerkiksi sienellä. Vasta sitten tuotteen voi huuhdella pois. Korrek neuvoo myös kuivaamaan pinnan käytön jälkeen. Muutoin kaksikko on hyvin lähellä aiemmin mainittuja spray & rinse –tuotteita toiminnaltaan ja kestoltaan.Korrek Pro TFC sumutetaan ensin maalipinnalle.Korrekia mainostetaan kestopinnoitteena, jollainen se ei millään muotoa ole. Tavallisesti kestopinnoitteista puhutaan yli vuoden keston tapauksessa. Korrek Pro TFC:n kesto on muutamia kuukausia eli pyöreästi samaa luokkaa kuin jutun muilla aineilla.Myös Pro TFC on helppokäyttöinen saavutettuun kestoon nähden. Korrekin kulutus yhdellä käyttökerralla on noin puoli purkillista, joten auton suojaamisen kustannukseksi muodostuu 12,5 euroa.Sumutuksen jälkeen Korrek Pro TFC levitetään pakkauksen mukana tulevalla sienellä, jonka jälkeen pääsee huuhtelemaan.Jatkoaikaa vahaukselleAuto tulee pestä huolellisesti ennen spray & rinse -tuotteiden käyttöä, mutta tavallinen käsinpesu riittää mainiosti kohtuullisesti ylläpidetylle maalipinnalle.Spray & rinse -tuotteet mahdollistavat myös auton maalipinnan putsaamisen järeilläkin aineilla. Auton voi putsata liuoitinpesuaineilla, pienpoistolla ja raudanpoistoaineilla, vaikka aika ei riittäisi kunnolliseen vahaukseen. Spray & rinse -tuotteet tuovat maalipinnalle muutamassa minuutissa kuukauden tai pari kestävän suojan, joten niiden avulla varsinaista vahaamista voi siirtää esimerkiksi keväämmälle.Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa