3.6.2017 Ajoneuvot Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonhoidon viimeisimpiin uutuuksiin kuuluvat suojatuotteet, jotka sumutetaan auton pinnalle ja huuhdellaan pois. Autonhoito on perinteisesti vaatinut aikaa. Auton ehkä ehtii pestä, mutta vahaamiseen liikenee harvoin aikaa. Ongelmaan on kehitetty nopeasti toimivia tuotteita, mutta tähän asti nekin ovat vaatineet maalipinnan kuivaamista tai ainakin levittämistä.Hiljaittain markkinoille on saapunut uusia spray & rinse –tuotteiksi kutsuttuja suojia, joissa riittää nimen lupaama suihkutus ja huuhtelu. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi Bouncer´s Bead Juice, CarPro Hydr02, Gyeon WetCoat ja WetCoat Essence sekä Nanolex WashCoat.Helppoudeltaan nämä ovat kuin harjapesujen ”kuumavahat”, mutta tuotteiden suojat kestävät jopa kuukausia yhdellä käsittelyllä.Nanolex WashCoat on spray & rinse tyyppinen tuote, joka suojaa maalipinnan pelkällä levityksellä ja huuhtelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjeita käyttöönEsimerkkiohjeet ovat kirjoitettu Nanolex WashCoatille. Muita tuotteita käytettäessä kannattaakin tarkistaa tuotekohtaiset ohjeet. Pieniä eroja ohjeistuksen suhteen saattaa olla, sillä esimerkiksi CarPro vaatii huuhtelun painepesurilla.WashCoat laimennetaan sumutinpulloon. Ensimmäisellä käyttökerralla suositeltu käytettävän aineen määrä on 50–100 millilitraa ja myöhemmin riittää 20–50 millilitraa. Varsinaista laimennussuhdetta ei ole ilmoitettu, mutta valmistaja ohjeistaa käyttämään 500–1000 millilitraa vettä. Laimennussuhteella ei ole suuremmin väliä, kunhan aineen saa levitettyä tasaisesti kaikkialle maalipinnalle.WashCoat laimennetaan esimerkiksi sumutinpulloon. Ensimmäisellä kerralla 50-100 ml ja myöhemmin 20-50 ml ainetta yhdistettynä reiluun puoleen litraan vettä on hyvä määrä koko auton sumuttamiseen sumutinpullolla.Kertakäytön kustannus WashCoatille on ostetusta pakkauskoosta ja käytetyn aineen määrästä riippuen välillä 1–9 euroa. Ostamalla 500 millilitran pakkauksen ja käyttämällä ensimmäisellä kerralla 50 millilitraa, muodostuu ensimmäisen levityksen kustannukseksi 3,50 euroa.Tuotteen voi laimentaa oman maun mukaan sumutin-, paineruisku- tai pesuainevaahdottimen pulloon. Näistä sumutin- ja pesuainevaahdotinpulloon riittää noin 5 desilitraa nestettä, mutta paineruiskupulloon kannattaa lisätä yli litra vettä. Omaan käyttöön sopiva määrä löytyy helposti kokeilemalla.Auton maalipinnan tulee olla märkä ennen spray & rinse tuotteen sumuttamista pinnalle.Suihkutetaan pinnalleAuton pinnan tulee olla kauttaaltaan kostea ennen levityksen aloittamista. WashCoat reagoi veden kanssa muodostaen maalipinnalle suojan – vaikutuksen näkee välittömästi veden pisaroitumisena. Tuote käy kaikille pinnoille maalipinnan, muovit, kumit, lasit ja metallit mukaan lukien.Veden käytös muuttuu, kun Nanolex WashCoatin sumuttaa pinnalle.Aineen saa antaa vaikuttaa pinnalla levityksen ajan, mutta se ei saa päästä kuivumaan. Levityksen jälkeen pinta huuhdellaan huolellisesti.Painepesuri helpottaa huuhtelua, mutta ei suinkaan ole välttämätön WashCoatin tapauksessa. Mikäli pintaan vaikuttaisi jäävän jälkiä ilman painepesuria huuhdellessa, niin pyyhkäisy kostealla pesuvälineellä riittää tavallisesti irrottamaan jäljet.Nanolexin WashCoatia ei saa kuitenkaan säilyttää veteen valmiiksi laimennettuna, sillä se reagoi juuri veden kanssa. Tästä syystä laimennus on tehtävä vasta juuri ennen käyttöä.Ei pakko kuivataTodellisen spray & rinse -tuotteen ominaisuuksiin kuuluu, että sen levittämiseen riittää sumuttaminen ja poistamiseen riittää huuhtelu. Näin ollen pintaa ei edes tarvitse kuivata suojaamisen jälkeen.Pisaroina pinnalle kuivuva vesi jättää kuitenkin ikävät jäljet erityisesti tummaan maalipintaan. Ongelma korostuu aurinkoisella kelillä, jolloin pisara toimii pahimmassa tapauksessa suurennuslasin tavoin ja riskinä on pysyvän jäljen palaminen lakkapintaan. Tästä syystä kuivaaminen on suositeltavaa aina autonpesun jälkeen.Veden voi valuttaa huolellisen huuhtelun jälkeen käsitellyltä pinnalta pois ilman painetta, jolloin kuivattavaa jää mahdollisimman vähän.Kuivaamistakin helpottaa merkittävästi hyvin suojattu pinta, sillä tällöin pintajännitys auttaa vettä valumaan nopeammin. Kuivaamisen voikin aloittaa esimerkiksi avoimella vesiletkun päällä ilman painetta vettä valuttamalla ylhäältä alaspäin.Vesi valuu suurimmaksi osaksi itse pois, jättäen lähes kuivan pinnan jälkeensä. Kuivaus on suositeltavaa viimeistellä mikrokuituisella kuivausliinalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMelkein yhtä helposti Auto Finessellä tai KorrekillaKorrek Pro TFC ei ole kestopinnoite, vaikka sitä sellaisena markkinoidaan. Kyseessä on kuitenkin erittäin nopea ja helppo tapa suojata auton maalipinta muutamaksi kuukaudeksi.Esimerkiksi Auto Finesse Aqua Coat ja kotimainen Korrek Pro TFC kuuluvat ryhmään, joille pelkkä sumutus ja huuhtelu ei riitä. Aqua Coat ja TFC vaativat hieromisen pintaan esimerkiksi sienellä. Vasta sitten tuotteen voi huuhdella pois. Korrek neuvoo myös kuivaamaan pinnan käytön jälkeen. Muutoin kaksikko on hyvin lähellä aiemmin mainittuja spray & rinse –tuotteita toiminnaltaan ja kestoltaan.Korrek Pro TFC sumutetaan ensin maalipinnalle.Korrekia mainostetaan kestopinnoitteena, jollainen se ei millään muotoa ole. Tavallisesti kestopinnoitteista puhutaan yli vuoden keston tapauksessa. Korrek Pro TFC:n kesto on muutamia kuukausia eli pyöreästi samaa luokkaa kuin jutun muilla aineilla.Myös Pro TFC on helppokäyttöinen saavutettuun kestoon nähden. Korrekin kulutus yhdellä käyttökerralla on noin puoli purkillista, joten auton suojaamisen kustannukseksi muodostuu 12,5 euroa.Sumutuksen jälkeen Korrek Pro TFC levitetään pakkauksen mukana tulevalla sienellä, jonka jälkeen pääsee huuhtelemaan.Jatkoaikaa vahaukselleAuto tulee pestä huolellisesti ennen spray & rinse -tuotteiden käyttöä, mutta tavallinen käsinpesu riittää mainiosti kohtuullisesti ylläpidetylle maalipinnalle.Spray & rinse -tuotteet mahdollistavat myös auton maalipinnan putsaamisen järeilläkin aineilla. Auton voi putsata liuoitinpesuaineilla, pienpoistolla ja raudanpoistoaineilla, vaikka aika ei riittäisi kunnolliseen vahaukseen. Spray & rinse -tuotteet tuovat maalipinnalle muutamassa minuutissa kuukauden tai pari kestävän suojan, joten niiden avulla varsinaista vahaamista voi siirtää esimerkiksi keväämmälle.Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta