20.4.2017 Ajoneuvot Suomalainen Juhlapesu tähtää autopesualan kansainväliseksi jättiläiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton peseminen on harvalle herkkua, eikä tyyriiksi mielletty pesettäminenkään houkuttele, joten suomalaisilla teillä saattaa hyvinkin kurvailla maailman likaisimpiin kuuluva autokanta. Tähän saumaan iskee Juhlapesu, jonka taustalla vaikuttava Superoperator haluaa mullistaa autopesubisneksen maailmanlaajuisesti. Koneellinen autopesu näki päivänvalon noin 50 vuotta sitten. Sen jälkeen merkittävät tapahtumat ovat olleet alalla vähissä, eikä ihme. Auton peseminen on monelle lähinnä välttämätön pakko. Lisäksi kunnollisen pesukoneen työ on kallista, ainakin Suomessa, jossa koneellisesta autopesusta muodostui vuosien saatossa lähinnä huoltoasemien sivubisnes.Ruususen unta uinuva toimiala on kuitenkin osoittautumassa onnenpotkuksi markkinoiden tuoreimmalle tulokkaalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuopiosta maailmalleKuopiosta ponnistava Juhlapesu tähtää autopesualan uudistajaksi digitalisaation keinoin. Viisi vuotta sitten hanketta pidettiin lähinnä puuhasteluna, mutta nyt nukkuva Ruusunen näyttää heränneen.– Kansainvälistyminen on käynnissä, Juhlapesun taustalla vaikuttavan Superoperator yhtiön toimitusjohtaja Erkki Aminoff vahvistaa.Juhlapesu houkuttelee asiakkaita tarjoamalla autopesua omissa ja yhteistyökumppaniensa pesuloissa kiinteään kuukausihintaan.– Liikeideanamme on poistaa auton pesemisestä kaikki se, mikä siinä ottaa autonomistajaa päähän. Applikaatiosta näkee suoraan, missä on lähin asema, jossa pesupalvelu on vapaana. Kuluttajan ei tarvitse jonottaa, painia polettien kanssa tai edes nousta autosta. Autopesu hoituu sovelluksella mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. Lisäksi asiakkaalla on vapaus pestä autonsa niin usein kuin haluaa.Juhlapesu mielii asiakkaikseen niin yksityisiä kuin yrityksiäkin. Kiinteän hinnan lisäksi uutta on pesuasiakkuuden digitalisoiminen älypuhelinsovelluksen muotoon.Sovelluksen avulla lähimmän pesupaikan löytäminen on helppoa. Myös mahdollisen jonotusajan haarukoiminen onnistuu. Pesuun ajettaessa kameratekniikka tunnistaa asiakkaan auton rekisteritunnuksen perusteella ja mieleinen pesuohjelma valitaan oman puhelimen näytöltä.Tarjonta on kattavinta Juhlapesun omissa pesupisteissä, mutta yhteistyökumppanien pesuloissakaan ei tarvitse hävetä. Todella likaisen auton kohdalla parasta jälkeä syntyy pisimmällä harjapesuohjelmalla, jossa käytetään peräti yhdeksää eri pesukemikaalia ja 400 litraa vettä. Perusteellisessa pesussa vierähtää helposti yli varttitunti. Säännöllisen pesijän autosta pikkulika häipyy kevyemmälläkin käsittelyllä.Harjapesu jakaa mielipiteitä, mutta tuorein harjamateriaali ei Juhlapesun kokemusten mukaan kerää likaa ja murjo auton maalipintaa.Kuukauden pesut kiinteään hintaan– Suomalainen pesee autonsa lähtökohtaisesti kaksi kertaa vuodessa, aina renkaiden vaihdon yhteydessä, Erkki Aminoff virnistää.Laiskuudesta ei ole pelkästään kyse, sillä autonpesu on Suomessa tyyristä. Hyvä konepesu maksaa pahimmillaan selvästi yli kolmekymppiä. Kympillä ei tahdo saada edes koneellista kurahuuhtelua.Juhlapesu myy tällä hetkellä kuukauden pesuja 69 eurolla. Vuosisopimus pudottaa hinnan 56 euroon ja pelkkään yöaikaan tyytyvä voi pestä autoaan 39 eurolla. Myös kertapesuja on kaupan.Tavoitteena olla maailman suurinSuperoperatorin tavoitteena on kumppaniverkostonsa avulla olla muutamassa vuodessa maailman suurin autopesulaketju. Palvelu on jo käytössä Yhdysvalloissa, Australiassa, Ruotsissa ja Tšekissä. Seuraavaksi yhtiö tähtää Puolan ja Saksan markkinoille. Juhlapesu-tuotemerkin alla toimitaan vain Suomessa.Vakiintuneen toimialan herätteleminen ei kuitenkaan ole ollut yhtä juhlaa.– Ongelmana on ollut muun muassa verkoston kattavuus Suomessa ja alan luutuneet käytännöt, vaikka lisääntyvä liiketoiminta hyödyttää niin yrityksiä kuin asiakkaitakin. Euromääräisesti markkina on mahdollista tuplata Suomessa. Jo nyt maailman epäseksikkäimmästä toimialasta on tullut puheenaihe.Tällä hetkellä palvelun piirissä on 25 toimipistettä, joista yrityksen omia on kuusi. Lisäkapasiteettia on luvassa franchise-toiminnan ja yhteistyön avulla.Pullonkaulana pidetyllä pääkaupunkiseudulla yhteistyö HOK-Elannon kanssa lisäsi palvelun kattavuutta kertarysäyksellä tuntuvasti, mutta se ei juuri lämmitä muualla asuvia ja autoilevia. Verkostoa voi kuitenkin jo kutsua valtakunnalliseksi, katveista huolimatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman likaisimmat autot?Suomesta saattaa löytyä maailman likaisin autokanta, ainakin jos autopesuratkaisuja myyvää ja kansainvälistyvää pesukatuketjua luotsaavaa Ryan Essenburgia on uskominen.– Täällä on parasta teknologiaa ja likaisimmat autot, Suomeen pikavisiitille saapunut Essenburg päivittelee.Essenburgin edustama Tommy Car Wash Systems on pitkänlinjan perheyritys Yhdysvalloista. Vuonna 1969 ensimmäisen autopesulan avanneen yrityksen päämaja sijaitsee Hollandin pikkukaupungissa Michiganissa, joten suomalaiset sääolosuhteet eivät tule parkkipaikan kuraista autorivistöä katselevalle miehelle yllätyksenä. Tuoretta näkemystä lähialueen autopesukulttuurista löytyy myös Liettuasta, jonne yritys myi juuri kolme pesukatulinjastoa.Yhdysvalloissa likainen auto on ongelma.– Ymmärrän, että pesettäminen on täällä kalliimpaa, mutta kyseessä on myös kulttuuriero. Meillä ajatellaan niin, että autot ovat oleellinen osa kaupunkikuvaa. Puhtaat autot, puhdas kaupunki. Mielikuvavaikutus on todella suuri. Likaisella autolla ei lähdetä kirkkoon tai kauppaan.Digiterveisiä SuomestaSuomeen Ryan Essenburgin on houkutellut Juhlapesun taustalla vaikuttava, digitaalisia autopalveluja kehittävää teknologiayritys Superoperator Oy. Yrityksen kehittämä kamerateknologiaan perustuva ajoneuvotunnistus ja sähköiset laskutusratkaisut lyövät nyt läpi myös maailmalla. Suomalaisratkaisujen nimiin vannoo myös Essenburg.– Juhlapesun kaltainen klubijäsenyys tulee muuttamaan sen, miten autoja pestään Yhdysvalloissa. Autopesusta tulee kiinteä osa ihmisten viikko-ohjelmaa, kunhan se on käyttäjän kannalta vaivatonta.Rekisterikilven perusteella tapahtuvaa asiakastunnistusta tai sujuvaa mobiiliapplikaatiota ei muiden käytössä ole. Asiakkaan kotikoneellaan tekemä jäsenyyden ylläpito ja maksuliikenteen hoitaminen on sekin Yhdysvalloissa uutta.Kasvunvaraa riittääOmien ja franchise-verkostoon kuuluvien pesuloiden lisäksi Tommys Car Wash Systems myy pesukaturatkaisuja ja autopesulatuotteita eri puolille maailmaa.– En näe Yhdysvalloissa varsinaista rajaa kasvulle, muusta maailmasta puhumattakaan.Ryan Essenburg tietää mistä puhuu. Ennätys Tommy’s Exrepss -pesukadulla on parhaana päivänä 2 950 pestyä autoa. Vuodessa puhtaan auton kanssa pesulasta poistuu lähes puoli miljoonaa asiakasta.Tällä hetkellä yrityksellä on Yhdysvalloissa noin 40 omaan konseptiin perustuvaa pesulaa, ja lisää on luvassa, joten digitalisaation sujuvoittamalle autopesulle on tilausta.– Tavoitteenamme on olla autopesun McDonalds Yhdysvalloissa. Lisätietoja: www.juhlapesu.fi ja www.tommycarwash.com Teksti ja kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”