16.8.2021 Ajoneuvot Suomen MM-ralli 70 vuotta – aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinnin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen MM-ralli täyttää 70 vuotta ja samalla ralli aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinnin. Tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä. Suomen MM-rallin 70-vuotisjuhlakisa pyörähtää käyntiin perjantaina, 1. lokakuuta. Tänä vuonna Rally Finland aloittaa tapahtuman hiilijalanjäljen kompensoinnin tavoitteenaan saavuttaa hiilineutraali MM-ralli vuoteen 2030 mennessä.Kaudella 2021 rallin MM-sarjan kymmenentenä osakilpailuna ajettava Jyväskylän sorakisa nopeine ja näyttävine erikoiskokeineen on aina erittäin odotettu tapahtuma MM-kalenterissa. Kyseessä on todellinen vauhdin rakastajien paratiisi.Tämänvuotisen “Sorateiden Grand Prix’n” valmistelut ovat jo täydessä vauhdissa, ja vauhti vain kiihtyy kiihtymistään koronarajoitusten sallimissa puitteissa. Rallijärjestäjä AKK Sports Oy:n osalta lähtölaskenta syksyn juhlakisaan aloitetaan katsauksella legendaarisen kilpailun seitsemään tapahtumarikkaaseen vuosikymmeneen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin osa päästöistä yleisön liikkumisestaSuomen MM-ralli haluaa olla myös maailman vastuullisin ralli ja esikuva vastuullisesta suurtapahtumanjärjestämisestä niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.Konkreettisena osoituksena tästä tahtotilasta Suomen MM-ralli on vuoden 2021 alusta alkaen mukana ensimmäisenä suomalaisena suurtapahtumana Visit Finlandin alaisessa Sustainable Travel Finland -hankkeessa. Kyseinen STF-hanke sisältää lukuisia konkreettisia tavoitteita, joiden mukaan tapahtumaa toteutetaan vastuullisesti ja eettisesti ottaen laaja-alaisesti huomioon sosiaaliset, kulttuuriset, ekologiset ja taloudelliset näkökulmat.Vuonna 2019 yhteistyössä konsulttiyhtiö Pöyryn kanssa tehdyn tutkimuksen perusteella nykyisessä muodossa järjestettävän Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki on noin 3 820 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia per vuosi. Tästä suurin osa muodostuu yleisön liikkumisesta. Noin 150 tonnia vuosittaisesta hiilidioksidiekvivalentista syntyy tapahtumaorganisaation toiminnan tuloksena ja vain noin 72 tonnia vuosittaisesta hiilidioksidiekvivalentista kilpa-autojen kilpailunaikaisista päästöistä.Suomen MM-ralli on jo vuosia tehnyt töitä oman hiilijalanjälkensä pienentämiseksi tekemällä mahdollisimman ekologisia valintoja muun muassa materiaalien, energiantuotannon, jätehuollon toteutuksen saroilla. Nyt myös rallin MM-sarjassa vastaavat toimenpiteet ovat tulleeksi osaksi kansainvälisen WRC-organisaation toimintaa. Näistä konkreettisia suurelle yleisölle näkyviä toimenpiteitä on tulossa jo vuonna 2022, jolloin Rallin MM-sarjan kärkiluokan autot tulevat olemaan sekä hybridi-moottoreilla varustettuja että käyttämään ainoastaan synteettistä, hiilineutraalisti tuotettua polttoainetta.Suomen MM-ralli aloittaa hiilijalanjäljen kompensoinninSuomen MM-rallin ja Neova Oy:n yhteistyösopimuksen ensimmäisessä vaiheessa Neova siirtää Jämsässä sijaitsevan noin 25 hehtaarin suuruisen entisen turvetuotantoalueen Autourheilun Kansalliselle Keskusjärjestölle (AKK). Lajiliiton 100 prosenttia omistama ja Suomen MM-rallin järjestämisestä vastaava AKK Sports Oy sitoutuu istuttamaan tälle alueelle uutta lisäistä metsää ja sitoutuu siihen, että se toimii jatkossa hiilinieluna. LUKE:n laskelmien mukaan 1 hehtaari lisäistä metsää Keski-Suomessa sitoo 100 vuoden elinkaaren aikana noin 300 tonnia hiiltä.– Aiemmin olemme keskittyneet pienentämään oman järjestäjäorganisaation synnyttämää hiilijalanjälkeä mm. Suomen MM-rallin energiatuotannossa käytettävien polttoaineiden sekä tapahtumamateriaalivalintojen hiilijalanjäljen minimoimisen kautta, mutta nyt pystymme aloittamaan myös konkreettiset koko tapahtuman aiheuttaman hiilijalanjäljen kompensaatiotoimet nimenomaan MM-rallin vaikuttavuusalueen ytimessä, kommentoi AKK Sports Oy:n Markus Häkkinen.Neova Oy:n kanssa solmitun yhteistyösopimuksen myötä Suomen MM-rallin järjestäjä ryhtyy siis asteittain kompensoimaan tapahtuman aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Tämä tapahtuu siten, että ensivaiheessa vuonna 2022 toteutettavilla metsäistutuksilla kompensoidaan vuoden 2021 Suomen MM-rallin järjestäjäorganisaation ja kilpa-autojen hiilijalanjälki ja tämän jälkeen istutuksia laajennetaan vuosittain kattamaan asteittain koko tapahtuman synnyttämä hiilijalanjälki.Tulevien vuosien kehitys onkin vääjäämättä kulkemassa siihen suuntaan, että myös Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki tulee pienenemään niin tapahtumajärjestäjän kuin kansainvälisen ralliorganisaation edellä mainittujen aktiivisten toimenpiteiden seurauksena, mutta myös ja ennen kaikkea suuren yleisön liikkumisen muodostaman hiilijalanjäljen pienentyessä hybridi- ja sähköautojen yleistyessä voimakkaasti myös ralliyleisön liikkumisen välineinä.Arvion mukaan Suomen MM-rallin kokonaishiilijalanjälki tulee pienenemään vuoteen 2025 mennessä nykyisestä noin 3 820 tonnista noin 3 290 hiilidioksidiekvivalenttitonniin. Vuoteen 2030 mennessä hiilijalanjäljen pieneneminen kiihtyy edelleen vuotuisen kokonaishiilijalanjäljen ollessa tuolloin arviolta noin 2 420 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.Ensimmäisen sopimuskauden aikana osapuolten tavoitteena on kehittää kompensointimalli, jonka avulla kaikki MM-rallin hiilidioksidipäästöt voidaan kompensoida ja saavuttaa vähintään tapahtuman hiilineutraalius ja jopa hiilinegatiivisuus vuoteen 2030 mennessä. Tämä koskee oletettavasti tapahtuman järjestämistä eikä huomioi yleisön toimia.Lähde: Rally Finland Kuvituskuva: Henri Posa/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”