3.9.2023

Suuresti odotettu Tesla Model 3 ”Highland” julkistettiin Euroopassa – kyseessä on Teslaksi perinteinen facelift, mutta mitä kaikkea uudistus pitääkään sisällään?

Yllättäen Eurooppa edellä julkisuuteen tullut uudistettu Tesla Model 3 näyttää edeltäjäänsä paremmalta, ja vastaa nyt myös sisätiloiltaan jonkin verran aiempaa paremmin premiumsegmentin haasteisiin. On aika selvittää perusteellisemmin, mihin kaikkeen suuresti odotettu "Project Highland" lopulta oikein tähtäsi.

Joka tapauksessa alkusanoina on todettava, että tällä kertaa Tesla osasi yllättää yllätyksettömyydellään. Se ei kuitenkaan välttämättä ole huono asia, sillä Model 3 sai tämän uudistuksen myötä parannuksia asioihin, jotka vastaavat tavallisen autonkäyttäjän tarpeita ja bonuksena todennäköisesti miellyttävät aiempaa suuremman väestönosan visuaalista makua.

Teslan kohdalla vain on jotenkin yllättävää, että sieltä putken päästä tulikin nyt "ihan perus facelift", jollaisen olisi voinut omaan malliinsa toteuttaa mikä tahansa perinteinen automerkki. Toisaalta, vertailuhan käy tässä tapauksessa ennen muuta Model S:n ja -X:n faceliftiin, joiden yhteydessä painotukset olivat hiukan toisenlaisia. Aiemmin Model 3:a on päivitetty pääasiassa langattomilla OTA-päivityksillä, jotka ovat isosti Teslan juttu. Tämä on siis ensimmäinen kerta, kun Teslan "kansanauto" muuttuu suuremmin.

Viimeisimpään toteamukseen liittyen, Model 3:n elinkaaripäivitys antaa samalla osviittaa siitä, mitä on odotettavissa aikanaan best-seller Model Y:n ikioman "Project Juniperin" tuloksena.

Suuresti odotettua Tesla Model 3:n uudistusta voi ruotia ainakin seuraavista näkökulmista:

  1. Keulan tyyli ja aerodynamiikka, uudet takavalot
  2. Tasoharppaus sisätilassa, parantunut varustelu
  3. Minimaalisesti muutoksia voimalinjaan
  4. Mukavampi ja äänettömämpi matkustamo
  5. Tilattavissa jo nyt

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1. Helppo silmin havaita

Harvoin minkään auton kohdalla on näin pätevää käyttää termiä "facelift". Kasvojenkohotuksella Model 3:n kiistelty keula on saanut uudella tavalla ryhdikkään ilmeen. Teslat jakavat mielipiteitä ulkonäöllään, eikä vähiten juuri Model 3:ssa aerodynamiikkaa on vaalittu melko monen mielestä ulkonäön kustannuksella. Facelift varmasti kaunistaa Model 3:a useimpien silmissä.

Yllättävää kyllä, jopa 50 % Model 3:n korinosista on vaihdettu, ja auton ilmanvastuskerroin on pienentynyt 0,23:sta 0,219:ään. Model 3 on nyt Teslan tuotantomalliston aerodynaamisin malli, ohittaen Model S Plaidin.

Teslan sisäpiiri vaikuttaa vuotavan kuin seula, ja koska Teslalta puuttuu kokonaan varsinainen PR-osasto, emme tiedä ovatko useimmat kuva- ja tietovuodot lopulta tarkoituksellista hämmentämistä. Joka tapauksessa oletettu kuva Project Highlandin tuloksesta vuoti jo aikoja sitten nettiin Teslan Shanghai Gigafactorysta Kiinasta, josta Model 3:t myös Suomeen laivataan.

Todellisuus vahvistaa, että kuvassa pressun alta todella pilkotti Project Highlandin tulos. Uusi, aiempaa aerodynaamisempi keula ajovalot edellä muistuttaa aika tavalla superlatiivista Tesla Roadsteria, jota olemme saaneet odottaa jo hyvän tovin, ja saamme vastakin odottaa.

Tämä assosiaatio muuten saattoi olla osasyy sille, miksi Project Highlandin voitiin odottaa johtavan johonkin älyvapaaseen Model 3 -tykkiin.

Sivuprofiilissa pellit ovat entisellään, mutta kurkistus perään paljastaa jälleen faceliftin tuomia selkeitä uudistuksia. Takavaloumpiot istuvat periaatteessa vanhoilla paikoillaan, mutta sisäänpäin kohti perän keskilinjaa kaartuvat led-kuviot ovat reippaasti muuttuneet ja hoikentuneet umpiot seuraavat niitä takaluukun pinnalla. Myös Teslan perinteinen logo on vaihdettu tyylitellyin kirjaimin muotoiltuun tekstiin.

Perinteisen faceliftin kruunaa se, että myös vanne- ja värikartat uudistuvat. Model 3 saa kylkiinsä kaksi uutta värivaihtoehtoa, nimittäin Stealth Grayn ja Ultra Redin.

2. Sisätila kerralla uusiksi

Project Highlandissa jopa päällimmäinen tavoite lienee ollut Model 3:n yleisen laatuvaikutelman parantaminen. Se tarkoittaa sekä valmistuksen laatua ja laadunvarmistusta että sitä aivan omanlaistaan laatua, jolla premiumautot erotetaan muista. Teslalla on ollut omat haasteensa kummankin kanssa, mutta varsinkin Model 3:n kojelaudan vaatimaton ja muovinen ilme on ollut tekijä, joka on pitänyt auton takamatkalla vastaavan kokoluokan premiumsedaneihin, kuten vaikkapa Mercedes-Benz C-sarjaan ja vastaaviin nähden.

Teslan (ja Elon Muskin) omienkin sanojen mukaan sisätilan uudistuksilla on tähdätty lisättyyn hienostuneisuuteen, mukavuuteen ja premiumiin.

Kojelaudalla on tähän liittyen näkyviä uudistuksia, kuten materiaaliparannuksia, uudelleenmuotoiltu puhallinsuutin koko dashin leveydellä sekä ensi kertaa Model 3:ssa jopa tunnelmavalaistus. Voidaan yleisesti todeta, että se premiumsegmentti on nyt tältäkin osin ison harppauksen verran lähempänä.

Sisätiloissa nähdään myös muutoksia ja lisäyksiä, joista takuulla mielipiteitä jakavin liittyy suuntavilkkujen kytkemiseen. Model S:n/X:n "yoken" viitoittamalla tiellä Tesla on luopunut vilkkuviiksestä, joka on ilmeisesti joidenkin mielestä jo aikansa elänyt. Tilalla ovat ohjauspyörän napit, jotka eivät 100-prosenttisella varmuudella miellytä kaikkia.

Homma jatkuu eteenpäin, ja seuraavaksi vastaan tulee keskinäyttö, joka pysyy absoluuttiselta kooltaan entisissä 15,4 tuumassa, mutta ohuempien reunojen ansiosta voisi todeta, että sen nettokoko kasvaa. Näytön ehostettua käyttöjärjestelmää voi mukauttaa omien mieltymystensä mukaiseksi.

Takamatkustajien näyttö on toki kiva lisä varustelistalle, mutta etupenkkiläisiltä saatetaan vaatia sovittelutaitoja mikäli katsottavasta ei jostain syystä takapenkillä päästä yhteisymmärrykseen.

Myös takamatkustajat saavat nyt kokea oman 8-tuumaisen näyttönsä, jonka kautta voi säätää muun muassa ilmastointia. Näytöiltä voi kuluttaa viihdettä visuaalisessa tai audiomuodossa sovellusten, kuten Netflixin, Spotifyn ja Apple Musicin kautta. Kaiuttimia on tullut kolme lisää, kokonaismäärän ollessa nyt jopa 17.

Lisää teknoa. Keskikonsolista löytyy nyt yhteensä kolme USB-C-porttia (1 eteen, 2 taakse), jotka tuuppaavat älylaitteisiin 65 wattia. Myös langaton lataus on mahdollista. Ja mikä ehkä jopa kaikkein mukavin juttu, etuistuinten lämmitys, mutta myös tuuletus, näyttävät olevan nyt kautta koko Euroopan Model 3 -malliston vakiovaruste.

3. Vähän lisää toimintamatkaa

Sähköautona Tesla Model 3:n hyviin puoliin on kuulunut keskimääräistä parempi lupausten lunastus mitä tulee toimintamatkaan. Ajatus on voitu usein vahvistaa myös Suomen ja Norjan autoliittojen yhteisessä Maailman suurimmassa sähköautovertailussa.

Uudistuksen myötä Tesla nostaa lupauksiaan toimintamatkaan liittyen, sillä luvut kertovat, että Long Range Dual Motor -mallin toimintamatka kasvaisi 629 kilometrin tuntumaan, siinä missä se oli aiemmin 614 kilometriä. Maailman suurin sähköautovertailu tiesi vuonna 2022, että kyseinen malli menetti toimintamatkastaan talvella 15,15 prosenttia.

Muilta osin voimalinjavaihtoehdot säilyvät Project Highlandinkin jälkeen entisellään.

Model 3:n uudistus sai jostain syystä ensi-iltansa Euroopassa, Israelin ja Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien oltua ensimmäiset Euroopan ulkopuoliset maat, joissa uusi Model 3 julkistettiin. Esimerkiksi auton kotimarkkinoilla Yhdysvalloissa asiasta ei ole vielä "tietoakaan". Erikoista on myös, että Euroopassa mallistosta näyttää uudistetun mallin kohdalla ainakin tällä hetkellä puuttuvan suorituskykyisin malli Model 3 Performance.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4. Mukavuutta ja äänettömyyttä

Model 3:n uudistus lupaa myös parannuksia matkustusmukavuuteen. Tesloista edullisimman ajomukavuutta on aiemmin häirinnyt jousituksen tietynlainen kovuus ja pomputus. Vuoden alussa Teslan kerrottiin säätäneen uudelleen Model 3:n katumaasturisisar Model Y:n takapään jousitusta samasta syystä. Model 3:n jousitusta on Project Highlandin myötä ehostettu muun muassa laadukkaammilla osilla.

Auton matkustusmukavuuteen vaikuttaa merkittävästi myös ajomelu, ja sähköautoissa tämä asia on monesti keskimääräistä paremmalla tolalla paitsi voimalinjan, myös tavallisesti tuulen suhinoita kitkevän ulkomuotoilun ansiosta. Uudistettu keula kuulemma parantaa entisestään myös tätä puolta. Model 3:n uudistus tuo niin ikään tullessaan joka suuntaan akustiset ikkunalasit sekä melua absorboivat lattia- ja muut verhoilut.

5. Saatavuus

Eurooppa on kaikesta päätellen ensimmäinen markkina-alue, johon Project Highlandin lopputulos myyntiin tulee, ja itse asiassa uudistettu Model 3 on jo konfiguroitavissa ja tilattavissa myös Suomessa. Ensimmäiset autot kuitenkin ennättänevät maahan vasta vuodenvaihteen tuolla puolen, aikataulu tosin tarkentuu varmasti vielä.

Viime kevättalvella Teslan Investor Day -strategiatapahtumassa kuultiin mielenkiintoista tietoa Teslan suunnitelmista liittyen tuotantolinjan tehostamiseen.

Teslahan tunnetusti pärjäsi monia muita ison kapasiteetin autonvalmistajia paljon paremmin puolijohdepulassa, mikä on osasyy merkin nykyiseen voittokulkuun. Uudella tuotantolinjalla muun muassa vähennetään osien kiinnitystä ja irroitusta turhissa välivaiheissa asentamalla istuimet suoraan pohjalevyyn. Kun autoja tehdään se miljoona+, aikasäästö voi olla melkoinen.

Uuden tuotantolinjan havainnollistamiseen käytettiin nimenomaan Model 3:a, mutta esittelijät totesivat sen olevan pelkkää sattumaa. Kuitenkin, Shanghain Gigafactorysta kantautui taannoin huhuja, että Tesla olisi uudistamassa Model 3:n tuotantolinjaa siellä. Nyt nähty facelift ei kyllä millään muotoa vaadi tuotantolinjan uudistamista. Voisiko siis olla niin, että uusi tuotantotaktiikka olisi otettu/oltaisiin ottamassa käyttöön Model 3:n tuotantolinjalla? Sillä voisi olla omalta osaltaan varsin positiivisia vaikutuksia suosikkisähköauton saatavuuteen.

Lähde ja kuvat: Tesla Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat