15.10.2024

Taas yksi suuri paluu: Renault 4, saako sanoa Tipparellu

Kuva Renault, Aake Kinnunen

Renault 4 E-Tech Electric on eräs 1900-luvun pidetyin ja eniten valmistettu pikkuauto throwback-henkisenä sähköcrossoverina.

Ei varmasti ole kauhean väärin sanoa, että automaailman trendinä ovat erilaiset throwback-mallit, joilla ammennetaan retrohengessä autonvalmistajan omasta historiasta. Renault on oikein trendin päällä, kun se on herättänyt sähköisessä formaatissa henkiin sekä Renault 5:n että -4:n.

Renault 4 eli niin kutsuttu Tipparellu oli vuodesta 1961 kaikkiaan yli 30 vuoden ajan valmistettu kansanauto, joka on omanlaisessaan kulttimaineessa. Tipparellua voisi luonnehtia ikään kuin Renaultin versioksi Rättisitikasta. Etumoottorinen Tipparellu oli kokoisekseen varsin tilava ja edistyksellinen, ja ranskalaisena autona se niitti mainetta myös kaukana Euroopan ulkopuolella.

Pariisin autonäyttelyssä ensi-iltansa sai automalli, joka yrittää napata uudelleen kiinni vanhan Tipparellun menestyksestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4 on aina isompi kuin 5

Kohti henkisen edeltäjänsä yli kahdeksan miljoonan kappaleen valmistusmäärää Renault toivoo 4 E-Tech Electricin etenevän paitsi karismallaan, myös asemoinnillaan. 2020-luvun Tipparellu asettuu Euroopassa ja muuallakin suosittuun B-segmentin crossover-luokkaan, ja tulee siis saataville ainoastaan täyssähköisenä.

4 E-Techin 4,14 metrin kokonaispituus on käytetty henkisen edeltäjän perintöä kunnioittaen viisaasti, kiitos 2,62 metrin akselivälin. Nelonen on AmpR Small -perusrakenteensa kautta sukua mainitulle, hiljattain samalla tavalla uudelleenkeksitylle 5:lle, mutta on sitä joka suuntaan suurikokoisempi. Asia ei ollut aivan näin yksinkertainen alkuperäismallien kohdalla, tosin nelonen oli silloinkin vitosta pidempi. Nyt 4 E-Techissä ja 5 E-Techissä kerrotaan olevan lähes 70 prosenttia yhteisiä osia.

Renaultin mallistossa 4 E-Tech asettuu melko ahtaaseen väliin Clion ja Capturin väliin, joskin sähköisyys ja tyyli erottaa sen Capturista ja koko tietenkin 5 E-Techistä. 5 E-Techin voisi ajatella olevan sähkövastine Cliolle ja tämän 4-E-Techin vastaavasti Capturille.

4 E-Tech on 1,57 metrin kokonaiskorkeudellaan tasan yhtä korkea kuin Captur, mutta siitä pieni siivu lukeutuu Nelosessa korkeampaan, 18 senttimetrin maavaraan.

Pikkusisko 5 E-Techiin - niin ikään viisioviseen autoon - nähden lisätilat näkyvät ja tuntuvat erityisesti takaistuimilla. Niin ikään tavaratila on mukiinmenevä 420-litrainen, ja sen lastauskorkeus on maltilliset 61 senttimetriä, sillä takaluukku jatkuu takapuskurin puolelle. Muunneltavuuden pitäisi olla eri käyttötarkoituksiin kohdallaan siinäkin suhteessa, että takapenkkien lisäksi etumatkustajan istuin kaatamalla Tipparelluun saa mahtumaan jopa 2,2 metrin pituisen esineen.

Kaksi voimalinjaa

Renault lähtee tarjoamaan 4 E-Techiä kahdella sähkömoottorivaihtoehdolla ja kahdella eri akkukoolla.

Lähtötasolta löytyy 80 kilowatin eli 120 hevosvoiman sähkömoottori, joka tulee pienemmän 40 kilowattitunnin akun kanssa samassa paketissa. Toimintamatkaa tässä selkeästi enemmän kaupunkipyörittelyyn tarkoitetussa versiossa on 300 kilometriä.

Toisena voimalinjavaihtoehtona on hieman ripeämpi 110 kilowatin eli 150 hevosvoiman sähkömoottori, joka on kimpassa suuremman 52 kilowattitunnin akun kanssa. Toimintamatkaksi tällä versiolla kerrotaan 400 kilometriä ja lataustehoksi maksimissaan 100 kilowattia. Ripeämpi Tipparellu kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekunnissa.

Nämä ovat tyypillisen kuuloisia lukuja B-segmentin sähköcrossoverille. Perävaunumassa on puolestaan 750 kiloa eli paljon enemmän kuin nolla kiloa, joka on luokassa vielä varsin yleinen lukema.

Niin ikään yhden polkimen toiminto eli voimakas moottorijarrutus, joka pysäyttää auton useimmissa ajotilanteissa riittävällä voimalla nollaan asti voimapolkimen nostamalla, astuu kuvaan tasokkaimmassa malliversiossa.

Retroilun tunnistaa

Renault 4 E-Tech Electric jakaa siis paljon asioita pikkusisarensa 5 E-Tech Electricin kanssa, mikä koskee erityisen näkyvällä tavalla kojelautanäkymää. Näkymää hallitsee siis kaksi 10-tuumaista näyttöä, joskin Evolution -versiossa digitaalimittaristo tulee olemaan 7-tuumainen. Mittarinäyttö on istutettu hauskasti retrokehyksiin. Keskiössä on OpenR Link -tietoviihdejärjestelmä, johon on integroitu Googlen toiminnot.

Sisustan materiaaleihin on panostettu paljon etenkin kojelaudassa. Niin, ja tuo kori tuossa keskikonsolin kyljessä on tietysti patonkia varten.

Jos sitten keskitytään 5 E-Techin ja 4 E-Techin eroavaisuuksiin, joita löytyy muuaaltakin kuin koosta ja asemoinnista. 4 E-Tech "larppaa" Tipparellua eritoten ulkokuoressaan, jossa Tipparellulle ominaisia muotoja on havaittavissa sekä suurissa linjoissa että yksityiskohdissa.

Renault itse hehkuttaa "maailman ensimmäistä yksiosaista valaistua etusäleikköä." Siinä "yhtenäinen koko keulan kiertävä valo kehystää pyöreitä matriisiledivaloja." 1,45 metrin levyinen kokonaisuus on ollut kuulemma haastava suunnitella ja myös valmistaa, mutta se luo keulailmeeseen Tipparellun hahmon.

Oman retroelementtinsä luo myös saataville tuleva avattava kangaskatto. Plein sud -kangaskatto mukailee alkuperäismallin Plein Air -malliversiota, ja sen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota keveyteen sekä äänieristykseen.

Yksi asia jää vielä odottamaan lopullista vahvistusta, mutta siinä 4 E-Tech tuskin on aivan yhtä etevä kuin alkuperäinen Tipparellu. 1960-luvun Ranskassa verotettiin hevosvoimia ja nykyajan Suomessa hiilidioksidigrammoja. Molemmissa viitekehyksissä edeltäjä ja henkinen seuraaja ovat eteviä, mutta on todennäköistä, ettei 4 E-Techistä tule hinnoittelultaan poikkeuksellisen saavutettavaa, toisin kuin Tipparellu oli.

Näihinkin asioihin odotetaan vastauksia ennen kuin äärimmäisen mielenkiintoinen Renault 4 E-Tech Electric saapuu Suomeen vuoden 2025 toisella puoliskolla.

Lähde: Renault

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia