29.10.2016 Ajoneuvot Taksivitsien loppu – Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kuudellasadalla hevosvoimalla Mercedes-AMG E 63:lla ei ole koskaan renkinä. Mercedes-AMG lähestyy tehokkaan viisiovisen konseptia uudesta suunnasta: E 63 S -mallin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 on tehokkain E-sarjaan koskaan istutettu voimanlähde, allekirjoituksen ollessa 612 hevosvoimaa (450 kW). Sellaisten voimavarantojen kohdalla on mietitty uudelleen myös turvajärjestelmät – ja samasta syystä myös neliveto on nyt vakiovaruste.0–100 km/h taittuu nyt 3,4 sekunnissa, kiitos yhdeksänlovisen AMG Speedshift MCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihdelaatikko on saanut jatkokseen ensimmäistä kertaa märän kytkimen lähtöjä varten, joten myös voimansiirto yrittää vastata moottorin asettamiin haasteisiin. Teema jatkuu uuden AMG Performance 4Matic+ -nelivedon kanssa, joka taka-akselin voimakkaan suosimisen ohessa voi siirtää kaiken voiman myös etuakselille.E 63 4Matic+ saapuu markkinoille kahtena versiona: S-kirjaimella ja ilman. Sporttisen ässän merkitys auton suorituskykyyn on noin 41 hevosvoimaa, 100 newtonmetriä ja 0,1 sekuntia. Perusmallissakin on siis sangen riittävät 571 hevosvoimaa (420 kW) ja 750 newtonmetriä vääntöä, 0–100 km/h:n taittuessa 3,5 sekunnissa. Jännittävästi kummankin version yhdistetty kulutus on 9,2–8,9 litraa per 100 kilometriä, joten niiden hiilidioksidiarvo on noin 209–203 grammaa kilometriltä. Taloudellisuutta on haettu AMG Cylinder Management -toiminnolla, joka sammuttaa sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla ajettaessa.E 63 S 4Matic+:in nelivetojärjestelmä osaa yhden tempun perusmallia enemmän: driftaustilan. Ford Focus RS:stä lainattu suosittu driftaustila on siis saapunut Mercedes-AMG:n mallistoon. Käytännössä ajotila tarjoaa mahdollisuuden hölmöillä ajonvakautuksen huolehtimissa rajoissa. Mercedeksen mukaan Race-ajotilan alitoimintona olevaa driftaustoimintoa käytettäessä E 63 S on täysin takavetoinen. Ajonvakautus tarjoaa puolestaan ESP Sport Handling Moden, joka sallii eläväisemmät perän liikkeet. Tarjolla on myös ESP Off, jolloin ajonvakautus pysyttelee poissa kovimpia jarrutuksia lukuun ottamatta, mutta Mercedes lupailee, että jarrutuksen jälkeen järjestelmän pitäisi olla jälleen pois päältä.Alustassa AMG E 63 noudattelee E-sarjan jo sangen toimivia ratkaisuja, joten AMG urheilujousitus rakentuu normaalin E-sarjalaisen ilmajousituksen pohjalle. Tarkistetun eturipustuksen ohella huomiota on annettu erityisesti taka-akselille, joka on suunniteltu kokonaan uudelleen leveämmän raidevälin ja urheilullisempien pyöränkulmien saavuttamiseksi. Myös ohjaus on päivitetty AMG-malliseksi ja pysäytyskapasiteettia löytyy versiosta riippuen 360 millimetrin jarrulevyistä aina lisävarusteisiin 402 millimetrisiin keraamisiin jarrulevyihin.Ulkoisesti E 63 on tuttua AMG:tä: muhkeammat muskelikurvit ovat leventäneet autoa 17 millimetriä ja merkin mukaan uusi upotettu konepeltidesign on kopioitu coupé-malleista. Takaluukun lisäksi AMG-mallimerkintä löytyy nyt myös keulamaskin keskipuolasta. Etusiipiin on puolestaan merkitty "V8 BITURBO 4MATIC+", jotta viereisellä kaistalla ei jäisi asiasta epäilyksiä. Kaikkein innokkaimmat hankkivat E 63 S 4Matic+:n "Edition 1" -erikoiserästä, jonka erottaa esimerkiksi yönmustasta ulkovärityksestä sekä "Edition 1" -merkitystä ohjauspyörästä.Mercedes-AMG E 63 ja E 63 S 4Matic+ esitellään yleisölle Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun puolivälissä. Mallin myynti alkaa tammikuussa 2017 ja asiakastoimitusten uskotaan alkavan ensi vuoden maaliskuussa.Lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle