29.10.2016 Ajoneuvot Taksivitsien loppu – Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kuudellasadalla hevosvoimalla Mercedes-AMG E 63:lla ei ole koskaan renkinä. Mercedes-AMG lähestyy tehokkaan viisiovisen konseptia uudesta suunnasta: E 63 S -mallin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 on tehokkain E-sarjaan koskaan istutettu voimanlähde, allekirjoituksen ollessa 612 hevosvoimaa (450 kW). Sellaisten voimavarantojen kohdalla on mietitty uudelleen myös turvajärjestelmät – ja samasta syystä myös neliveto on nyt vakiovaruste.0–100 km/h taittuu nyt 3,4 sekunnissa, kiitos yhdeksänlovisen AMG Speedshift MCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihdelaatikko on saanut jatkokseen ensimmäistä kertaa märän kytkimen lähtöjä varten, joten myös voimansiirto yrittää vastata moottorin asettamiin haasteisiin. Teema jatkuu uuden AMG Performance 4Matic+ -nelivedon kanssa, joka taka-akselin voimakkaan suosimisen ohessa voi siirtää kaiken voiman myös etuakselille.E 63 4Matic+ saapuu markkinoille kahtena versiona: S-kirjaimella ja ilman. Sporttisen ässän merkitys auton suorituskykyyn on noin 41 hevosvoimaa, 100 newtonmetriä ja 0,1 sekuntia. Perusmallissakin on siis sangen riittävät 571 hevosvoimaa (420 kW) ja 750 newtonmetriä vääntöä, 0–100 km/h:n taittuessa 3,5 sekunnissa. Jännittävästi kummankin version yhdistetty kulutus on 9,2–8,9 litraa per 100 kilometriä, joten niiden hiilidioksidiarvo on noin 209–203 grammaa kilometriltä. Taloudellisuutta on haettu AMG Cylinder Management -toiminnolla, joka sammuttaa sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla ajettaessa.E 63 S 4Matic+:in nelivetojärjestelmä osaa yhden tempun perusmallia enemmän: driftaustilan. Ford Focus RS:stä lainattu suosittu driftaustila on siis saapunut Mercedes-AMG:n mallistoon. Käytännössä ajotila tarjoaa mahdollisuuden hölmöillä ajonvakautuksen huolehtimissa rajoissa. Mercedeksen mukaan Race-ajotilan alitoimintona olevaa driftaustoimintoa käytettäessä E 63 S on täysin takavetoinen. Ajonvakautus tarjoaa puolestaan ESP Sport Handling Moden, joka sallii eläväisemmät perän liikkeet. Tarjolla on myös ESP Off, jolloin ajonvakautus pysyttelee poissa kovimpia jarrutuksia lukuun ottamatta, mutta Mercedes lupailee, että jarrutuksen jälkeen järjestelmän pitäisi olla jälleen pois päältä.Alustassa AMG E 63 noudattelee E-sarjan jo sangen toimivia ratkaisuja, joten AMG urheilujousitus rakentuu normaalin E-sarjalaisen ilmajousituksen pohjalle. Tarkistetun eturipustuksen ohella huomiota on annettu erityisesti taka-akselille, joka on suunniteltu kokonaan uudelleen leveämmän raidevälin ja urheilullisempien pyöränkulmien saavuttamiseksi. Myös ohjaus on päivitetty AMG-malliseksi ja pysäytyskapasiteettia löytyy versiosta riippuen 360 millimetrin jarrulevyistä aina lisävarusteisiin 402 millimetrisiin keraamisiin jarrulevyihin.Ulkoisesti E 63 on tuttua AMG:tä: muhkeammat muskelikurvit ovat leventäneet autoa 17 millimetriä ja merkin mukaan uusi upotettu konepeltidesign on kopioitu coupé-malleista. Takaluukun lisäksi AMG-mallimerkintä löytyy nyt myös keulamaskin keskipuolasta. Etusiipiin on puolestaan merkitty "V8 BITURBO 4MATIC+", jotta viereisellä kaistalla ei jäisi asiasta epäilyksiä. Kaikkein innokkaimmat hankkivat E 63 S 4Matic+:n "Edition 1" -erikoiserästä, jonka erottaa esimerkiksi yönmustasta ulkovärityksestä sekä "Edition 1" -merkitystä ohjauspyörästä.Mercedes-AMG E 63 ja E 63 S 4Matic+ esitellään yleisölle Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun puolivälissä. Mallin myynti alkaa tammikuussa 2017 ja asiakastoimitusten uskotaan alkavan ensi vuoden maaliskuussa.Lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen