29.10.2016 Ajoneuvot Taksivitsien loppu – Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Noin kuudellasadalla hevosvoimalla Mercedes-AMG E 63:lla ei ole koskaan renkinä. Mercedes-AMG lähestyy tehokkaan viisiovisen konseptia uudesta suunnasta: E 63 S -mallin 4,0-litrainen tuplaturbo-V8 on tehokkain E-sarjaan koskaan istutettu voimanlähde, allekirjoituksen ollessa 612 hevosvoimaa (450 kW). Sellaisten voimavarantojen kohdalla on mietitty uudelleen myös turvajärjestelmät – ja samasta syystä myös neliveto on nyt vakiovaruste.0–100 km/h taittuu nyt 3,4 sekunnissa, kiitos yhdeksänlovisen AMG Speedshift MCT -kaksoiskytkinvaihteiston. Vaihdelaatikko on saanut jatkokseen ensimmäistä kertaa märän kytkimen lähtöjä varten, joten myös voimansiirto yrittää vastata moottorin asettamiin haasteisiin. Teema jatkuu uuden AMG Performance 4Matic+ -nelivedon kanssa, joka taka-akselin voimakkaan suosimisen ohessa voi siirtää kaiken voiman myös etuakselille.E 63 4Matic+ saapuu markkinoille kahtena versiona: S-kirjaimella ja ilman. Sporttisen ässän merkitys auton suorituskykyyn on noin 41 hevosvoimaa, 100 newtonmetriä ja 0,1 sekuntia. Perusmallissakin on siis sangen riittävät 571 hevosvoimaa (420 kW) ja 750 newtonmetriä vääntöä, 0–100 km/h:n taittuessa 3,5 sekunnissa. Jännittävästi kummankin version yhdistetty kulutus on 9,2–8,9 litraa per 100 kilometriä, joten niiden hiilidioksidiarvo on noin 209–203 grammaa kilometriltä. Taloudellisuutta on haettu AMG Cylinder Management -toiminnolla, joka sammuttaa sylinterit 2, 3, 5 ja 8 kevyellä kuormalla ajettaessa.E 63 S 4Matic+:in nelivetojärjestelmä osaa yhden tempun perusmallia enemmän: driftaustilan. Ford Focus RS:stä lainattu suosittu driftaustila on siis saapunut Mercedes-AMG:n mallistoon. Käytännössä ajotila tarjoaa mahdollisuuden hölmöillä ajonvakautuksen huolehtimissa rajoissa. Mercedeksen mukaan Race-ajotilan alitoimintona olevaa driftaustoimintoa käytettäessä E 63 S on täysin takavetoinen. Ajonvakautus tarjoaa puolestaan ESP Sport Handling Moden, joka sallii eläväisemmät perän liikkeet. Tarjolla on myös ESP Off, jolloin ajonvakautus pysyttelee poissa kovimpia jarrutuksia lukuun ottamatta, mutta Mercedes lupailee, että jarrutuksen jälkeen järjestelmän pitäisi olla jälleen pois päältä.Alustassa AMG E 63 noudattelee E-sarjan jo sangen toimivia ratkaisuja, joten AMG urheilujousitus rakentuu normaalin E-sarjalaisen ilmajousituksen pohjalle. Tarkistetun eturipustuksen ohella huomiota on annettu erityisesti taka-akselille, joka on suunniteltu kokonaan uudelleen leveämmän raidevälin ja urheilullisempien pyöränkulmien saavuttamiseksi. Myös ohjaus on päivitetty AMG-malliseksi ja pysäytyskapasiteettia löytyy versiosta riippuen 360 millimetrin jarrulevyistä aina lisävarusteisiin 402 millimetrisiin keraamisiin jarrulevyihin.Ulkoisesti E 63 on tuttua AMG:tä: muhkeammat muskelikurvit ovat leventäneet autoa 17 millimetriä ja merkin mukaan uusi upotettu konepeltidesign on kopioitu coupé-malleista. Takaluukun lisäksi AMG-mallimerkintä löytyy nyt myös keulamaskin keskipuolasta. Etusiipiin on puolestaan merkitty "V8 BITURBO 4MATIC+", jotta viereisellä kaistalla ei jäisi asiasta epäilyksiä. Kaikkein innokkaimmat hankkivat E 63 S 4Matic+:n "Edition 1" -erikoiserästä, jonka erottaa esimerkiksi yönmustasta ulkovärityksestä sekä "Edition 1" -merkitystä ohjauspyörästä.Mercedes-AMG E 63 ja E 63 S 4Matic+ esitellään yleisölle Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun puolivälissä. Mallin myynti alkaa tammikuussa 2017 ja asiakastoimitusten uskotaan alkavan ensi vuoden maaliskuussa.Lähde ja kuvat: Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle