6.7.2021 Ajoneuvot Tältä näyttää tulevaisuuden sähkö-Volvo: Volvo Concept Recharge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen voimalinja mahdollistaa muotoilullisesti uusia ja raikkaita ajatuksia. Volvo Concept Recharge on yhtiön näkemys tulevasta suunnasta. Volvon silmissä sähköistäminen tarjoaa täysin uudet lähtökohdat autojen muotoilulle, sillä voimalinjan paketoinnin vaatimukset muuttuvat isosti. Jaguar I-Pace on erinomainen esimerkki automuotoilun uusista tuulista. Nyt Volvo Concept Recharge esittelee seuraavan sukupolven täyssähköisiä Volvoja.Konsepti avaa ajatuksia tulevasta. Se alleviivaa, että sähköistäminen tarkoittaa paljon muutakin kuin uutta voimalinjaa sähkömoottoreineen. Esimerkiksi akkujen asentaminen välipohjan alle poikkeaa perinteisestä polttoainetankin sijoittelusta. Useissa sähköautoissa on lisäksi tavaratila myös auton etuosassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo Concept RechargeSkandinaavisen muotoilukielen perinteille uskollinen Volvo Concept Recharge noudattaa valmistajan mukaan filosofiaa ”vähemmän mutta paremmin”. Poistamalla polttomoottorin suunnittelijat ovat voineet muuttaa auton mittasuhteita ja kasvattaa sisätiloja. Lopputuloksena on syntynyt auto, jonka luvataan tarjoavan parempia ratkaisuja ja tukevan kestävän kehityksen mukaista perhe-elämää.Volvon ensimmäisen sukupolven sähköautoilla on sama pohjarakenne kuin polttomoottoria käyttävillä autoilla, mikä vaatii tasapainoilua mittasuhteiden ja tilan väillä, jotta sekä akusto että polttomoottori sopivat autoon. Volvo siis myöntää itsekin ratkaisun olevan melkoinen kompromissi.Volvon seuraavan sukupolven täyssähköauton tasainen pohjarakenne esitellään ensimmäisenä Concept Rechargessa. Ensimmäinen tuota käyttävä malli tulee olemaan yhtiön uudelle sähköiselle teknologia-alustalle suunniteltu SUV-malli.Poistamalla moottorin ja korvaamalla sen tasaisen pohjarakenteen alle asennettavalla akustolla suunnittelijat ovat voineet pidentää akseliväliä ja suurentaa auton pyöräkokoa. Ylitykset ovat lyhyemmät, ja sisätilaa lupaillaan aiempaa enemmän. Konseptiautossa on esimerkiksi suuri säilytystila etuistuinten välissä.Concept Recharge -konseptimallissa on annettu suunnittelijoille mahdollisuus sijoitella istuimia uudelleen, piirtää uutta kattoprofiilia ja laskea auton konepeltiä. Silti korkea istuma-asento on haluttu säilyttää, josta Volvo XC40:n, XC60:n ja XC90:n kuljettajat kuulemma pitävät. Tämä lähestymistapa tarjoaa aerodynaamisia etuja tavalliseen SUV-malliin verrattuna, mikä puolestaan pidentää toimintamatkaa – toisaalta tätä voisi verrata perinteisemään henkilöautoon, jolloin se näyttäisi huonommalta.Uusi muotokieliUusi konseptiauto esittelee luonnollisesti Volvon tulevaa muotokieltä. Se jatkaa teemaa ”vähemmän mutta paremmin”, jossa kaikki tarpeeton on pyritty poistamaan autosta. Perinteinen keulamaski on korvattu kilpimäisellä rakenteella, jonka viereltä löytyy uusi tulkinta Volvon Thorin vasara -ajovaloista.– Concept Recharge esittelee Volvon täyssähköistä tulevaisuutta ja uudentyyppistä autoa. Sillä on uudet nykyaikaiset mittasuhteet, jotka kulkevat käsi kädessä mukautumiskyvyn kanssa ja näyttävät, mitä huipputeknologia voi saada aikaan muotoilussa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.Volvon uusi muotokieli näkyy myös Concept Recharge -auton sisätiloissa. Tasainen pohjarakenne lupaa enemmän tilaa ja paremman istuma-asennon kaikille autossa oleville.Suuri 15-tuumainen kosketusnäyttö on väylä uuden tietoviihdejärjestelmän käskyttämiseen. Se pyrkii yhdistämään skandinaavisen muotoilun puhtaita linjoja helppoon käytettävyyteen. Jollekin saattaa tulla mieleen myös Tesla.– Loimme Concept Rechargen sisätiloihin skandinaavisen olohuoneen tunnelmaa. Sisustus integroituu uusimpaan käyttäjäkokemusteknologiaan kauniilla ja kestävillä luonnonmateriaaleilla. Jokainen sisustuksen osa on pieni taideteos ja voisi olla esillä yksittäisenä elementtinä huoneessa. Käytämme uusimpia teknologioita, mutta ne eivät ole meille itseisarvo. Keskitymme aina hyötyihin, joita teknologia voi tarjota, toteaa Page.Concept Recharge heijastelee myös Volvon turvallisuustavoitteita tuleville vuosille. Teknologiayritys Luminarin valmistama LiDAR-anturi, eli optisen tutkaan tapaan toimiva valoanturi, on olennainen osa Volvon turvalliseen autonomiseen ajoteknologiaan tähtääviä suunnitelmia.– Jatkamme Concept Recharge -autolla Volvon muotoilun DNA:n perinteitä nykyaikaisella ja raikkaalla tavalla kulkiessamme kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Auto edustaa kaikkea, mitä uskomme asiakkaiden odottavan täyssähköiseltä Volvolta. Olemme innoissamme voidessamme siirtää tämän filosofian uuden sukupolven autoihin, sanoo Page.Kuvat ja lähde: Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Sähköautot Edullisen lataussähkön metsästys kiinnostaa sähköautoilijoita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja