6.7.2021 Ajoneuvot Tältä näyttää tulevaisuuden sähkö-Volvo: Volvo Concept Recharge Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täyssähköinen voimalinja mahdollistaa muotoilullisesti uusia ja raikkaita ajatuksia. Volvo Concept Recharge on yhtiön näkemys tulevasta suunnasta. Volvon silmissä sähköistäminen tarjoaa täysin uudet lähtökohdat autojen muotoilulle, sillä voimalinjan paketoinnin vaatimukset muuttuvat isosti. Jaguar I-Pace on erinomainen esimerkki automuotoilun uusista tuulista. Nyt Volvo Concept Recharge esittelee seuraavan sukupolven täyssähköisiä Volvoja.Konsepti avaa ajatuksia tulevasta. Se alleviivaa, että sähköistäminen tarkoittaa paljon muutakin kuin uutta voimalinjaa sähkömoottoreineen. Esimerkiksi akkujen asentaminen välipohjan alle poikkeaa perinteisestä polttoainetankin sijoittelusta. Useissa sähköautoissa on lisäksi tavaratila myös auton etuosassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo Concept RechargeSkandinaavisen muotoilukielen perinteille uskollinen Volvo Concept Recharge noudattaa valmistajan mukaan filosofiaa ”vähemmän mutta paremmin”. Poistamalla polttomoottorin suunnittelijat ovat voineet muuttaa auton mittasuhteita ja kasvattaa sisätiloja. Lopputuloksena on syntynyt auto, jonka luvataan tarjoavan parempia ratkaisuja ja tukevan kestävän kehityksen mukaista perhe-elämää.Volvon ensimmäisen sukupolven sähköautoilla on sama pohjarakenne kuin polttomoottoria käyttävillä autoilla, mikä vaatii tasapainoilua mittasuhteiden ja tilan väillä, jotta sekä akusto että polttomoottori sopivat autoon. Volvo siis myöntää itsekin ratkaisun olevan melkoinen kompromissi.Volvon seuraavan sukupolven täyssähköauton tasainen pohjarakenne esitellään ensimmäisenä Concept Rechargessa. Ensimmäinen tuota käyttävä malli tulee olemaan yhtiön uudelle sähköiselle teknologia-alustalle suunniteltu SUV-malli.Poistamalla moottorin ja korvaamalla sen tasaisen pohjarakenteen alle asennettavalla akustolla suunnittelijat ovat voineet pidentää akseliväliä ja suurentaa auton pyöräkokoa. Ylitykset ovat lyhyemmät, ja sisätilaa lupaillaan aiempaa enemmän. Konseptiautossa on esimerkiksi suuri säilytystila etuistuinten välissä.Concept Recharge -konseptimallissa on annettu suunnittelijoille mahdollisuus sijoitella istuimia uudelleen, piirtää uutta kattoprofiilia ja laskea auton konepeltiä. Silti korkea istuma-asento on haluttu säilyttää, josta Volvo XC40:n, XC60:n ja XC90:n kuljettajat kuulemma pitävät. Tämä lähestymistapa tarjoaa aerodynaamisia etuja tavalliseen SUV-malliin verrattuna, mikä puolestaan pidentää toimintamatkaa – toisaalta tätä voisi verrata perinteisemään henkilöautoon, jolloin se näyttäisi huonommalta.Uusi muotokieliUusi konseptiauto esittelee luonnollisesti Volvon tulevaa muotokieltä. Se jatkaa teemaa ”vähemmän mutta paremmin”, jossa kaikki tarpeeton on pyritty poistamaan autosta. Perinteinen keulamaski on korvattu kilpimäisellä rakenteella, jonka viereltä löytyy uusi tulkinta Volvon Thorin vasara -ajovaloista.– Concept Recharge esittelee Volvon täyssähköistä tulevaisuutta ja uudentyyppistä autoa. Sillä on uudet nykyaikaiset mittasuhteet, jotka kulkevat käsi kädessä mukautumiskyvyn kanssa ja näyttävät, mitä huipputeknologia voi saada aikaan muotoilussa, sanoo Volvon muotoilujohtaja Robin Page.Volvon uusi muotokieli näkyy myös Concept Recharge -auton sisätiloissa. Tasainen pohjarakenne lupaa enemmän tilaa ja paremman istuma-asennon kaikille autossa oleville.Suuri 15-tuumainen kosketusnäyttö on väylä uuden tietoviihdejärjestelmän käskyttämiseen. Se pyrkii yhdistämään skandinaavisen muotoilun puhtaita linjoja helppoon käytettävyyteen. Jollekin saattaa tulla mieleen myös Tesla.– Loimme Concept Rechargen sisätiloihin skandinaavisen olohuoneen tunnelmaa. Sisustus integroituu uusimpaan käyttäjäkokemusteknologiaan kauniilla ja kestävillä luonnonmateriaaleilla. Jokainen sisustuksen osa on pieni taideteos ja voisi olla esillä yksittäisenä elementtinä huoneessa. Käytämme uusimpia teknologioita, mutta ne eivät ole meille itseisarvo. Keskitymme aina hyötyihin, joita teknologia voi tarjota, toteaa Page.Concept Recharge heijastelee myös Volvon turvallisuustavoitteita tuleville vuosille. Teknologiayritys Luminarin valmistama LiDAR-anturi, eli optisen tutkaan tapaan toimiva valoanturi, on olennainen osa Volvon turvalliseen autonomiseen ajoteknologiaan tähtääviä suunnitelmia.– Jatkamme Concept Recharge -autolla Volvon muotoilun DNA:n perinteitä nykyaikaisella ja raikkaalla tavalla kulkiessamme kohti täyssähköistä tulevaisuutta. Auto edustaa kaikkea, mitä uskomme asiakkaiden odottavan täyssähköiseltä Volvolta. Olemme innoissamme voidessamme siirtää tämän filosofian uuden sukupolven autoihin, sanoo Page.Kuvat ja lähde: Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Sähköautot Kempowerista Allegon pääkumppani – ensimmäiset pikalatausasemat käyttöön Euroopassa syksyllä 2025 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot ”10 vuotta liian aikaisin” – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”