8.12.2020

Tanskan tavoitteena 775 000 sähköistettyä autoa vuoteen 2030 mennessä

Webasto Pure

Tanskan tavoitteena on saavuttaa 775 000 sähköistettyä, ja noin miljoona vähäpäästöistä, autoa vuoteen 2030 mennessä. Tässä on paljon samaa Suomen kanssa.

Tanskan tavoitteena on 775 000 sähköistettyä autoa vuoteen 2030 mennessä. Tämä on mielenkiintoinen vertailukohta, sillä Tanskan väkiluku on hyvin lähellä Suomen lukuja ja myöskään maantieteellisesti emme ole kaukana. Samoin Tanska on tunnettu autoverostaan.

Tanskan tavoite on hyvin lähellä Suomen tavoitetta, joka on 700 000 sähköistettyä autoa vuoteen 2030 mennessä. Tanskassa on toki huomattavasti lyhyemmät etäisyydet, joka helpottaa akkukäyttöisten autojen esiinmarssia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tanskan tavoitteena 775 000

Tanskan tavoitteena on siis saada teille 775 000 hybridi- tai sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Vielä laajemmin Tanska haluaisi miljoona vähä- tai nollapäästöistöistä autoa tuohon samaan määräaikaan mennessä. Tämä on osa Tanskan tavoitetta laskea kasvihuonepäästöjä peräti 70 prosentilla tuohon samaiseen vuoteen mennessä.

Tällä hetkellä Tanskassa on 20 000 sähköautoa, joka on vain murto-osa heidän koko 2,5 miljoonan auton kannasta. Se on silti vielä merkittävästi enemmän kuin Suomessa, jossa odotetaan ensimmäisen 10 000 sähköauton saavuttamista. Ladattavia hybrideitähän Suomessa on jo selvästi yli 30 000 kappaletta.

Tanskassa on myös siirretty verotusta voimakkaammin päästöperusteiseksi ja perinteisten polttomoottoriautojen verotusta tullaan kasvattamaan jatkossakin.

Tuo vuoteen 2030 tähtäävä suunnitelma vähentäisi onnistuessaan Tanskan valtion omien laskelmien mukaan yli 2 miljoonaa tonnia kasvihuonepäästöjä ja valtio on varannut sitä varten 2,5 miljoonaa Tanskan kruunua, eli noin 336 000 euroa. Suunnitelmaa tarkastellaan uudestaan vuonna 2025. Bensiini- ja dieselmoottorilla toimivien autojen myynnin kieltäminen on ainakin toistaiseksi Euroopan unionin sääntöjen vastainen toimenpide, joten sitä ei tultane näkemään.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen Lähteet: Automotive News Europe, Autoalan Tilastokeskus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat