31.5.2020 Ajoneuvot Targan tarina – Porschen turvallisuuspaineessa kehittämä avoauto antoi nimensä uudelle korimallille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvallisuuspaineet saivat saksalaiset innovoimaan. Tuloksena syntyi 911 Targa – ja samalla aivan uusi autoluokka. Porsche 911 Targa syntyi ympäristön paineesta: 1960-luvulla epäiltiin perinteisten avoautojen tulevan kielletyksi Yhdysvaltojen liikenneviranomaisten toimesta. Kun uusi kuusisylinterinen 911 – tai alkujaan 901, mutta se on eri tarina – korvasi 356-malliston, kehitettiin avokattoisten versioiden seuraajaksi uudenlainen avoauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvakaaresta designtuoteVuosimallin 1967 Porsche 911 TargaFrankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vuonna 1965 uusi Porsche 911 Targa. Etumatkustajien pään päällä paistoi aurinko, mutta B-pilarien kohdalla matkustamon ympäri kiersi jykevä harjatulla ruostumattomalla teräksellä viimeistelty turvakaari. Ohjaamon takaosan sulki avattava takaikkuna – tämä tosin kehittyi nopeasti lasiseksi.Kaikki ei ennen ollut paremmin, mutta automainokset ehkä olivat: kuvassa vuoden 1967 911 Targan mainos.Yhtiö valitsi uutuusmallin nimen moottoriurheiluhistoriasta: avomalli nimettiin italialaisen maantiekilpailu Targa Florion mukaan. Yhtiö kertoo nimiehdotuksen olleen pitkään 911 Flori, kunnes kotimaan myyntijohtaja Harald Wagner esitti nimeksi 911 Targaa.Sinänsä hienolta kuulostava sana targa tosin tarkoittaa italiaksi levyä tai rekisterikilpeä, mutta tämä selvisi Porschelle tarinan mukaan vasta myyntiesitteen laadinnan aikana. Toisaalta levyhän se irroitettava kattopalakin on, eli nimi on todella osuva.Uusi autoluokkaMazda MX-5 RF noudattaa alkuperäistä Targa-henkeä.911 Targa aloitti lopulta uuden autoluokan: irrotettavalla kattopalalla varustettua korityyppiä kutsutaan yhä tänään targakatoksi, ja vuosien myötä rakennetta on nähty niin lukuisissa Corvetteissa, ensimmäisessä Dodge Viperissä, lukuisissa Ferrareissa, Toyotan MR-2:ssa ja Suprissa, Fiat X1/9:ssä kuin Porschen omassa 914-mallissakin. Nykyisin Targa-ratkaisua hyödyntävät tuoreiin Chevrolet Corvette, Mazda MX-5 RF ja tietysti uusin versioi 911 Targasta.Targa säilyi avomallin rinnallaPorsche 911 Targa on säiilynyt tuotannossa esittelystään saakka, mutta välillä automalli ehti eksyä vähän kauemmas alkuperäisestä ideasta.Vuosimallin 1990 Porsche 911 Targa edustaa 964-sukupolvea.Vuonna 1973 alkuperäinen kromipuskurinen 911-malli uusiutui G-sarjaksi kutsuttuun sukupolveen, jonka ilmettä hallitsevat Yhdysvaltojen markkinolle suunnitellut törmäyspuskurit. Targa jatkoi mallistossa mukana, mutta turvakaaren viimeisitelyn pystyi valitsemaan alkuperäisen harjatun teräksen ja mustan väliltä.Vuonna 1983 Porsche lopulta esitteli 911-mallistoon ensimmäistä kertaa perinteisen avoversion, kun 911 SC Cabriolet ilmestyi. Targa jatkoi kuitenkin rinnalla konseptilleen uskollisena läpi 1980-luvun, ja vuonna 1989 esitellystä 964-sukupolvesta tarjottiin ensimmäistä kertaa Targaa myös nelivetona: 911 Targa 4.Targa jatkoi mallistossa vuonna 1983 esitellyn avomallin rinnalla. Kuvassa vuonna 1989 esitelty 964-sukupolven 911-mallisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälillä vain lasikattoSuuri muutos koitti vuonna 1993, kun 911 siirtyi sukupolveen nimeltä 993. Ulkoasu muuttui huomattavasti leveämmäksi ja solakammaksi, ja nyt 911 Targa tarkoitti suurta avattavaa lasikattoa. Sama rakenne jatkui vuonna 1997 esitellyssä 996-sukupolvessa, joka olikin ensimmäinen kerta, kun Porschen ikoninen urheiluauto suunniteltiin täysin uusiksi. Nyt Targan erikoisuus oli avattava takalasi, joka helpotti takaistuinten taakse jäävän tavaratilan käytettävyyttä. Sama rakenne jatkoi vuonna 2006 esiteltyyn 997-sukupolveen.Sukupolvet 993, 996 ja 997 911 Targa tarjosi avattavan lasikaton. Auton tunnistaa ikkunan sivuprofiilista, joka poikkeaa 911 Carrerasta: Targa perustui avomallisen 911:sta koriin. Kuvassa vuoden 2009 Porsche 911 Targa 4S.Vuonna 2011 911 uudistui jälleen täysin, kun maailman näki uusi 991-sukupolvi. 911 Targaa saatiin jälleen odotella hetki, mutta vuonna 2014 mallisarjan fanit palkittiin. Uusi Targa oli hylännyt avattavan lasikattonsa: nyt palattiin takaisin alkuperäiseen teemaan suurine turvakaarineen. Visuaalisen retroilun vastapainoa tarjosi teatraalinen kattomekanismi, joka avasi etuistuimia peittäneen kangaspalan tietysti täyssähköisesti. Samaa teemaa jatkaa tietysti uuden 992-sukupolven 911 Targa.Uusin 911 Targa jatkaa alkuperäisellä teemalla. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa