31.5.2020 Ajoneuvot Targan tarina – Porschen turvallisuuspaineessa kehittämä avoauto antoi nimensä uudelle korimallille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvallisuuspaineet saivat saksalaiset innovoimaan. Tuloksena syntyi 911 Targa – ja samalla aivan uusi autoluokka. Porsche 911 Targa syntyi ympäristön paineesta: 1960-luvulla epäiltiin perinteisten avoautojen tulevan kielletyksi Yhdysvaltojen liikenneviranomaisten toimesta. Kun uusi kuusisylinterinen 911 – tai alkujaan 901, mutta se on eri tarina – korvasi 356-malliston, kehitettiin avokattoisten versioiden seuraajaksi uudenlainen avoauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvakaaresta designtuoteVuosimallin 1967 Porsche 911 TargaFrankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vuonna 1965 uusi Porsche 911 Targa. Etumatkustajien pään päällä paistoi aurinko, mutta B-pilarien kohdalla matkustamon ympäri kiersi jykevä harjatulla ruostumattomalla teräksellä viimeistelty turvakaari. Ohjaamon takaosan sulki avattava takaikkuna – tämä tosin kehittyi nopeasti lasiseksi.Kaikki ei ennen ollut paremmin, mutta automainokset ehkä olivat: kuvassa vuoden 1967 911 Targan mainos.Yhtiö valitsi uutuusmallin nimen moottoriurheiluhistoriasta: avomalli nimettiin italialaisen maantiekilpailu Targa Florion mukaan. Yhtiö kertoo nimiehdotuksen olleen pitkään 911 Flori, kunnes kotimaan myyntijohtaja Harald Wagner esitti nimeksi 911 Targaa.Sinänsä hienolta kuulostava sana targa tosin tarkoittaa italiaksi levyä tai rekisterikilpeä, mutta tämä selvisi Porschelle tarinan mukaan vasta myyntiesitteen laadinnan aikana. Toisaalta levyhän se irroitettava kattopalakin on, eli nimi on todella osuva.Uusi autoluokkaMazda MX-5 RF noudattaa alkuperäistä Targa-henkeä.911 Targa aloitti lopulta uuden autoluokan: irrotettavalla kattopalalla varustettua korityyppiä kutsutaan yhä tänään targakatoksi, ja vuosien myötä rakennetta on nähty niin lukuisissa Corvetteissa, ensimmäisessä Dodge Viperissä, lukuisissa Ferrareissa, Toyotan MR-2:ssa ja Suprissa, Fiat X1/9:ssä kuin Porschen omassa 914-mallissakin. Nykyisin Targa-ratkaisua hyödyntävät tuoreiin Chevrolet Corvette, Mazda MX-5 RF ja tietysti uusin versioi 911 Targasta.Targa säilyi avomallin rinnallaPorsche 911 Targa on säiilynyt tuotannossa esittelystään saakka, mutta välillä automalli ehti eksyä vähän kauemmas alkuperäisestä ideasta.Vuosimallin 1990 Porsche 911 Targa edustaa 964-sukupolvea.Vuonna 1973 alkuperäinen kromipuskurinen 911-malli uusiutui G-sarjaksi kutsuttuun sukupolveen, jonka ilmettä hallitsevat Yhdysvaltojen markkinolle suunnitellut törmäyspuskurit. Targa jatkoi mallistossa mukana, mutta turvakaaren viimeisitelyn pystyi valitsemaan alkuperäisen harjatun teräksen ja mustan väliltä.Vuonna 1983 Porsche lopulta esitteli 911-mallistoon ensimmäistä kertaa perinteisen avoversion, kun 911 SC Cabriolet ilmestyi. Targa jatkoi kuitenkin rinnalla konseptilleen uskollisena läpi 1980-luvun, ja vuonna 1989 esitellystä 964-sukupolvesta tarjottiin ensimmäistä kertaa Targaa myös nelivetona: 911 Targa 4.Targa jatkoi mallistossa vuonna 1983 esitellyn avomallin rinnalla. Kuvassa vuonna 1989 esitelty 964-sukupolven 911-mallisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälillä vain lasikattoSuuri muutos koitti vuonna 1993, kun 911 siirtyi sukupolveen nimeltä 993. Ulkoasu muuttui huomattavasti leveämmäksi ja solakammaksi, ja nyt 911 Targa tarkoitti suurta avattavaa lasikattoa. Sama rakenne jatkui vuonna 1997 esitellyssä 996-sukupolvessa, joka olikin ensimmäinen kerta, kun Porschen ikoninen urheiluauto suunniteltiin täysin uusiksi. Nyt Targan erikoisuus oli avattava takalasi, joka helpotti takaistuinten taakse jäävän tavaratilan käytettävyyttä. Sama rakenne jatkoi vuonna 2006 esiteltyyn 997-sukupolveen.Sukupolvet 993, 996 ja 997 911 Targa tarjosi avattavan lasikaton. Auton tunnistaa ikkunan sivuprofiilista, joka poikkeaa 911 Carrerasta: Targa perustui avomallisen 911:sta koriin. Kuvassa vuoden 2009 Porsche 911 Targa 4S.Vuonna 2011 911 uudistui jälleen täysin, kun maailman näki uusi 991-sukupolvi. 911 Targaa saatiin jälleen odotella hetki, mutta vuonna 2014 mallisarjan fanit palkittiin. Uusi Targa oli hylännyt avattavan lasikattonsa: nyt palattiin takaisin alkuperäiseen teemaan suurine turvakaarineen. Visuaalisen retroilun vastapainoa tarjosi teatraalinen kattomekanismi, joka avasi etuistuimia peittäneen kangaspalan tietysti täyssähköisesti. Samaa teemaa jatkaa tietysti uuden 992-sukupolven 911 Targa.Uusin 911 Targa jatkaa alkuperäisellä teemalla. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan