18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Autojen rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen. Siksi autojen merkitys on tunnustettava kunnallisessa päätöksenteossa.” ”Autojen rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen. Siksi autojen merkitys on tunnustettava kunnallisessa päätöksenteossa.”Kiteytys on Autoliiton Helsingin osaston laatima tulevia kuntavaaleja ajatellen. Liikenne ja autoilu ovat esillä – enemmän tai vähemmän – myös kuntavaaleissa olevien ehdokkaiden painotuksissa. Kuntavaalit ovat pian käsillä, sillä ennakkoäänestys alkaa 2. huhtikuuta. Varsinainen äänestyspäivä on 13. huhtikuuta 2025.Autoliiton Helsingin osasto vinkkaa antamaan äänen sellaiselle ehdokkaalle, joka on samoilla kannoilla yhdistyksen linjausten kanssa. Keskeisimpiä yhdistyksen linjauksia on, että jokaisella pitää olla mahdollisuus valita liikkumiseensa se tapa, mikä sopii parhaiten kulloiseenkin tilanteeseen.”Se tarkoittaa, että henkilöauton on oltava muiden liikennemuotojen rinnalla tasavertainen vaihtoehto.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi käyttökielloilleYhdistyksen mukaan pohdinnoissa ollutta polttomoottoriautojen käytön kieltämistä Helsingin kantakaupungin alueella ei pidä tehdä. ”Se vaikeuttaisi ihmisten liikkumista, sillä polttomoottoriautoja käytetään yleisesti vielä seuraavat 30 vuotta.” Hankkeen eteneminen on keskeytetty, mutta sitä pitää jatkaa ja tunneli on toteutettava. Näin kaupunki pidetään toimivana ja jalankululle sekä polkupyöräilylle tulee nykyistä turvallisempi liikenneympäristö. Riittävästi pysäköintitilaaYhdistys on havainnut, että vallalla olevan käytännön mukaan asuntojen ja palvelujen yhteyteen ei suunnitella riittävästi pysäköinti- ja latauspaikkoja. Tällaiseen ajatteluun olisisaatava muutos, ja siihen suuntaan voi vaikuttaa äänestyskäyttäytymisellä.Yhdistys äimistelee myös sitä, että Helsinki suunnittelee korottavansa asukas-, yritys- ja kadunvarsipysäköinnin hintoja yleistä kustannustason nousua nopeammin.”Suunnitelmalle ei ole perustetta. Siitä tulee luopua.”Yhdistys kannattaa kaavailtua keskustatunnelia.”Hankkeen eteneminen on keskeytetty, mutta sitä pitää jatkaa ja tunneli on toteutettava. Näin kaupunki pidetään toimivana ja jalankululle sekä polkupyöräilylle tulee nykyistä turvallisempi liikenneympäristö.”Helsingin seudun kunnissa edistetään polkupyöräilyä monin tavoin ja se on yhdistyksen mukaan hyvä asia, mutta sitä ei pidä tehdä muun liikenteen toimintaedellytyksiä heikentämällä. "Sujuvaa autoilua tarvitaan." Julkisella liikenteellä ei aina tarvittaessa pääse joka paikkaan, ei edes Helsingin rajojen sisäpuolella. Ruuhkamaksuja ei tarvita!Helsingin seudulle ei yhdistyksen mukaan tarvita ruuhkamaksuja, sillä ne olisivat autoilua rasittava uusi vero ja näivettäisivät Helsingin keskustaa entistä enemmän.Autoliiton Helsingin seudun osasto linjasi jo aiemmassa Pääkaupunkiseudun liikenne paremmaksi -kirjasessa, että liikennettä koskevissa ratkaisuissa on tehtävä kaupunkien ja kuntien välistä pitkäjänteistä yhteistyötä, liikkuvathan ihmiset ja tavarat yli kuntarajojen.Yhdistyksen näkemyksen mukaan auton rooli pääkaupunkiseudun liikenteessä on olennainen: ”Julkisella liikenteellä ei aina tarvittaessa pääse joka paikkaan, ei edes Helsingin rajojen sisäpuolella.”Moottori kirjoitti yhdistyksen näkökannoista aiemmin (19.12.21024) otsikolla Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto.Autoliiton Helsingin seudun osasto ry on yhdistys, jolla on pääkaupunkiseudulla noin 25 000 henkilöjäsentä. Kyseessä on poliittisesti sitoutumaton yhdistys. Sääntöjensä mukaan se pyrkii vaikuttamaan alueellaan liikenneturvallisuuden, liikennejärjestelyjen sekä liikenneympäristön kehittämiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentit (1) Helsingin tulee muuttaa suhtautumisensa autovihamielisyydestä ja julkisen liikenteen käsittämättömästä suosimisesta siihen suuntaan, että kaikkia liikennemuotoja kehitetään tasapuolisesti kuitenkin niin, että henkilöautoilu (henkilöauto on ylivoimainen liikkumisväline) asetetaan ensisijaiseksi kehityskohteeksi. Ärsyttävää on myös se, että Helsinki muuttaa maksullisiksi viimeisetkin vapaat pysäköintipaikat. Näin toimien ihmiset eivät viitsi enää tulla Helsinkiin ellei ole ihan pakko. Tästä on huonoja seurauksia Helsingissä toimiville yrityksille ja turismille. Mitään henkilöautoliikennettä haittaavia asioita ei pidä toteuttaa vaan muuttaa autoilua sujuvammaksi. Esimerkiksi keskustatunneli on syytä toteuttaa heti. Kaupunkibulevardeista tulee luopua, kuten myös tärkeiden katuosuuksien muuttamisesta vain julkisen liikenteen väyliksi. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”