18.7.2021 Ajoneuvot Tässä on Lotus Emira – Mercedes-AMG tarjoaa uutta voimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lotus Emira tuo valmistajan uudelle aikakaudelle jääden toisaalta myös viimeiseksi. Mercedes-AMG ja Toyota tarjoavat voimanlähteet Porschen haastoon. Olemme odottaneet mielenkiinnolla merkin uutta suuntaa kiinalaisen Geelyn omistuksessa ja sen merkitystä mallistolle. Nyt julkistettu Lotus Emira tarjoaa näkymän suuremman tuotantomäärän autoihin, sillä noin 2000-hevosvoimainen Lotus Evija on hyvin rajoitetun erän sähköhyperauto.Keskimoottorinen Emira tulee jämään merkin viimeiseksi täysin sähköistämättömäksi autoksi. Näin ollen sillä on jo nyt jonkinlaista keräilypotentiaalia tulevaisuudessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLotus EmiraTäysin uusi malli yhdistelee Lotuksen perinteitä keveydestä tuoreimpaan teknologiaan. Se hyödyntää yhtiön uutta urheiluautoja varten kehitettyä perusrakennetta, joka jatkaa Elisen aloittamaa tietä kevytmetallin hyödyntämisessä korirakenteissa. Uutuus tulee tarjolle sekä neljä- että kuusisylinterisellä moottorilla ja omamassan odotetaan alkavan noin 1 400 kilogramman lukemasta.Uutuuden muodoista vastannut muotoilujohtaja Russell Carr on yhdistellyt Evijan futuristisia piirteitä merkin perinteisiin. Uutuus on 4412 millimetriä pitkänä ja 1895 millimetriä leveänä hieman kovaa kilpailua tarjoavaa Porsche Caymania suurempi.Keulan pystysuuntaisten ajovalojen viereen on sijoitettu läpiviennit ilmalle. Erityisesti perässä, muun muassa syvälle puskuriin uppoavien ilman läpivientien osalta, on havaittavissa vaikutteita Evijasta. Sen sijaan muotoihin istutettu ilmanohjain tuo mieleen ensimmäisen Elisen.Toyota ja Mercedes-AMGTarjolle tulee kaksi moottoria. Ensimmäinen näistä on merkkiin vihkiytyneille tutumpi 3,5-litrainen mekaanisesti ahdettu V6 Toyotan tuotannosta, sillä tätä on käytetty aiemmin Evorassa ja Exigessä. Ensimmäisen erän (First Edition) mallit myydään kutoskoneella – näitä odotetaan kauppoihin keväästä 2022 alkaen.Joskus ensi vuoden kesän aikana rinnalle odotetaan nelisylinteristä turboahdettua Mercedes-AMG M139-moottoria. Kyseessä on lajinsa tehokkain tuote, jota esimerkiksi A 45 S AMG tällä hetkellä kantaa 421-hevosvoimaisena. Jotain muutoksia, ainakin ilmanoton ja putkiston osalta, tullaan toki näkemään keskimoottoriasennuksen myötä.Lotus ei ole vielä paljastanut tarkkoja teknisiä tietoja, mutta sen mukaan Emiran teholuokka osuu noin 350 - 400 hevosvoiman välillä. Olisi luontevaa, että V6 tarjoaa lisäsylintereillään lisätehoa. Tarvittaessa Lotus saa kyllä AMG:n neljästä sylinteristä riittävästi puhkua, mikäli kuusisylinterinen tahdotaan päästösyistä haudata.Emira on aina takavetoinen, mutta vaihteistoja on peräti kolme. Toyotan V6 on mahdollista valita automaattivaihteiston lisäksi myös käsivalintaisella vaihtoehdolla. Sen sijaan 2,0-litrainen nelisylinterinen myydään aina kaksoiskytkinautomaattina.Suorituskyvyn osalta auton on paljastettu kerkiävän paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen alle 4 sekunnissa. Kiihtyvyyttä riittää noin 290 kilometrin tuntinopeuteen saakka.Alustavaihtoehtoja tulee olemaan kaksi. Näistä Tour suuntaa katukäyttöön hieman mukavampana ja Sports on jäykempi ratakäyttöä varten. Mielenkiintoisesti Lotus kertoo käyttävänsä Emirassa yhä hydraulista ohjaustehostusta paremman ohjaustunnon saavuttamiseksi.Suuri muutosSisätilojen saralla nähdään valtaisa muutos ja tässä Geelyn panos lienee arvokas. Edellinen Evora näytti sisältä vielä pienen nyrkkipajan tekeleeltä, mutta nyt harpataan uudelle aikakaudelle.Digitaalimittaristo lätkäistään 12,3-tuumaiselle näytölle ja keskikonsolissa odottaa 10,25-tuumainen kosketusnäyttö uudella tietoviihdejärjestelmällä. Tämä tukee sekä Android Autoa että Apple CarPlayta. Jostain syystä ohjauspyörä on pitänyt litistää ohjaussoikioksi, mutta koristetikkauksin viimeistelty ohjaamo näyttää kuvissa onnistuneelta.Lotus kertoo keskittyneensä lisäämään tilaa erikokoisia kuljettajia varten. Lisätilaa tarjotaan myös säilytykseen ja tavaratilaa on sekä edessä (151 litraa) että takana (208 litraa). Valmistajan mukaan matkaan mahtuu myös jonkinlainen golffauskalusto.Emiraa odotellaan myyntiin hieman Evoraa edullisemmalla hinnalla (Englannissa noin 60 000 puntaa), joka asettaisi sen jonnekin Porsche Cayman S ja Porsche 911 -mallien välimaastoon. Se on tukala tasku oleilla, mutta odotamme uutuutta innolla. Toivottavasti tämä saadaan myös Suomeen.Kuvat ja lähde: LotusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä