6.10.2025

Tässä on Parolan Panssarimuseon seuraava vetonaula

Kuva Rikhard Wacker

Panssarimuseossa yleisö pääsee pian seuraamaan Sd.Kfz. 9:n eli Famon entisöintiä.

Parolan Panssarimuseon päänäyttelyssä tapahtuu syksyn aikana muutoksia, sillä kesästä 2024 asti päähallissa esillä ollut Opel Blitz palaa Sotamuseon kokoelmiin. Saksalaisen kuorma-auton tulee korvaamaan niin ikään saksalainen ja toisen maailmansodan nähnyt ajoneuvo Sd.Kfz. 9 eli tuttavallisemmin Famo.

Vaihdoksen tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa. Kiinnostuneilla on siis vielä hetken aikaa mahdollista tutustua Opel Blitziin, ennen sen poistumista takaisin Sotamuseon haltuun.

Kuvan Opel Blitz tekee pian Parolan Panssarimuseon päänäyttelyssä tilaa Sd.Kfz. 9:lle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fahrzeug- und Motoren-Werken valmistama Sonder Kraftfahrzeug

Sd.Kfz. 9 (muodostuu sanoista Sonder Kraftfahrzeug) on raskas saksalainen toisen maailmansodan aikainen puolitela-ajoneuvo. Ajoneuvon suunnitteli ja valmisti Breslaussa saksalainen Fahrzeug- und Motoren-Werke, josta muodostuu ajoneuvon tunnettu Famo-lempinimi. Myöhemmin ajoneuvoa valmistivat myös Vogtländische Maschinenfabrik (VOMAG) ja Tatra.

Peräti 18-tonninen Famo oli Wehrmachtin ylivoimaisesti raskain puolitelaketjuajoneuvo. Sen pääasialliset käyttötarkoitukset olivat raskaiden tykkien sekä panssarivaunujen vetäminen. Ajoneuvoa käytettiin kaikilla rintamilla läpi toisen maailmansodan.

Vielä tällä hetkellä Sd.Kfz. 9 odottelee alleen telaketjuja.

Famon mittakaavaa on vaikea havainnoida kuvissa, mutta kyseessä on hämmästyttävän isokokoinen ajoneuvo. Pituutta ajoneuvolla on 8,32 metriä, leveyttä 2,60 metriä ja korkeutta 2,85 metriä. Hyötykuormaa ajoneuvo kantaa 2 620 kilogrammaa.

Ajoneuvo on puoltela eli edessä on kääntyvät etupyörät ja takana telat. Loivissa käännöksissä pärjättiin pelkillä etupyörien kääntämisellä, mutta suuremmissa käännöksissä kääntösädettä pienennettiin jarruttamalla teloja. Siitäkin huolimatta jättiläismäisen ajoneuvon kääntösäde kasvoi 21,6 metriin.

Famon moottori on Maybachin valmistama 10,8-litrainen V12 (mallinimi Maybach HL108), jonka teho on vähän lähteestä riippuen 250-270 hevosvoimaa. Samaa moottoria käytettiin myös Panzer III -panssarivaunussa. Näillä eväillä Famo liikkui maantiellä jopa 51 kilometrin tuntivauhtia.

Mitoiltaan Famo on huikea. Pituutta sillä on 8,32 metriä, leveyttä 2,60 metriä ja korkeutta 2,85 metriä

Toinen Suomen armeijan käytössä olleista Famoista

Ajoneuvona Famo oli onnistunut. Siitä kertoo myös se, että puolitela-ajoneuvo pysyi tuotannossa hyvin mitättömin muutoksin vuodesta 1938 aina vuoteen 1945 asti. Famoja valmistui kaikkiaan 2 500 kappaletta, pääasiassa Saksan, mutta myös Romanian, Bulgarian ja Suomen armeijan käyttöön.

Panssarimuseoon esille tuleva Famo kätkee taustalleen Suomi-historian. Se on toinen Suomen armeijalle myydyistä Sd.Kfz. 9 -puolitela-ajoneuvoista. Nämä kaksi ajoneuvoa tulivat Suomeen jatkosodan loppuvaiheilla Sturmgeschütz III eli Sturm-rynnäkkötykkien mukana.

Vaikka Sd.Kfz. 9:t olivat aktiivisessa käytössä jatkosodan aikana, SA-kuvassa näistä jättiläismäisistä ajoneuvoista näyttää löytyvän hyvin heikosti valokuvia. Lisäksi julkisissa ja helposti löydettävissä tietolähteissä ei ole kovin paljoa tietoa siitä, miten paljon näitä puolitela-ajoneuvoja käytettiin sota-aikana.

Se on kuitenkin tiedossa, että kahdesta Sd.Kfz. 9:sta vain toinen on säilynyt näihin päiviin saakka. Jäljelle jäänyt Sd.Kfz. 9 on VOMAG:n valmistama yksilö. Tämä pian Panssarimuseoon esille tuleva ajoneuvo on Sotamuseon omistama, mutta viettänyt viimeiset vuosikymmenensä pääasiassa Parolassa Panssarimuseon varastossa.

Entisöintiprojektissa Famon keulille asetetaan poikkeuksellisesti Sturm-rynnäkkötykin moottori. Myös Sturmgeschütz III luotti voimanlähteenään Maybachin V12-moottoriin, mutta hieman isompana ja tehokkaampana versiona, sillä Maybach HL120 on iskutilavuudeltaan 11,9 litraa ja tehoa on noin 300 hevosvoimaa.

Sd.Kfz. 9 eli Famo ei tule suinkaan näytille täysin valmiina, vaan sen noin 15 vuotta kestänyt entisöinti on yhä kesken. Mainittavaa juuri tässä entisöintiprojektissa on se, että Famosta ollaan tekemässä ajokuntoista yksilöä. Museoyleisön onkin siis mahdollista seurata museossa Famon entisöinnin edistymistä.

Famo tulee esille Panssarimuseoon syksyn aikana, mutta tarkkaa päivämäärää ei ole vielä tiedossa.

Kommentit (2)

  • RAUNO HÄRKÖNEN

    Hienoa, ajokuntoon…?

    • Moottorin toimitus

      Kyllä, ajokuntoon!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat