6.10.2025 Matkailu Tässä on Parolan Panssarimuseon seuraava vetonaula Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Panssarimuseossa yleisö pääsee pian seuraamaan Sd.Kfz. 9:n eli Famon entisöintiä. Parolan Panssarimuseon päänäyttelyssä tapahtuu syksyn aikana muutoksia, sillä kesästä 2024 asti päähallissa esillä ollut Opel Blitz palaa Sotamuseon kokoelmiin. Saksalaisen kuorma-auton tulee korvaamaan niin ikään saksalainen ja toisen maailmansodan nähnyt ajoneuvo Sd.Kfz. 9 eli tuttavallisemmin Famo. Vaihdoksen tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa. Kiinnostuneilla on siis vielä hetken aikaa mahdollista tutustua Opel Blitziin, ennen sen poistumista takaisin Sotamuseon haltuun. Kuvan Opel Blitz tekee pian Parolan Panssarimuseon päänäyttelyssä tilaa Sd.Kfz. 9:lle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Fahrzeug- und Motoren-Werken valmistama Sonder Kraftfahrzeug Sd.Kfz. 9 (muodostuu sanoista Sonder Kraftfahrzeug) on raskas saksalainen toisen maailmansodan aikainen puolitela-ajoneuvo. Ajoneuvon suunnitteli ja valmisti Breslaussa saksalainen Fahrzeug- und Motoren-Werke, josta muodostuu ajoneuvon tunnettu Famo-lempinimi. Myöhemmin ajoneuvoa valmistivat myös Vogtländische Maschinenfabrik (VOMAG) ja Tatra. Peräti 18-tonninen Famo oli Wehrmachtin ylivoimaisesti raskain puolitelaketjuajoneuvo. Sen pääasialliset käyttötarkoitukset olivat raskaiden tykkien sekä panssarivaunujen vetäminen. Ajoneuvoa käytettiin kaikilla rintamilla läpi toisen maailmansodan. Vielä tällä hetkellä Sd.Kfz. 9 odottelee alleen telaketjuja. Famon mittakaavaa on vaikea havainnoida kuvissa, mutta kyseessä on hämmästyttävän isokokoinen ajoneuvo. Pituutta ajoneuvolla on 8,32 metriä, leveyttä 2,60 metriä ja korkeutta 2,85 metriä. Hyötykuormaa ajoneuvo kantaa 2 620 kilogrammaa. Ajoneuvo on puoltela eli edessä on kääntyvät etupyörät ja takana telat. Loivissa käännöksissä pärjättiin pelkillä etupyörien kääntämisellä, mutta suuremmissa käännöksissä kääntösädettä pienennettiin jarruttamalla teloja. Siitäkin huolimatta jättiläismäisen ajoneuvon kääntösäde kasvoi 21,6 metriin. Famon moottori on Maybachin valmistama 10,8-litrainen V12 (mallinimi Maybach HL108), jonka teho on vähän lähteestä riippuen 250-270 hevosvoimaa. Samaa moottoria käytettiin myös Panzer III -panssarivaunussa. Näillä eväillä Famo liikkui maantiellä jopa 51 kilometrin tuntivauhtia. Mitoiltaan Famo on huikea. Pituutta sillä on 8,32 metriä, leveyttä 2,60 metriä ja korkeutta 2,85 metriä Toinen Suomen armeijan käytössä olleista Famoista Ajoneuvona Famo oli onnistunut. Siitä kertoo myös se, että puolitela-ajoneuvo pysyi tuotannossa hyvin mitättömin muutoksin vuodesta 1938 aina vuoteen 1945 asti. Famoja valmistui kaikkiaan 2 500 kappaletta, pääasiassa Saksan, mutta myös Romanian, Bulgarian ja Suomen armeijan käyttöön. Panssarimuseoon esille tuleva Famo kätkee taustalleen Suomi-historian. Se on toinen Suomen armeijalle myydyistä Sd.Kfz. 9 -puolitela-ajoneuvoista. Nämä kaksi ajoneuvoa tulivat Suomeen jatkosodan loppuvaiheilla Sturmgeschütz III eli Sturm-rynnäkkötykkien mukana. Vaikka Sd.Kfz. 9:t olivat aktiivisessa käytössä jatkosodan aikana, SA-kuvassa näistä jättiläismäisistä ajoneuvoista näyttää löytyvän hyvin heikosti valokuvia. Lisäksi julkisissa ja helposti löydettävissä tietolähteissä ei ole kovin paljoa tietoa siitä, miten paljon näitä puolitela-ajoneuvoja käytettiin sota-aikana. Se on kuitenkin tiedossa, että kahdesta Sd.Kfz. 9:sta vain toinen on säilynyt näihin päiviin saakka. Jäljelle jäänyt Sd.Kfz. 9 on VOMAG:n valmistama yksilö. Tämä pian Panssarimuseoon esille tuleva ajoneuvo on Sotamuseon omistama, mutta viettänyt viimeiset vuosikymmenensä pääasiassa Parolassa Panssarimuseon varastossa. Entisöintiprojektissa Famon keulille asetetaan poikkeuksellisesti Sturm-rynnäkkötykin moottori. Myös Sturmgeschütz III luotti voimanlähteenään Maybachin V12-moottoriin, mutta hieman isompana ja tehokkaampana versiona, sillä Maybach HL120 on iskutilavuudeltaan 11,9 litraa ja tehoa on noin 300 hevosvoimaa. Sd.Kfz. 9 eli Famo ei tule suinkaan näytille täysin valmiina, vaan sen noin 15 vuotta kestänyt entisöinti on yhä kesken. Mainittavaa juuri tässä entisöintiprojektissa on se, että Famosta ollaan tekemässä ajokuntoista yksilöä. Museoyleisön onkin siis mahdollista seurata museossa Famon entisöinnin edistymistä. Famo tulee esille Panssarimuseoon syksyn aikana, mutta tarkkaa päivämäärää ei ole vielä tiedossa. Lue lisää Kaikki artikkelit 2.11.2025 Matkailu Kun masuunit hiljenivät – Zollverein on Saksan ja ehkä koko Euroopan vaikuttavin teollisuusmuseo 31.10.2025 Matkailu Turun valtteina ruoka, taide, kauppahalli ja Kakolanmäki – miksipä ei! 26.10.2025 Matkailu Vuonna 1922 valmistuneen laittoman vampyyrielokuvan kulissina toiminut slovakialainen linna hämmentää monipuolisuudellaan 23.10.2025 Matkailu Onko tässä Turun halvin hotelliyö? 21.10.2025 Uutinen Junassa saa palvelua – uudet Pendolino Plus -kaukojunat aloittavat liikennöinnin 19.10.2025 Matkailu Maailman hienoin palatsi ja museo on sellainen, mikä samaan aikaan sekä ihastuttaa että vihastuttaa 12.10.2025 Matkailu Porattiinko öljyä ensimmäisenä maailmassa Saksassa – Saksan öljymuseo valottaa asiaa 10.10.2025 Matkailu München – räväkkä ja rento 7.10.2025 Matkailu Päivän kuva: historiallinen Istanbulin helmi, joka antoi näyttämön Bond-elokuvalle Kommentit (2) Hienoa, ajokuntoon…? Kyllä, ajokuntoon! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle 5.11.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Opel valmisti ensimmäiset täyssähköfarmarinsa jo yli 30 vuotta sitten - ja kuinka ne vertautuvat nykyiseen Astra Electriciin 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 31.10.2025 Laivat Tallink sai myytyä viimeisen nurkissaan pyörineen laivan, Sailorin - uutena omistajana Eckerö Link ja tulevana reittinä Naantali - Långnäs 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan