12.8.2024

Täyssähköautojen tuotanto laahaa alle puolessa ennustetusta määrästä – alan toimijat pyörtävät nyt laajasti hurjimpia puheitaan niistä

Kuva Moottorin arkisto

Iso trendi on se, että katse siirtyy juuri tällä hetkellä täyssähköautoista erityisesti hybrideihin.

Automotive News Europe tutustui hiljattaisessa artikkelissaan aiheeseen eritoten komponenttivalmistajien näkökulmasta, haastatellen saksalaisen Schaefferin toimitusjohtajaa Klaus Rosenfeldiä. Hänen mukaansa Schaeffer, joka on nykyisin merkittävä täyssähkövoimalinjojen komponenttien valmistaja, hidastaa nyt näiden komponenttien valmistustahtia hidastuneen kysynnän vuoksi.

Ei toki sillä, etteikö vaikkapa juuri Schaefferilla olisi edelleen tuntuvasti kysyntää täyssähköautojen komponenteista, se vain on laskenut, eikä tällä hetkellä vastaa aiempia ennustuksia. Itse asiassa saman artikkelin mukaan ranskalainen komponenttivalmistaja OPmobility kertoo täyssähköautojen tuotannon laahaavan tällä hetkellä alle puolessa siitä mitä aiemmin tehtyjen ennustusten mukaan nyt pitäisi olla.

Täyssähköjen sijaan kuluttajat ovat juuri tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita sähkö- ja polttomoottoriautojen eriasteisista risteytyksistä, nimittäin hybridiautoista. Hybridien uusi renessanssi - jollaiseksi sitä jo rohjetaan kutsua - näkyy trendinä paitsi Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa, myös läntisessä Euroopassa. Nämä kolme markkina-aluetta ovat olleet ylivoimaisesti maailman ykkösiä täyssähköautoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autonvalmistajat perääntyvät joukolla tiukimmista täyssähkötavoitteistaan

Kuluvan vuoden aikana, erityisesti viimeisten muutaman kuukauden aikana, olemme saaneet lukea monien perinteisten autonvalmistajien pyörtävän puheitaan aiemmista täyssähkötavoitteistaan.

Näihin valmistajiin eivät lukeudu useat suuret japanilaisvalmistajat, kuten Toyota, Mazda, Subaru tai Honda, jotka eivät ole näin jyrkkiä tavoitteita koskaan asettaneet, luottaen usean eri käyttövoiman ja voimanlähdemuodon yhteistoimintaan tulevaisuuden liikenteessä. Sama pätee ainakin osittain myös korealaisjätteihin Hyundaihin ja Kiaan. Täyssähkötavoitteitaan eivät ole varsin luonnollisesti pyörtäneet myöskään alusta asti täyssähköön keskittyneet uudet autonvalmistajat, kuten vaikkapa Tesla.

Nämä mainitut poikkeukset jättävät kuitenkin hurjasti tilaa täyssähkötavoitteistaan ainakin aikataulullisesti perääntyneille perinteisille automerkeille. Eräänä tuoreimmista tapauksista esimerkiksi Audi on uhannut lakkauttaa Brysselin-tehtaansa siellä valmistettavan Q8 E-Tronin heikentyneen kysynnän vuoksi, ja on johtajansa suulla myös aikataulullisesti perääntynyt tiukasta täyssähkölinjastaan. Muita täyssähköhevosta tavalla tai toisella suitsista vetäneitä suuria autonvalmistajia ovat olleet ainakin Ford, General Motors, Genesis, Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Porsche, Volkswagen ja jopa Volvo.

Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat